به گزارش راهبرد معاصر؛ احمدی لاشکی جزییات جدید نظام رتبه بندی معلمان ۱۳ اردیبهشت را تشریح کرد. حقوق معلمان پس از اجرای لایحه رتبه بندی معلمان در سال 1400 افزایش می یابد.احمدی لاشکی معاون حقوقی وزارت آموزش و پرورش گفت: پنج رتبه در نظام رتبه بندی برای معلمان در نظر گرفته شده که به تناسب آن حقوق این قشر اضافه خواهد شد. جزئیات بیشتر از نظام رتبه بندی معلمان در سال جاری و میزان افزایش حقوق معلمان اردیبشهت 1400 را مورد بررسی قرار دادیم.
اخیراً دولتی لایحه ای را با عنوان رتبه بندی معلمان به مجلس ارسال کرده است که این لایحه پس از اعلام وصول به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارجاع شده است.
قاسم احمدی لاشکی درباره ترمیم حقوق و نظام رتبه بندی معلمان اظهار کرد: یک دهه است که درباره نظام رتبه بندی معلمان صحبت می شود و در سندتحول بنیادین به عنوان اقدامی که می تواند در کار معلمان اثرگذار باشد به درستی دیده شد و قانونگذار در برنامه ششم توسعه نیز به صراحت اعلام کرد که باید به تصویب مجلس برسد و در بودجه سنواتی نیز لحاظ شود.
وی افزود: اما باید به آنچه تا کنون اتفاق افتاده توجه داشت و بررسی کرد که آیا صرفا بحث ترمیم حقوق مطرح بوده است؟ دولت های مختلف دو مرتبه تحت عنوان رتبه بندی اقدام کردند، اما عملا رتبه بندی نبود. در سال های ۹۴ و ۹۸ قدری حقوق افزایش پیدا کرد و هر بار هم هیئت وزیران مصوبه ای در این زمینه داشت. اما صرفا دنبال افزایش حقوق از محل رتبه بندی معلمان نیستیم.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نظام رتبه بندی معلمان به دنبال ارتقای شان و جایگاه معلمی است، گفت: ۲۰ سال قبل جایگاه معلم در جامعه فراتر بود و توجه به آموزش و پرورش بیشتر بود که تنزل کرد. امروز این بحث را داریم که با اجرای نظام رتبه بندی معلمان این شأنیت و توجه باز گردد. در دانشگاهها اعضای هیئت علمی دارای رتبه بندی هستند؛ اما تا کنون برای معلمان از روزی که استخدام می شوند تا زمانی که بازنشسته می شوند در هیچ رتبه ای ارتقا پیدا نمی کنند.
احمدی ادامه داد: در لایحه رتبه بندی پنج طبقه را برای معلمان تعریف کرده ایم که از معلم پایه شروع می شود و به معلم مربی، معلم حرفه ای، معلم سرآمد و معلم راهبر خواهد رسید و قطعا این امر معلم را پویا خواهد کرد و به او انگیزه می دهد و البته که طبیعی است حقوق معلم هم با توجه به رتبه هایی که اخذ می کند افزایش پیدا خواهد کرد.
وی در پاسخ به اینکه آیا تمام معلمان تحت نظام رتبه بندی قرار می گیرند؟ گفت: طبق بند ۲ ماده ۲ قانون افراد مشمول، شناسایی شده و در آن قید شده کسانی که در مدارس دولتی مشغول به کار هستند و به عنوان دبیر، آموزگار، هنرآموز، مشاور، مراقب سلامت، معاونین و کادر مدرسه فعالیت می کنند. ولی متاسفانه قشر ضعیف خدمتگزاران را نتوانستیم لحاظ کنیم که چون عنوان لایحه رتبه بندی معلمان است نمی شد این کار را انجام داد و آموزش و پرورش به دنبال این است که از طریق راهکارهای دیگری در ارتقای جایگاه آنها موثر باشد.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش درباره میزان کمبود نیروی معلمی گفت: یکی از دغدغه های بزرگ ما تامین نیروی معلم است. اکنون حدود ۱۳ میلیون دانش آموز در مدارس دولتی، حدود یک و نیم میلیون دانش آموز در مدارس غیردولتی و حدود یک میلیون نوآموز پیش دبستانی داریم که مجموع آنها به بیش از ۱۵ میلیون می رسد. ما نیروی انسانی را برای مدارس دولتی پیش بینی می کنیم. امسال تعداد زیادی بازنشسته می شوند و اگر استمرار خدمت نداشته باشیم ۹۰ هزار نفری که به سن بازنشستگی می رسند ممکن است بخواهند از سیستم خارج شوند. اما راهکارهای تشویقی مانند رتبه بندی می تواند آنها را در سیستم نگه دارد. سال قبل حدود ۴۰ درصد مشمولان بازنشستگی از سیستم خارج شدند و مابقی استمرار خدمت داشتند.
احمدی ادامه داد: در سال تحصیلی جاری رقم خوبی نیروی انسانی جذب کردیم. ۲۰ هزار نفر را از طریق کنکور سراسری راهی دانشگاه فرهنگیان کردیم و ۲۷ هزار و ۳۰۰ نفر را از طریق آزمون استخدامی جذب کردیم که در حال طی مراحل مصاحبه و گزینش و انجام مراحل نهایی کار آنها هستیم. بخشی باقی مانده که دنبال دریافت مجوز برای تکمیل ظرفیت هستیم.
وی افزود: علاوه بر اینها قانونگذار تعیین تکلیف کرد که ۸۰ هزار نفر از معلمان حق التدریس، نهضتی، خرید خدمت و مربی پیش دبستانی را تعیین تکلیف کنیم که باید تا پایان برنامه ششم توسعه یعنی تا آخر سال ۱۴۰۰ محقق می شد، اما اکنون همه اینها تعیین تکلیف شده اند. ۵۵ هزار و ۴۹۷ نفر قبلا راهی دانشگاه فرهنگیان شده بودند و حدود ۳۰ هزار نفر باقی مانده بودند که مجوز استخدامی را گرفتیم. ۶۰۰۰ نفر از معلمان نهضتی و طرح امین باقی مانده بودند که به زودی آزمونشان برگزار می شود و ردیف استخدامی آنها پابرجاست و مشکلی نیست. اگر همین رویه پیش برود مشکلی در زمینه تامین نیرو نداریم.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در شبکه خبر درباره اینکه تکلیف استخدام معلمان حق التدریس و دیگر گروهها چه می شود؟ گفت: ما مجری قانون هستیم. در حال حاضر آنچه مربوط به قانون الحاق تبصره ۱۰ ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف بود یعنی آنها که قبل از سال ۹۱ با آموزش و پرورش همکاری داشتند را اجرایی کردیم. اما سال گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع تامین نیروی انسانی ورود کرده و گفته مابقی این افراد که از بعد از سال ۹۲ با آموزش و پرورش همکاری دارند می توانند در آزمون استخدامی شرکت کنند و می توان امتیازاتی برای آنها قائل شد./ ایسنا
به گفته علیرضا منادی سپیدان رئیس این کمیسیون این لایحه در کمیته ای در حال بررسی شدن است و احتمالا پس از سرکشی نمایندگان به حوزه های انتخابیه خود این طرح در دستور کار این کمیسیون قرار خواهد گرفت.
متن این لایحه به شرح زیر است:
عنوان طرح: لایحه نظام رتبه بندی معلمان
ماده 1- به منظور استقرار نظام پرداخت ها براساس تخصص، شایستگی ها و عملکرد رقابتی معلمان، توسعه مستمر و نظام مند صلاحیت های عمومی، تخصصی، حرفه ای و تربیتی و کیفیت عملکرد معلمان، تقویت انگیزه و رضایتمندی شغلی و ارتقای تعهد حرفهای معلمان وتقویت هویت حرفه ای معلمان براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نقشه جامع علمی کشور، نظام رتبه بندی معلمان مطابق مواد این قانون تعیین و اجرا می شود.
ماده 2- در این قانون، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:
1- وزارت : وزارت آموزش و پرورش.
2-معلمان : مشمولان طرح طبقه بندی مشاغل معلمان کشور، شامل آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، مدیر و معاون شاغل در واحدهای آموزشی و تربیتی که صرفاً در مشاغل مذکور در واحدهای آموزشی و تربیتی اشتغال به خدمت دارند.
3- شایستگی : صفات، ویژگی ها و توانمندی های مورد نیاز برای توفیق در شغل یا عملکرد برتر شامل دانش، نگرش و مهارت.
4- صلاحیت معلمی : مجموعهای از شایستگیهای ناظر بر جنبه های هویت فردی و حرفه ای (اخلاق و تعهد حرفه ای، دانش تخصصی، دانش و مهارت های تربیتی) که معلم باید در جهت درک شایسته موقعیت خود و دیگران و عمل برای بهبود مستمر آن کسب کند و برآیند صلاحیت های عمومی، تخصصی و حرفه ای است.
5- صلاحیت عمومی (ویژگی های رفتاری) : مجموع های از شایستگی های ناظر بر صفات و ویژگی های شخصیتی فرد، شامل باورها، نگرش ها، اعتقادات و رفتار مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه و نظام آموزش و پرورش کشور که زمینه را برای انجام کار متعهدانه آماده و پایبندی فرد را به ارزش ها، قوانین و مقررات آشکار می سازد. این دسته از صلاحیت ها مستقل از صلاحیت های عمومی بدو خدمت است و در طول خدمت مشمولین مورد سنجش قرار می گیرد.
6- صلاحیت تخصصی : مجموعه ای از شایستگی های مرتبط با تسلط بر فرآیند و برآیند دانش تخصصی (موضوع تدریس)، دانش تربیتی و سایر حوزه های دانشی مرتبط با یاددهی – یادگیری، دستاوردها، خلاقیت و نوآوری های علمی مرتبط و توانایی تفکر علمی و انجام پژوهش در آن حیطه که فرد برای انجام مؤثر وظایف شغلی خود باید از آنها برخوردار باشد.
7- صلاحیت حرف های : مجموعه ای از شایستگی های مرتبط با به کارگیری تلفیقی دانش، نگرش و مهارت های تخصصی و تربیتی در موقعیت آموزشی و تربیتی.
8- تجربه:توانمندی هایی که فرد در طول سال های خدمت و صرفاً در ارتباط با حرفه معلمی کسب کرده است.
9- نظام رتبه بندی معلمان : مجموع های از اصول، قواعد و فرایندهایی که به منظور کسب اهداف مندرج در ماده (1) در چهارچوب این قانون طراحی و اجرا میشود.
10- رتبه : سطحی از تجربیات، ویژگی ها و صفات، شایستگی ها و عملکردهای فردی و شغلی معلمان که بر مبنای نتایج ناشی از سنجش و ارزیابی تعیین می شود.
ماده 3- معلمان براساس تخصص، شایستگی ها و عملکرد رقابتی خود در رتبه های یک تا پنج قرار می گیرند و شرایط کسب، ارتقا، توقف و تنزل رتبه در آیین نامه اجرایی این قانون تعیین می شود.
ماده 4- ورود به فرآیند رتبه بندی معلمان با حداقل دو سال سابقه خدمت معلمی صورت گرفته و کسب رتبه های بالاتر مستلزم حداقل شش سال توقف در هریک از رتبه ها و کسب سایر شرایط لازم تعیین شده در آیین نامه اجرایی این قانون خواهد بود.
تبصره 1- حداقل سابقه خدمت معلمی برای کسب رتبه های (4) و (5) به ترتیب (20) و (26) سال است.
تبصره 2- تخصیص رتبه های پنجگانه به نحوی خواهد بود که با اجرای نظام رتبه بندی معلمان و احراز شرایط براساس ماده (3) همواره حداقل (30%) از معلمان مشمول در رتبه (1)، حداقل (25%) در رتبه (2)، حداکثر (20%) در رتبه (3)، حداکثر (15%) در رتبه (4) و حداکثر (10%) در رتبه (5) قرار گیرند.
ماده 5- فرآیند رتبه بندی برای معلمانی که قبل از تصویب این قانون در استخدام آموزش و پرورش بوده اند و در واحدهای آموزشی اشتغال دارند، با حداقل (2) سال سابقه خدمت در یک دوره زمانی حداکثر (3) ساله بر مبنای اولویت امتیازات فضلی ناشی از نمره آزمون دانش تخصصی – تربیتی و سایر حوزه های دانشی مرتبط با یاددهی – یادگیری (دانش حرفه ای)، سنوات تجربه معلمی و مدرک تحصیلی انجام می شود و در صورت کسب حد نصاب (از سایر امتیازات) لازم برابر آییننامه اجرایی بدواً در یکی از رتبه های (1) تا (3) قرار می گیرند.
تبصره- زمان توقف موضوع ماده (4) برای مشمولان این ماده که در تاریخ تصویب این قانون در واحدهای آموزشی و تربیتی اشتغال داشته و دارای حداقل (2) سال سابقه خدمت باشند، برای یک بار ارتقا به رتبه بالاتر، (4) سال تعیین می شود.
ماده 6- شایستگی های مرتبط با هریک از صلاحیت های عمومی، تخصصی و حرفه ای به تفکیک رتبه و مصادیق رفتاری و معیارهای عملکردی و شیوه ها و ابزارهای سنجش و ارزیابی هریک از آنها توسط وزارت تعیین و در شورایعالی آموزش و پرورش تصویب می شود.
ماده 7- برای رتب ههای موضوع این قانون، فوقالعاده رتبهبندی در احکام کارگزینی معلمان تعیین می شود. فوق العاده مذکور درصدی از مجموع حقوق ثابت و فوق العاده های مستمر آنان است که به طور میانگین (25%) بیشتر از میانگین حقوق و فوقالعادههای مستمر مشمولین قانون مدیریت خدمات کشوری در نظر گرفته می شود. این فوقالعاده به صورت مستمر و مشمول کسور بازنشستگی است. درصدهای فوق العاده هریک از رتبه های موضوع این قانون در آیین نامه اجرایی تعیین خواهد شد.
تبصره – معلمانی که قبل از تصویب این قانون بازنشسته شده اند، مشمول این ماده نخواهند بود و مانندسایر کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری، تابع احکام قانون مذکور خواهند بود.
ماده 8- معلمان شاغل در واحدهای غیر آموزشی و غیر تربیتی و شاغلین در پست های اداری مصوب مشمول این قانون نیستند.
ماده 9- مراحل رتبه بندی از مرحله سنجش و ارزیابی صلاحیت های معلمی تا برقراری فوق العاده رتبه بندی متناسب با اعتبارات پیش بینی شده در لوایح بودجه سنواتی اجرا خواهد شد.
ماده 10 – آیین نامه اجرایی این قانون، شامل ساختار اجرایی، نظام سنجش و ارزیابی، شرایط و ویژگی های هر رتبه و نحوه انجام کار و نظارت بر آن حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون با پیشنهاد مشترک وزارت، سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور به تصویب هیئت وزیران می رسد.
روزی برای یادآوری خدمتی عظیم که دسترنج اش ستودنی است. اساتید و کادر آموزش هر کشور به نوبه خود به باغبانانی مشابه هستند که چرخه پیشرفت و تولید و خوداتکایی کشور را شکل می دهند.
هر چه قدر میزان رسیدگی دولت ها به سیستم آموزش کشور بیشتر و توجهات مالی و اعتباری بالاتری وجود داشته باشد، آینده اقتصادی و همچنین سایر حوزه های آن کشور نیز تامین است.
محمدباقر نوبخت یکشنبه همزمان با بزرگداشت روز معلم در این توئیت، نوشت: روز معلم فرصتی برای تکریم نقش معلمان گرانقدر در مدارس و دانشگاهها است و رتبهبندی معلمان و همسان سازی حقوق اعضای هیأت علمی کمترین اقدام در تقدیر عملی از آنهاست.
وی افزود: با تأمین مالی صورت گرفته پس از تصویب لایحه رتبه بندی و تهیه دستورالعمل منطقی و عادلانه همسان سازی از ١٤٠٠ / ١ / ١ اجرایی میشود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور پیشتر به هنگام تصویب لایحه بودجه کل کشور اعلام کرده بود مبلغ ۸ هزار میلیارد تومان در ارتباط با رتبه بندی فرهنگیان در لایحه بودجه ۱۴۰۰ منظور شد که جای هیچ نگرانی نیست.