خبر مهم درباره رتبه‌ بندی معلمان در سال 1400-راهبرد معاصر
سنگ تمام ستاره پرسپولیس برای مربی تیم ملی+عکس اتفاق بی سابقه و عجیب در نتایج انتخابات شورای شهر حرکت نمایشی رونالدو جنجالی شد+ فیلم ماجرای آزار کودک ۹ساله در باغ انگور+ جزئیات فیلم| پاسخ قاطع ابراهیم رئیسی به احتمال دیدارش با بایدن تاثیر نتیجه انتخابات در ایران بر مذاکرات وین از نظر روسیه نام دو بازیکن از لیست استقلال حذف شد زمان واریزحقوق خرداد ماه ۱۴۰۰+ جزئیات تبریک رئیس‌جمهور چین به آیت‌الله رئیسی شورای نگهبان به داد پزشکیان، جهانگیری و لاریجانی رسید نشست خبری رئیس جمهور منتخب/سیاست خارجی دولتم از برجام شروع نشده و به برجام ختم نمی‌شود جلیلی: همه باید به دولت منتخب کمک کنند ساعت بازی والیبال ایران و فرانسه نتایج انتخابات شورا‌ی شهر استان تهران ۱۴۰۰+ اسامی واکنش جوزپ بورل به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران فیلم| آیت الله رئیسی را بهتر بشناسیم تغییر ساعت کاری در استان البرز+ جزئیات وضعیت بورس امروز ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ گرمای شدید در راه است پاسخ نوبخت درباره برقراری فوق‌العاده ۵۰ درصدی معلمان و فرهنگیان+ جزئیات ترکیب احتمالی استقلال مقابل پدیده قیمت سکه و طلا امروز ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ مرعشی: حمایت اصلاح‌طلبان از همتی هم نتیجه انتخابات را عوض نمی‌کرد روحانی: تحریم‌ها به‌زودی برداشته می‌شود تقدیر نمکی از حمایت‌های رئیسی در ایام‌ کرونا آخرین اخبار از زمان بازگشایی مدارس در مهر و واکسیناسیون دانش آموزان ظریف با آیت‌الله رئیسی دیدار کرد درخواست پامپئو از بایدن برای اعمال «فشار حداکثری» علیه ایران خطیب‌زاده: بعید نیست که دور بعد دور پایانی مذاکرات وین باشد/ هیچگاه برجام جدیدی گفت‌وگو و مذاکره نخواهد شد ثبت نام در طرح فروش نقد و اقساطی جک S۳ امروز ۳۱ خرداد ۱۴۰۰+ شرایط فروش نقد و اقساطی و قیمت جک S ۳ سیب زمینی را با کدام ماده غذایی ترکیب نکنیم؟ انگشتر ها در مورد آدمها چه می گویند؟ ماجرای جالب یک پرسپولیسی از ملاقات عجیب در برج خلیفه! آخرین اخبار از نقل و انتقالات پرسپولیس + ستاره‌های در آستانه جدایی جواب کنعانی زادگان به مربی پرسپولیس آخرین اخبار درباره تعیین تکلیف افزایش فوق‌العاده ویژه‌ی ۵۰ درصدی کارمندان+ وضعیت معلمان و کارگران واکنش ضرغامی به ادعای احمدی نژاد درباره حسن خجسته ودیعه مسکن به زنان مجرد بالای ۳۵ سال+ نحوه ثبت نام و بازپرداخت بازار مسکن بر مدار کاهش قرار گرفت افشای سه جلسه علیه انتخابات ایران جزئیات بازگشت نیروگاه بوشهر به مدار گروسی: خواهان دیدار با آیت الله رئیسی هستم/ آژانس نباید بیش از این در ایران محدود شود دیپلمات‌های اروپایی:هنوز دشوارترین مسائل در مذاکرات وین حل نشده است عراقچی: آیت‌الله رئیسی منطقی و واقع‌بین است، موضع ایران تغییر نمی‌کند قالیباف: مردم ما مسؤولان را بیش از گذشته مدیون خود کردند زمان واریز سهمیه بنزین تیر ماه امشب ۳۱ خرداد عرضه اولیه جدید در راه است + زمان عرضه و مقدار نقدیندگی ۳ نقص بزرگ بیت‌کوین+ جزئیات آمار کرونا در ایران امروز ۳۰ خرداد ۱۴۰۰+ رنگبندی جدید پیام سرلشکر سلامی به آیت‌الله رئیسی رضایی برنامه خود را در اختیار آیت الله رئیسی گذاشت پیش بینی افت قیمت مسکن در دولت آیت الله رئیسی زمانبندی اجرای آزمون مرحله چهارم رتبه بندی معلمان+ جزئیات عراقچی: بیش از هر وقت دیگر به توافق نزدیک هستیم نتایج گزینش پذیرفته شدگان آزمون استخدامی آموزش و پرورش+ جزئیات آرای آیت الله رئیسی در تهران چقدر بود؟ نتایج انتخابات شورای شهر اراک 1400 هشدار/ افزایش خاموشی‌ها در راه است آخرین اخبار از نتایج انتخابات شورای شهر تهران ۱۴۰۰ آخرین اخبار از دریافت وام ودیعه مسکن + شرایط دریافت و جزئیات خبر مهم برای بازنشستگان تامین اجتماعی ادامه سقوط شدید قیمت بیت‌کوین+ قیمت جدید دستور روحانی به ستاد اقتصادی دولت برای همکاری با آیت الله رئیسی نتایج انتخابات شورای شهر قزوین 1400 زمان برگزاری اولین نشست خبری رییس جمهور منتخب ایران+ جزئیات نتایج انتخابات شورای شهر کرمانشاه 1400 قیمت دلار امروز یکشنبه ۳۰ خرداد وضعیت بورس امروز 30 خرداد 1400 آمار دقیق انتخابات ریاست جمهوری 1400 به تفکیک استان‌ها+ جدول میراث دولت روحانی برای آیت الله رئیسی نتایج انتخابات شورای شهر ایلام 1400 واکنش احمدی نژاد به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری توضیحات محسنی اژه ای درباره تکلیف ریاست قوه قضائیه/ امیدواریم ساختارها در دولت جدید اصلاح شود ایران از آمریکا تعهد کتبی خواسته است درخواست وزیر بهداشت از ستاد ملی کرونا درباره پروازهای روسیه نتایج انتخابات شورای شهر قم 1400 اعلام زمان برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام نتایج انتخابات شورای شهر ساری 1400 چرا ملت پیروز شد؟ نتایج انتخابات شورای شهر تبریز ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر سنندج ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر همدان 1400 واکنش آمریکا به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ایران قالیباف: با وجود دلخوری‌ها و گلایه‌مندی‌ها مردم باز هم افتخار آفریدند اوقات صهیونیست‌ها از حضور ایرانی‌ها در انتخابات تلخ شد نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری 1400/ آیت الله رییسی برنده انتخابات سیزدهم دستگیری یک نامزد شورای شهر بندر امام خمینی+ علت و جزئیات ادرس سامانه شعبه یاب انتخابات ریاست جمهوری 1400 ممنوعیت ورود خودرو‌های غیربومی به مازندران آمار کرونا در ایران امروز ۲۷ خرداد ۱۴۰۰+ تعداد شهرهای قرمز اینفوگرافیک| اعلام وضعیت ۱۱ بدهکار بانکی توسط قوه‌قضاییه فیلم| انتشار ویدئوی جلسه بررسی صلاحیت مرحوم آیت الله هاشمی کاریکاتور| بعضی ها فرق صندوق رای و صندوق میوه را نمی دانند کاریکاتور| ایران قوی انتخاب قوی فیلم|مستند دوم آیت الله سید ابراهیم رئیسی کاریکاتور| درمانگاه تدبیر و امید لوح| نشان افتخار لوح| انتخاب درست علی مرادخانی درگذشت+ علت فوت فیلم| همه وعده‌های کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری چرا «می‌خواهم زنده بمانم» توقیف شد؟ اطلاع‌نگاشت| بایسته‌های مجلس انقلابی اینفوگرافیک| نرخ تورم در دوره ریاست همتی در بانک مرکزی! اینفو گرافیک| انتخابات درست نماهنگ | زوال بدون توقف رهبر انقلاب 10 سالگی تأسیس موسسه شهرستان ادب را تبریک گفتند علت مراجعه اکبر عبدی به بیمارستان چه بود؟ زمان پخشِ دو قسمت پایانی سریال «احضار» حدیث روز/ جایگاه والای امام رضا (ع) در پیشگاه پروردگار دلیل پخش قسمت آخر «احضار» در هفته آینده حدیث روز/ چرا روز اول شوال عید نامیده شد؟ میزان زکات فطریه ۱۴۰۰ مشخص شد جزییات و زمان بازگشایی سینماهای کشور اعلام شد فیلم های سینمایی آخر هفته تلویزیون پس از توبه چگونه به سمت گناه نرویم؟ حدیث روز/ درک شب قدر در گرو درک مقام حضرت زهرا (س) دانلود مداحی یا الهی محمد حسین پویانفر حدیث روز/ در شب قدر از پروردگار چه بخواهیم؟ جدی‌ترین تهدید سایبری فعلی علیه ایران چیست؟ حکمرانی داده‌ها در دنیای دیجیتال مصادیق مجرمانه محیط زیستی جدید در فضای مجازی اعلام شد جریمه سنگین اپل از سوی سازمان ضد انحصار روسیه آپدیت جدید «تلگرام» به جنگ با «کلاب هاوس» رفت کلاب هاوس هک شد/ افشای اطلاعات شخصی ۱.۳ میلیون کاربر سارا بهرامی مهمان این هفته برنامه همرفیق+عکس تأیید هک اطلاعات ۱۵ هزار کاربر آمریکایی ۱۴.۵ میلیون آمریکایی به اینترنت ثابت دسترسی ندارند درخواست ترامپ از ایالت‌های آمریکا درباره غول‌های فناوری افزایش ظرفیت لایو اینستاگرام وقتی عربستان ثروتمند و نفت‌خیز هم از اینفلوئنسرها مالیات می‌گیرد همسریابی در فضای مجازی و کلاهبرداری از مردم اقوام ایرانی «اقلیت» نیستند آذری جهرمی کدام حقیقت‌ها‌ را از مردم پنهان کرد؟+ فیلم تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیشه کریستال تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت آرد و گندم تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دامپروری و دام گوشتی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دانه های روغنی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیرینی و شکلات تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت فرش تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت نساجی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت چوب و مبلمان شکست استثناگرایی آمریکایی در عصر ترامپ به سمت دنیای پس از دلار پیش می رویم؟ خروج ترامپ از برجام؛ فشار حداکثری و نتایج حداقلی آیا عراق می تواند از نیروهای امریکایی خالی شود؟ مرگ ابوبکر البغدادی؛ کشته شدن سرکرده داعش چه پیامدی دارد؟ بازوهای نیابتی ایران در منطقه قدرتمندتر از همیشه درس‌های جنگ یمن برای اسرائیل وحدت میان جریان های سیاسی ایران در سایه سیاست فشار حداکثری آمریکا دولت پنهان در لبنان شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران/درهای مذاکره با ایران باز است طرح صهیونیست ها برای اشغال دره اردن رویای چین در هفتاد سالگی؛ خیلی دور، خیلی نزدیک سبک مبارزه تشکیلات خودگردان و اتحادیه اروپا برای حفظ کرانه باختری طرحی برای ایجاد یک سازه امنیتی در خاورمیانه تاریخ سری فشار اسرائیل برای حمله به ایران بررسی صنعت انیمیشن در منهای نفت/ ژاپن چگونه صنعت انیمیشن جهان را قبضه کرد؟ + فیلم منهای نفت: درآمد 16 هزار بشکه نفت تنها در یک سوله پرورش ماهی بررسی صنعت پرورش ماهی در مستند منهای نفت + تیزر بررسی صنعت لبنیات در مستند منهای نفت/ اشتغال یک میلیون نفری شیر و لبنیات منهای نفت: درآمد یک میلیارد دلاری پسته ایران/ هیچ کشوری توان تولید پسته مرغوب ایران را ندارد همه ابعاد تحریم؛ فرصت‌ها و تهدیدها تحریم‌ها به مبادلات ما با شرکت‌های کوچک اروپایی آسیبی نمی‌زند/ نرخ کنونی دلار بالاتر از نرخ واقعی آن است

 خبر مهم درباره رتبه‌ بندی معلمان در سال 1400

رتبه بندی معلمان موضوعی است که محمدباقر نوبخت در  روز یکشنبه همزمان با روز معلم در توئیتی به آن اشاره کرد و نوشت رتبه‌بندی معلمان و همسان‌سازی حقوق اعضای هیأت علمی کمترین اقدام در تقدیر عملی از آن‌هاست.
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۵ - ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021 May 05
کد خبر: ۸۶۷۴۰

به گزارش راهبرد معاصر رتبه بندی معلمان در سال 1400 خبری بود که معاون رئیس جمهور از اجرایی شدن آن خبر داد. بر اساس گفته های وی تامین مالی این اقدام صورت گرفته و پس از تصویب لایحه رتبه‌بندی و تهیه دستورالعمل منطقی و عادلانه همسان‌سازی ۱۴۰۰/۱/۱ اجرایی می‌شود.

او پیش از این در باره اعتبار تخصیص یافته برای رتبه بندی معلمان گفته بود که مبلغ ۸ هزار میلیارد تومان در ارتباط با رتبه‌بندی فرهنگیان در لایحه بودجه ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است . قشر فرهنگی نباید نگران این موضوع باشند.

بر اساس اعلام قاسم احمد لاشکی معاون وزارت آموزش و پرورش رتبه بندی معلمان قرار است در 5 سطح اجرایی شود به این صورت که معلمان به 5 گروه معلم پایه، معلم مربی، معلم حرفه‌ای، معلم سرآمد و معلم راهبر تقسیم می شوند و بر اساس آن حقوق دریافتی آنها افزایش خواهد یافت.

وزارت آموزش و پروش بارها اعلام کرده است که هدف از رتبه بندی معلمان افزایش حقوق معلمان به تنهایی نیست بلکه هدف نهایی افزایش ارتقای کیفیت آموزش است . در این طرح معلمان بر اساس صلاحیت های عمومی و تخصصی خود رتبه بندی شده و پس از ارزیابی در نآم سنجش صلاحیت گواهینامه دریافت می کنند . البته این گواهی طی یک دوره مشخص شده به روزرسانی می شود.

 

رتبه بندی معلمان

 

رتبه بندی معلمان چگونه است؟

 قرار گرفتن در رتبه های یک تا پنج شرایطی دارد از جمله اینکه برای کسب رتبه یک داشتن حداقل ۲ سال سابقه کار، ۱۲۰ ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت، کسب حداقل ۷۵ درصد امتیازات حاصل از محاسبه میانگین ارزیابی در ۲ سال گذشته و ۶۰ درصد شاخص‌ صلاحیت‌های معلمی؛ کسب رتبه ۲ حداقل ۶ سال سابقه کار، ۴ سال توقف در رتبه یک، ۱۸۰ ساعت دوره آموزشی ضمن‌خدمت، ۸۰ درصد امتیاز حاصل از محاسبه میانگین ارزیابی عملکرد و ۶۵ درصد امتیاز شاخص‌ صلاحیت‌های عمومی، کسب رتبه سه، ۱۲ سال سابقه کار، ۳ سال توقف در رتبه ۲، گذراندن ۱۵۰ ساعت دوره آموزشی و ۷۰ درصد امتیاز شاخص صلاحیت‌های معلمی، کسب رتبه چهار، ۱۸ سال سابقه کار، ۴ سال توقف در رتبه سه، ۱۲۰ ساعت دوره آموزشی ضمن‌خدمت و ۷۵ درصد امتیاز شاخص صلاحیت‌های معلمی و کسب رتبه پنج، حداقل ۲۴ سال سابقه، ۴ سال توقف در رتبه ۴، ۱۰۰ ساعت دوره آموزشی و ۸۵ درصد امتیاز شاخص صلاحیت‌های عمومی و حرفه‌ای مورد نیاز است.

 

برای سنجش صلاحیت های معلمان هیئت‌های ممیزه مرکزی، هیئت‌های ممیزه استانی و کارگروه شهرستانی و مناطق پیش‌بینی شده است که ترکیب اعضای آنها در قالب آیین نامه ای توسط وزارت آموزش و پرورش اعلام خواهد شد و ارزیابی به این نحو است که ابتدا فرد در سطح شهرستان و منطقه خود مورد ارزیابی اولیه قرار می گیرد و در ادامه پس از تایید در سطح استان برای بررسی به سطح کشوری ارجاع داده خواهد شد.

 

 

شیوه‌نامه دولت برای اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان

صلاحیت‌های معلمی شامل برآیندی از سه صلاحیت زیر است:

 

صلاحیت عمومی: مجموعه‌ای از ویژگی‌های شخصیتی فرد شامل باورها، نگرش‌ها، اعتقادات و رفتار مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه که معلمان را در شناخت و تحلیل مسائل و موضوعات مربوط به تعلیم و تربیت دانش‌آموزان توانا و پایبندی معلمان را به نظام جمهوری اسلامی ایران آشکار می‌سازد.

 

صلاحیت تخصصی: مجموعه‌ای از دانش و توانمندی‌های آموزشی و پرورشی علاوه بر صلاحیت‌های عمومی که معلمان برای انجام مؤثر وظایف شغلی خود باید از آن برخوردار باشند.

 

اخبار رتبه بندی معلمان

صلاحیت حرفه‌ای: مجموعه‌ای از شایستگی‌ها، توانمندی‌ها و مهارت‌های کسب‌شده و مرتبط با شغل معلمی که معلم را در فرایند تعلیم و تربیت و انجام صحیح وظایف معلمی توانا می‌سازد تا مسئولیت خود را در موقعیت آموزشی ــ پرورشی با استقلال، آزادی عمل و تبحر بیشتری انجام دهد.

سنجش صلاحیت: فرایند گردآوری سازمان‌یافته اطلاعات، شواهد و مستندات مرتبط با دانش عمومی، دانش تخصصی، مهارت‌ها، شایستگی‌ها، توانمندی‌ها و عملکرد معلمان و بررسی آن بر اساس سازوکارها، ملاک‌ها، شاخص‌ها و معیارهای مشخص در هیئت‌های ممیز موضوع ماده (۵) این تصویب‌نامه.

 

گواهینامه صلاحیت معلمی: مدرکی که براساس نتایج ناشی از سنجش صلاحیت‌های معلمی توسط وزارت آموزش و پرورش صادر می‌شود.

 

رتبه‌بندی: فرایند تعیین رتبه‌های پنجگانه معلمان بر اساس سنجش نظام‌مند صلاحیت‌ها و عملکرد آنان.

 

شایستگی‌های تخصصی و حرفه‌ای معلمان چیست؟

 

سنجش صلاحیت معلمان بر اساس شاخص‌های زیر انجام می‌شود:

 

شایستگی‌های عمومی شامل شرایط عمومی استخدام بر اساس مقررات استخدامی مورد عمل.

 

شایستگی‌های تخصصی شامل رشته، مدرک تحصیلی، دانش موضوعی مرتبط با محتوای تخصصی دروس آموزشی و امور تربیتی، روش‌ها و فنون تدریس و هدایت و نظارت آن.

 

شایستگی‌های حرفه‌ای شامل اخلاق حرفه‌ای، توانایی‌ها و مهارت‌های آموزشی، پرورشی و پژوهشی “کاربردی و مسئله محور” بر اساس آزمون‌های الکترونیکی.

 

آخرین اخبار رتبه بندی معلمان

 

چه افرادی مشمول رتبه‌بندی می‌شوند؟

مشمولان طرح طبقه بندی مشاغل معلمان شامل آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاوره واحد آموزشی، مراقبت سلامت، مدیر و معاون واحدهای آموزشی و تربیتی هستند.

 

مشمولان فوق در صورت اشتغال تمام‌وقت در واحدهای آموزشی در صورت کسب شایستگی معلمی از مزایای رتبه‌بندی بهره‌مند می‌شوند.

 

در اجرای مصوبه رتبه‌بندی، کارمندانی که به‌استناد مصوبه شورای انقلاب در مشاغل اداری اشتغال دارند در صورتی می‌توانند از مزایای رتبه‌بندی بهره‌مند شوند که متقاضی بازگشت از تاریخ اول مهر ۹۹ به مدرسه باشند در هر صورت با شروع سال تحصیلی ۱۴۰۰ ــ ۱۳۹۹ ادامه فعالیت افراد در مشاغل اداری به هیچ وجه مجاز نخواهد بود و افراد مشمول شیوه‌نامه براساس فرم درخواست باید وضعیت خود در ارتباط با استفاده یا عدم بهره‌مندی از رتبه‌بندی این شیوه‌نامه را مشخص کنند.

 

کارکنانی که از تاریخ ابلاغ شیوه‌نامه از کادر آموزشی به کادر اداری انتقال می‌یابند صرفاً براساس شرایط احراز پست مورد تصدی و براساس طرح طبقه‌بندی مربوط انتصاب قطعی می‌یابند.

 

آن دسته از مشمولان طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان موضوع بند یک که طبق قوانین و مقررات مربوط با حفظ سمت به سایر دستگاه‌ها مأمور به خدمت هستند در شمول مفاد بند ۱-۲ شیوه‌نامه قرار می‌گیرند (در اجرای مصوبه رتبه‌بندی، کارمندانی که به‌استناد مصوبه شورای انقلاب در مشاغل اداری اشتغال دارند در صورتی می‌توانند از مزایای رتبه‌بندی بهره‌مند شوند که متقاضی بازگشت از تاریخ اول مهر ۹۹ به مدرسه باشند در هر صورت با شروع سال تحصیلی ۱۴۰۰ ــ ۱۳۹۹ ادامه فعالیت افراد در مشاغل اداری به هیچ وجه مجاز نخواهد بود و افراد مشمول شیوه‌نامه براساس فرم درخواست باید وضعیت خود در ارتباط با استفاده یا عدم بهره‌مندی از رتبه‌بندی این شیوه‌نامه را مشخص کنند).

 

 

 خبر مهم درباره رتبه‌ بندی معلمان

شرایط کسب رتبه‌ها

رتبه ۱

 

۱. داشتن حداقل دو سال تجربه و گذراندن ۱۲۰ ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت و تخصصی.

 

۲. کسب میانگین امتیاز ارزیابی عملکرد براساس حداقل ۷۵ درصد در طول دو سال منتهی به نتایج ارزیابی. “امتیاز هر سال نباید کمتر از ۷۰ باشد.”

 

۳. کسب حداقل ۶۰ درصد امتیازات شاخص‌های صلاحیت‌های معلمی “امتیاز هر یک از صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای نباید کمتر از ۵۰ درصد باشد.”

 

رتبه ۲

 

۱. داشتن حداقل ۶ سال تجربه و حداقل ۴ سال توقف در رتبه ۱.

 

۲. گذراندن ۱۸۰ ساعت دوره آموزشی ضمن‌خدمت و تخصصی در طول دوره علاوه بر دوره‌های آموزشی مربوط به رتبه ۱.

 

۳. کسب میانگین امتیاز ارزیابی عملکرد به‌میزان  حداقل ۸۰ درصد در طول سه سال متوالی منتهی به رتبه‌ بعدی “امتیاز هر سال نباید کمتر از ۷۵ درصد باشد.”

 

۴. کسب حداقل ۶۵ درصد امتیازات شاخص‌های صلاحیت‌های معلمی “امتیاز هر یک از صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای نباید کمتر از ۵۵ درصد باشد.”

 

رتبه ۳

 

۱. داشتن حداقل ۱۲ سال تجربه و حداقل سه سال توقف در رتبه ۲.

 

۲.  گذراندن ۱۵۰ ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت و تخصصی در طول دوره بین دو رتبه.

 

۳. کسب میانگین امتیاز ارزیابی عملکرد به‌میزان حداقل ۸۰ درصد در طول سه سال متوالی منتهی به رتبه بعدی “امتیاز هر سال نباید کمتر از ۷۵ درصد باشد.”

 

۴. کسب حداقل ۶۵ درصد امتیازات شاخص‌‌های صلاحیت‌های معلمی “امتیاز هر یک از صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای نباید کمتر از ۶۵ درصد باشد.”

 

رتبه ۴

 

۱. داشتن حداقل ۱۸ سال تجربه و حداقل سه سال توقف در رتبه ۳.

 

۲. گذراندن ۱۲۰ ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت و تخصصی در طول دوره بین دو رتبه.

 

۳. کسب میانگین امتیاز ارزیابی عملکرد به‌میزان حداقل ۹۰ درصد در طول دوره بین دو رتبه “امتیاز هر سال نباید کمتر از ۸۵ باشد.”

 

۴. کسب حداقل ۷۵ درصد امتیازات شاخص‌های صلاحیت‌های معلمی “امتیاز هر یک از صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای نباید کمتر از ۷۰  درصد باشد.”

 

رتبه ۵

 

۱. داشتن حداقل ۲۴ سال تجربه و حداقل ۳ سال توقف در رتبه ۴.

 

۲. گذراندن ۱۰۰ ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت و تخصصی در طول دوره بین دو رتبه.

 

۳.کسب میانگین امتیاز ارزیابی عملکرد به‌میزان حداقل ۹۰ درصد در طول دوره بین دو رتبه “امتیاز هر سال نباید کمتر از ۸۰ باشد.”

 

۴. کسب حداقل ۸۵ درصد از امتیازات شاخص‌های صلاحیت‌های معلمی “امتیاز هر یک از صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای نباید کمتر از ۸۰ درصد باشد.”

 

سوابق تجربی معلمان در ارتقای طبقه و رتبه شغلی براساس ضوابط دستورالعمل ساعت تدریس هفتگی شاغلین مشاغل طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان کشور قابل محاسبه خواهد بود.

 

مدت تحصیل در دانشگاه فرهنگیان، شهید رجایی و همچنین طول تحصیل مشمولان قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش‌وپرورش و دوره مهارت‌آموزی ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان به‌عنوان تجربه مربوط محسوب نمی‌شود.

 

به‌منظور ایجاد انگیزه برای معلمانی که براساس ضوابط و مقررات مربوط آخرین طبقه و رتبه شغلی را اخذ می‌کنند به‌ازای هر سال سابقه تجربی بعد از تاریخ لازم الاجرا شدن این تصویب‌نامه مشروط بر اینکه امتیاز ارزیابی عملکرد سالانه آنها نیز کمتر از ۹۰ درصد نباشد مشمولان شاغل دوره ابتدایی و متوسطه به‌ترتیب از افزایش حقوق معادل ۱۰۰ و ۵۰ امتیاز ضرب‌در ضریب ریالی سالانه برخوردار می‌شوند.

 

معلمانی که در اجرای رتبه‌بندی حرفه‌ای از عناوین رتبه‌های حرفه‌ای پایه، ارشد، خبره و عالی برخوردار شده‌اند پس از کسب امتیازات مربوط به شایستگی‌های معلمی به‌ترتیب با رتبه‌های ۲، ۳، ۴ و ۵ تطبیق می‌یابند معلمانی که در رتبه مقدماتی قرار دارند به‌شرط احراز ۲ سال تجربه و امتیازات مکتسب از شایستگی‌های معلمی در رتبه یک قرار می‌گیرند و ارتقای رتبه بعدی آنها بر اساس مفاد این شیوه‌نامه خواهد بود.

 

برای ورود به رتبه ۱ کسب امتیازات تعیین‌شده در این شیوه‌نامه ضروری است.

 

در فرآیند تطبیق کسب حداقل ۶۰ درصد امتیازات سه صلاحیت ذکرشده در این شیوه‌نامه مشروط بر اینکه امتیازات مکتسبه برای هر صلاحیت از ۵۰ درصد امتیازات تعریف‌شده برای آن صلاحیت کمتر نباشد مبنای عمل خواهد بود.

 

رتبه‌ بندی معلمان در سال 1400

 

ساختار اجرایی نظام رتبه‌بندی معلمان

نظام رتبه‌بندی معلمان دارای ارکان ذیل است:

 

هیئت ممیزه مرکزی: برای تعیین و تصویب سیاست‌ها و خط‌مشی اجرایی نظام سنجش صلاحیت و رتبه‌بندی معلمان و نظارت بر انجام آن در وزارت آموزش و پرورش تشکیل می‌شود.

 

هیئت ممیزه استانی: برای طراحی و تصویب برنامه عملیاتی و اجرایی نظام سنجش صلاحیت و رتبه‌بندی معلمان در سطح ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها تشکیل می‌شود.

 

کارگروه شهرستان‌ها، منطقه، ناحیه: برای احراز و تأیید رتبه‌ها و ارتقای معلمان به مراتب بالاتر و اجرای نظام سنجش صلاحیت در شهرستان، منطقه و ناحیه تشکیل می‌شود.

 

اعضای هیئت ممیزه مرکزی رتبه بندی معلمان

 

وزیر آموزش و پرورش “رئیس هیئت”، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع “نایب‌رئیس”، مدیرکل امور اداری و تشکیلات “دبیر” و مدیر یا مسئول واحد آموزش، معاونین وزارتخانه حسب مورد، یکی از مدیران‌کل واحدهای استانی به‌انتخاب وزیر، حداقل یک نفر صاحب‌نظر به‌انتخاب وزیر.

 

امور دبیرخانه‌ای مربوط به این کمیته در اداره‌کل امور اداری و تشکیلات انجام می‌شود.

 

فرایند اجرا

تشکیل هیئت ممیزه مرکزی، تشکیل هیئت ممیزه استانی، تشکیل کارگروه شهرستان، منطقه و ناحیه، تعیین و تصویب سیاست‌ها و خط‌مشی اجرای نظام سنجش صلاحیت و رتبه‌بندی معلمان و نظارت بر انجام آن توسط هیئت ممیزه مرکزی، طراحی و تصویب برنامه عملیاتی و اجرایی شیوه‌نامه رتبه‌بندی و نظام سنجش صلاحیت توسط هیئت ممیز استانی، احراز و تأیید رتبه‌ها و ارتقای معلمان به مراتب بالاتر و اجرای نظام سنجش صلاحیت توسط کارگروه شهرستان، منطقه و ناحیه، صدور احکام کارگزینی توسط ادارات آموزش و پرورش شهرستان، منطقه و ناحیه.

 

معیارها، سنجش‌ها و امتیازات صلاحیت‌های سه‌گانه شامل شایستگی عمومی، تخصصی و حرفه‌ای به‌شرح ذیل است:

 

صلاحیت عمومی: شرایط عمومی استخدام در دستگاه “۹ بند ماده ۴۲ قانون مدیریت خدمات کشوری و تبصره ۴ مذکور در حوزه گزینش” که هر مؤلفه ۱۰ امتیاز داشته و مجموع امتیازات در این بخش ۱۰۰ امتیاز خواهد بود که در سامانه LTMS توسط مشمولان و با تأیید مدیر واحد آموزشی یا مقام مسئول پس از هماهنگی با کار گروه لحاظ خواهد شد.

 

صلاحیت تخصصی: صلاحیت‌های تخصصی عبارتند از مدرک تحصیلی، صلاحیت و تخصص شغلی، ارتباط مدرک تحصیلی با رشته تدریس یا شغل مورد تصدی که برای هر یک از عوامل امتیازاتی به‌شرح ذیل در نظر گرفته شده است.

 

امتیازات مدرک تحصیلی: دکترا ۴۰ امتیاز، فوق‌لیسانس ۳۶ امتیاز، لیسانس ۳۴ امتیاز و فوق‌دیپلم و پایین‌تر ۳۲ امتیاز.

 

برای ۱۰ معیار از شایستگی‌های تخصصی تعریف‌شده در بستر سامانه LTMS در مرحله نخست توسط مشمول و سپس توسط مقام مافوق “مدیر مدرسه” از یک تا سه امتیاز لحاظ خواهد شد، در نهایت میانگین امتیازات خودارزیابی و نظر مقام مافوق به‌ترتیب با وزن ۴۰ و ۶۰ درصد در سقف حداکثر ۳۰ امتیاز محسوب می‌شود.

 

رتبه‌ بندی معلمان

 

ارتباط رشته تحصیلی و رشته تدریس دارای ۳۰ امتیاز به‌شرح ذیل است:

 

در صورت ارتباط رشته تحصیلی فرد با رشته تدریس ۳۰ امتیاز به مشمول تعلق می‌گیرد.

 

در صورت عدم ارتباط رشته تحصیلی و تدریس در صورت تأیید سامانه LTMS مبنی بر گذراندن ۱۲۰ ساعت دوره تخصصی رشته شغلی در سه سال اخیر ۲۵ امتیاز به مشمول تعلق می‌گیرد.

 

در صورت عدم ارتباط رشته تحصیلی و تدریس و گذراندن دوره تخصصی در رشته شغلی سامانه LTMS اجازه انتخاب و گذراندن دوره‌های تخصصی مرتبط به فرد متقاضی خواهد داد و امتیاز حاصل از گذراندن دوره بر مبنای ۲۵ امتیاز مبنای عمل خواهد بود.

 

صلاحیت‌های حرفه‌ای: برای سنجش این صلاحیت‌ها آزمون به‌صورت الکترونیکی که شامل اخلاق حرفه‌ای، توانمندی‌های آموزشی، پرورشی و پژوهشی است برگزار می‌شود. محتوای آزمون و بودجه‌بندی مربوط به آن در سامانه LTMS بارگذاری می‌شود. “مجموع امتیازات این صلاحیت ۱۰۰ است.”

 

شرکت در فرآیند رتبه‌بندی داوطلبانه بوده و فرآیند آن با درخواست ذی‌نفع در سامانه LTMS شروع خواهد شد.

 

در صورتی که مشمول داوطلب تا پایان سال ۹۸ امتیازات لازم را کسب کنند از تاریخ اول مهر ۹۸ حکم تطبیق وضع آنها صادر خواهد شد.

 

چنانچه مشمولان داوطلب تا پایان سال جاری موفق به کسب امتیازات لازم نشوند در سال آینده از تاریخ کسب امتیازات مندرج در شیوه‌نامه حکم تطبیق وضع آنها صادر خواهد شد لازم به ذکر است افراد مذکور تا زمانی که امتیازات لازم را برای تطبیق وضع کسب نمی‌کنند صرفاً از طریق شغل حرفه‌ای در زمان اجرای شیوه‌نامه اول مهر ۹۸ برخوردار خواهند شد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
تحلیل های برگزیده