آخرین اخبار رتبه بندی معلمان در سال 1400-راهبرد معاصر
داروی جدید در آزمایش‌ها، ممکن است روند پیشرفت بیماری پارکینسون را کند کند قاضی پرونده چای دبش: پاسخ بانک‌های شاکی به استعلام‌ها متناظر با سوالات دادگاه تنظیم نشده است خبر جدید وزیر ارشاد درباره هنرمندان ممنوع الفعالیت سازمان هدفمندی یارانه‌ها: مردم حتما حساب بانکی خود را برای دریافت یارانه چک کنند عارف: راهبرد دولت این است که اصلاح قیمت‌ها به سه دهک پایین جامعه آسیبی نرساند کلاس‌های جبرانی دانشگاه‌ها چگونه تشکیل خواهد شد؟ قصاص برای عامل جنایت در بازی خرس وسطی فیلم / گل اول مس رفسنجان به پرسپولیس در دقیقۀ ۴ پیاده‌روی روزانه می‌تواند افسردگی را کاهش دهد لحظهٔ هجوم خودرو به میان جمعیت در آلمان با دست‌کم ۱۱ کشته + فیلم وقوع زلزله ۴ ریشتری در هفتکل ایران ۱۵ - ۱۱ پرتغال/ صعود واترپلو ایران به نیمه نهایی سطح ۲ کاپ جهانی  برتری استقلال مقابل آلومینیوم در ۴۵ دقیقه اول  تساوی یک نیمه‌ای هوادار و نساجی ترکیب آلومینیوم و استقلال اعلام شد

آخرین اخبار رتبه بندی معلمان در سال 1400

طرح رتبه بندی معلمان همچنان منتظر مصوبه مجلس است. در این میان با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری بسیاری و پایان عمر دولت دوازدهم بسیاری از معلمان نگران تاخیر در اجرایی شدن این طرح هستند.
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۹ - ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021 May 10
کد خبر: ۸۷۳۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

به گزارش راهبرد معاصر طرح رتبه بندی معلمان قرار بود فروردین ماه 1400 اجرایی شود اما پروسه تدوین و تصویب آن در دولت و مجلس باعث شده است تا معلمان همچنان منتظر اجرای این طرح باشند. بر اساس آخرین اخبار منتشر شده در حال حاضر لایحه رتبه بندی معلمان در مجلس به سر می برد و گویا نمایندگان ایرادات اساسی را در مورد آن مطرح کرده‌اند. در جدیدترین مورد یکی از نمایندگان مجلس گفته است : طرح رتبه بندی معلمان باید در ابتدای شروع دولت دهم آغاز می‌شد، اما هم اکنون یک لایحه حداقلی که پر از ایراد بوده، تقدیم مجلس شده است. در واقع دولت بدون توجه به زیرساخت‌ها و صرفا برای اینکه کار را از سر خود باز کند، این لایحه را ارائه کرده است.

رتبه بندی معلمان با هدف افزایش دریافتی معلمان تدوین شده و چندین مرحله از ان در سال های 94، 98 و 99 اجرایی شده اما با این حال نتوانسته است رضایت معلمان در دریافت حقوق را جلب کند. به طوری که معلمان همچنان از فاصله پرداختی خود با سایر کارمندان دولتی گلایه دارند. از انجا برنامه ششم توسعه دولت را به ارائه لایحه رتبدی بندی معلمان در جهت افزایش حقوق انها مکلف کرده است اما تعلل دولت در تدوین و ارسال آن به مجلس و حالا تعلل نمایندگان مجلس در بررسی آن سبب نگرانی فرهنگیان شده است. این لایحه 25 اسنفد 99 به مجلس ارسال شد اما با این حال با گذشت نزدیک به دو ماه هنوز به صحن علنی مجلس نرسیده است.این روزها نگرانی معلمان به سبب نزدیک شدن به زمان انتخابات بیشتر شده چرا که آنها احتمال می دهند تعلل مجلس در تصویب این لایحه باعث می شود با تغییر دولت اجرایی شدن طرح رتبه بندی معلمان به تاخیر بیافتد.

 

اخبار رتبه بندی معلمان

 

توضیحات وزارت آموزش و پرورش درباره تامین اعتبار طرح رتبه بندی معلمان

در تاریخ 12 اردیبهشت 1400 خبری با عنوان «خطر بودجه بیخ گوش رتبه‌بندی» در این خبرگزاری منتشر شد. هم‌اکنون  معاونت برنامه‌‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره این خبر توضیحاتی ارائه کرده است.

در سال‌های اخیر همواره ردیف بودجه‌ای تحت عنوان رتبه بندی (یا مضمون مشابه) در ذیل ردیف‌های بودجه‌ای متفرقه (ردیف‌های مورد جهت اجرای اقدامی مشخص) وجود داشته است که به عنوان نمونه می‌توان به سال 1398 ردیف بودجه 550000-55 با مصوب 20/000 میلیارد ریال و عملکرد نهایی 22/000 میلیارد ریال و سال 1399 ردیف بودجه 84- 55000 با مصوب 10/000 میلیارد ریال و عملکرد نهایی 11/000 میلیارد ریال اشاره نمود.

 باوجود ردیف بودجه مستقل مذکور، چنانچه به دلیل زمان بندی اجرای رتبه بندی یا هرگونه افزایش دیگر پس از تدوین لایحه و عدم امکان درج مبالغ دقیق در بودجه و ذیل ردیف‌های بودجه‌ای مشخص یا ذیل ردیف‌های کلی مانند ردیف بودجه استانی 13-127500 در مرحله اجرای بودجه (عملکرد) با استفاده از ساز وکارهای دستگاه قرار گرفته و کارسازی می‌گردد. مصداق عینی این موضوع عملکرد 132 درصدی ردیف بودجه 13-127500 ادارات کل آموزش و پرورش استانی، در سال 1399 است.

در سال جاری نیز در جزء 2 بند (و) تبصره 2 قانون بودجه 1400 در ردیف هزینه‌‌ای 94-530000 جهت اجرای رتبه بندی معلمان مبلغی متناسب با مصوبه نهایی مجلس محترم شورای اسلامی (که توسط آن مرکز پی­گیری می‌گردد) لحاظ و تخصیص موردنیاز مطابق عملکرد توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تأمین خواهد شد.

 

رتبه بندی معلمان در سال 1400

 

پایبندی دولت بعدی به این تعهد نامشخص است

دولت و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه تاکنون چندین بار با انتشار پیام و یا در مصاحبه به معلمان قول داده‌اند در صورت تصویب این لایحه، آن را از ابتدای فروردین 1400 اجرایی و احکام کارگزینی معلمان را بر اساس آن صادر کنند بر همین اساس معلمان امیدوار بودند این لایحه در مجلس به‌سرعت مورد بحث و بررسی قرار گیرد و تا هفته گرامیداشت مقام معلم، افزایش حقوق ناشی از این لایحه در احکام کارگزینی معلمان وارد شود اما پس از گذشت هفته بزرگداشت مقام معلم، احتمال اینکه مجلس شورای اسلامی این لایحه را در دستور کار فوری خود بگذارد از نظر معلمان ضعیف شده است و از نظر آنان احتمال اینکه این لایحه در زمان گذار بین دو دولت و یا حتی در دولت بعدی تصویب شود زیاد است.

باید در نظر گرفت که محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه‌وبودجه بارها پس از ارسال لایحه رتبه‌بندی معلمان آمادگی این سازمان را برای اجرای لایحه رتبه‌بندی معلمان اعلام کرده است و نگران هستیم که رئیس بعدی سازمان برنامه و بودجه چنین تعهدی را در اجرای لایحه رتبه‌بندی معلمان نداشته باشد یا با مشکلات فرهنگیان و تفاوت‌ها و تبعیض‌هایی که در حق آنان روا می‌شود، آشنایی نداشته باشد بر همین اساس اولویت‌های دیگری را بر اجرای لایحه رتبه‌بندی ترجیح دهد.

 

آخرین خبر رتبه بندی معلمان

 

2 هفته تا 2 ماه زمان برای اجرای رتبه‌بندی نیاز است

پس از تصویب لایحه رتبه‌بندی معلمان و ابلاغ آن به دولت و آموزش‌وپرورش، آموزش‌وپرورش نیازمند زمانی برای تهیه دستورالعمل‌های رتبه‌بندی است و پس‌ از آن هم زمانی برای نحوه صدور دستورالعمل (سهل یا سختگیرانه) نیاز است تا معلمان در رتبه‌های خود قرار گیرند که این فرایند بین دو هفته تا دو ماه به‌طول می‌انجامد.

در صورت تأخیر بیشتر بررسی لایحه رتبه‌بندی معلمان در مجلس و زمانی که برای اجرایی شدن آن نیاز است، معلمان نگران هستند، اگر لایحه رتبه‌بندی معلمان در دولت دوازدهم خصوصاً پس از انتخابات ریاست جمهوری یا در روزهای پایانی دولت و در مجلس تصویب شود، عملاً دولت دوازدهم که خود را متعهد به انجام این کار می‌داند، زمان کافی برای اجرایی کردن این لایحه ندارد یا به‌دلیل بار مالی بالای ناشی از اجرای رتبه‌بندی معلمان تمایل زیادی به اجرای آن نداشته باشد و می‌تواند با تعلل آن را به دولت بعدی واگذار کند.

در صورتی‌ که اجرای رتبه‌بندی معلمان به عمر دولت دوازدهم نرسد و دولت سیزدهم موظف به اجرای آن شود، باید زمانی را برای استقرار دولت جدید، ازجمله انتخاب هیئت دولت و گرفتن رأی اعتماد برای کابینه و تشخیص شرایط موجود کشور توسط اعضای هیات دولت، خصوصاً رئیس جدید سازمان برنامه‌وبودجه در نظر گرفت؛ همچنین اگر مانند دولت اول آقای روحانی که وزارت آموزش‌وپرورش برای مدت زیادی با سرپرست اداره می‌شد، این اتفاق برای دولت سیزدهم هم بیفتد و یا حتی دولت سیزدهم به‌طور عامدانه با توجه به بار مالی رتبه‌بندی، کاری کند تا وزارت آموزش‌وپرورش مدت زیادی با سرپرست اداره شود، عملاً اجرای لایحه رتبه‌بندی را غیرممکن خواهد کرد، زیرا وزارتی که وزیر نداشته باشد، سرپرست وزارت قادر به دفاع از کارکنانش در بخش‌های مختلف دولت از جمله در جلسات هیئت دولت، کمیسیون‌های دولت، سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی نخواهد بود.

دولت‌های جدید در برنامه‌ها و یا پروژه‌هایی که دولت قبلی برای آن‌ها ایجاد کرده است، حساسیت دارند و سعی در عدم ایفاد این تعهدها می‌کنند (در این مورد باید به پروژه مسکن مهر دولت آقای احمدی‌نژاد اشاره کرد، که دولت آقای روحانی تمایلی به تعهدات ایجادشده توسط دولت قبلی نداشت و این پروژه برای سال‌ها متوقف ماند و بعد هم به‌کندی و با عدم رضایت ذی‌نفعان آن پیش رفت). در مورد لایحه رتبه‌بندی معلمان هم دولت جدید به‌دلیل اینکه این لایحه در زمان دولت قبلی تهیه شده و بار مثبت روانی ناشی از افزایش حقوق‌های معلمان ناشی از اجرای رتبه‌بندی معلمان به‌پای دولت دوازدهم نوشته می‌شود، ترجیح دولت سیزدهم عدم اجرا و یا به تأخیر انداختن آن تا جای ممکن و رسیدگی به اولویت‌های دیگر یا حتی ارائه لایحه جدید خواهد بود تا این کار با عنوان جدیدی به نام خودش ثبت شود (در این مورد هم باید به ارسال لایحه رتبه‌بندی فرهنگیان در پایان دولت آقای احمدی‌نژاد اشاره کرد که درنهایت در مجلس رد شد و تا تهیه یک لایحه دیگر 8 سال طول کشید).

 

رتبه بندی معلمان

در حال حاضر دولت فعلی ازجمله وزیر آموزش‌وپرورش، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، معاون اول ریاست جمهوری، کمیسیون‌های تخصصی دولت و... همه با لایحه رتبه‌بندی معلمان آشنایی دارند، دلایل دولت برای تهیه و ارسال این لایحه به مجلس و قبول بار مالی ناشی از این لایحه توسط همه ذی‌نفعان حاضر در دولت مشخص است و به آن رأی مثبت داده‌اند و نمی‌توانند آن را کتمان یا زیر بار اجرای آن نروند، اما در دولت بعدی افرادی که در دولت و کمیسیون‌های تخصصی آن حضور پیدا می‌کنند، ازجمله معاون اول ریاست جمهوری و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه جدید، آگاهی کافی از هیچ‌یک از مراحل لایحه رتبه‌بندی ندارند به آن رأی مثبت نداده‌اند و خود را مکلف به اجرای آن نمی‌دانند حتی پس از تصویب این لایحه در مجلس، ممکن است که در مراحل اجرا به‌دلیل عدم آشنایی‌، با سنگ‌اندازی‌هایی در اجرای لایحه رتبه‌بندی مواجه یا با آن کیفیتی که دولت فعلی قول اجرای آن را داده است، اجرا نشود.

 

آخرین اخبار رتبه بندی معلمان در سال 1400

مجلس تصویب رتبه‌بندی معلمان را تسریع بخشد

بنابراین از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، هیئت رئیسه مجلس و خصوصاً آقای محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم اگر دغدغه معیشت، منزلت، رفع تبعیض و کاهش فاصله دریافتی معلمان با سایر کارکنان دولت، افزایش کیفیت آموزشی در مدارس دولتی و توسعه صلاحیت‌ها و شایستگی‌های معلمان را دارند، لایحه رتبه‌بندی معلمان را در فوریت بررسی و به تصویب در صحن علنی مجلس بگذارند تا پیش از رسیدن به روزهای پایانی دولت دوازدهم، این لایحه به دست دولت برسد و مقدمات اجرای آن و صدور احکام کارگزینی جدید معلمان بر اساس لایحه مصوب فراهم شود.

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امید
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
0
0
به نطرمن دبیران‌اوراق نوبت دوم‌روتصحیح نکنند یا اگه کردند اعلام‌نکنند تا تکلیف رتبه بندی مشخص گردد