موشک های بومی و دست برتر مقاومت در تحولات فلسطین اشغالی-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

موشک های بومی و دست برتر مقاومت در تحولات فلسطین اشغالی

وضعیت حاکم در میدان نبرد با اسرائیل را می‌توان پاسخ تهران به اقدامات تروریستی و خرابکارانه صهیونیست‌ها دانست. ایران با در اختیار گذاشتن تکنولوژی موشک‌های پیشرفته و امکان تولید انبوه آن توانسته است معادلات نبرد را در سرزمین‌های اشغالی به نفع جریان مقاومت تغییر دهد.
محمد بیات؛ کارشناس مسائل غرب آسیا
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021 May 13
کد خبر: ۸۷۷۲۶

موشک های بومی و دست برتر مقاومت در تحولات فلسطین اشغالی

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ هم اکنون فصلی جدید در تاریخ مبارزه با رژیم صهیونیستی آغاز شده است. در روزهای اخیر علاوه بر گروه‌های مقاومت در نوار غزه ما شاهد قیام اعراب ساکن در سرزمین های اشغالی ۱۹۶۷ و ۱۹۴۸ همچون اللد هستیم. براساس آمار منتشر شده از سوی رسانه‌های اسرائیلی بیش از ۱۱۰۰ راکت و موشک از نوار غزه سمت اراضی اشغالی شلیک شده که به دلیل ناکارآمدی سامانه دفاع موشکی «گنبد آهنین» خسارت مالی و جانی فراوانی به صهیونیست‌ها وارد آورده است. «تساحی دبوشی» خبرنگار رادیو ارتش اسرائیل در توییتی نوشت: « در ابتدا آنها به سمت مرز غزه شلیک کردند تا اینکه ما به آن عادت کردیم ... آنها به عسقلان حمله کردند و به این کار ادامه دادند تا با آن عادت کردیم ... اکنون آنها به مرکز کشور (تل آویو) حمله می‌کنند _ و اکنون ما به معادله جدیدی که حماس برای ما تعیین کرده است عادت می‌کنیم». سوال اصلی آن است که دلیل آغاز جنگ می ۲۰۲۱ چیست؟

 

آیا تحولات فلسطین اشغالی پاسخ تهران به اقدامات خرابکارانه رژیم‌صهیونیستی است؟

 

در هفته‌های اخیر تنش‌ها میان صهیونیست‌ها و فلسطینی‌ها در اراضی اشغالی تشدید شده است. اخراج احتمالی خانواده‌های فلسطینی از محله شیخ جراح و مصادره زمین‌ها و منازل آنها به نفع شهرک‌نشین‌های صهیونیست یکی از عوامل کلیدی و اصلی بروز تنش‌های اخیر در بیت‌المقدس است. البته نشست دیوان عالی اسرائیل برای رسیدگی به این پرونده قرار بود روز دوشنبه ۱۰ می‌ برگزار شود که به دلیل وقوع تنش‌های اخیر تا اطلاع ثانوی به تعویق انداخته شد. همچنین طبق اخبار منتشر شده دستگاه‌های اطلاعاتی و نظامی اسرائیل اجرا حکم تخلیه خانه‌های محله شیخ جراح را در عقب‌نشینی آشکار به زمان دیگری موکول کردند.

 

به گزارش یورونیوز در حالی که نمازگزاران روزه‌دار در حال برپایی نماز در مسجدالاقصی بودند، شمار قابل توجهی از نیروهای امنیتی اسرائیل در اطراف این محل عبادت مستقر شدند. پلیس همچنین دروازه‌های منتهی به مسجدالاقصی را از داخل شهر قدیم بست. مجموع این اقدامات سبب خشم و درگیری فلسطینی‌ها با نیروهای امنیتی اسرائیل شد. این درگیری‌ها تا روز دوشنبه ۱۲ می، بیش از ۳۰۰ زخمی برجای گذاشت.

 

در پی این اتفاقات جنبش حماس ضرب‌الاجلی تا ساعت ۱۸ قرار داد تا صهیونیست‌ها دست از محاصره مسجدالاقصی و محله شیخ جراح بردارند. پس از پایان این ضرب‌الاجل  روز دوشنبه ۱۰ می، چندین راکت از سوی نوار غزه به سمت خاک اسرائیل شلیک شد و صدای آژیر خطر در شهرک‌های صهیونیست‌نشین به صدا درآمد. ارتش رژیم‌صهیونیستی اعلام کرد که هفت راکت از سوی خاک غزه به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شده که سامانه گنبد آهنین تنها موفق به رهگیری و انهدام یکی از آنها شده است. گردان‌های عزالدین قسام شاخه مسلح جنبش مقاومت اسلامی فلسطین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این حمله را در پاسخ به تجاوز اسرائیل به اماکن مقدس شهر بیت المقدس و تهدید ساکنان محل فلسطینی شیخ جراح انجام داده است. ارتش اسرائیل دقایقی پس از حمله راکتی حماس اعلام کرد که در پاسخ به این حمله مواضع نیروهای مقاومت را در غزه هدف قرار داده و یکی از فرماندهان عالی جنبش را به شهادت رسانده است. در این حمله ۲۰ نفر از جمله ۹ کودک به شهادت رسیدند.

 

آیا تحولات فلسطین اشغالی پاسخ تهران به اقدامات خرابکارانه رژیم‌صهیونیستی است؟

 

دقایقی بعد جنبش حماس اعلام کرد در پاسخ به حمله صهیونیست‌ها بیش از ۱۰۰ راکت به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک کرده است. پس از این حمله بنیامین نتانیاهو حماس را به عبور از «خط قرمز» متهم کرد و وعده داد که پاسخی در انتظار حماس است. با تشدید درگیری‌ها میان دو طرف مناطق اشغالی همچون، عسقلان، نیریم، کیسو فیم، نهال اوز، یافا، یوغ اسحاق، اشکول، ناحال عوز، مفتاحیم، نیفوت، اشدود، غان یفنه، لاخیش، بیر طوبیا، رفح، بیت لاهیا، بیرجانیم، مسووت تیحساک، یبنا، نقب، اوفاکیم و ... زیر حملات موشکی و راکتی حماس قرار گرفتند.

 

پس از عبور صهیونیست‌ها از خط قرمز مقاومت یعنی حمله به منازل مسکونی و تخریب برج ۱۳ طبقه «هناد» که محل سکونت ۸۰ خانواده فلسطینی بود، گردان‌های وابسته به مقاومت تل‌آویو و شهرک‌های اطراف آن را موشک باران کردند. در همان ساعات ابتدایی حرکت هواپیما‌ها در فرودگاه بن گورین متوقف شد. طبق گزارش رسانه‌های اسرائیلی سامانه گنبد آهنین از ۷ موشک تنها یک موشک را رهگیری و منهدم می‌کند. گروه‌های مقاومت در هدف قرار دادن اسرائیل از موشک‌های کلاس سجیل، بدر ۳، اس-۴۰، سعیر، العطار، فجر ۵ و ... استفاده کردند. پس از موج حملات مقاومت به قلب اسرائیل، رئیس ستاد ارتش اسرائیل اعلام کرد که ۵۰۰ هدف را در غزه هدف قرار دادند و بسیاری از زیر ساخت‌ها را نابود کردند.

 

آیا تحولات فلسطین اشغالی پاسخ تهران به اقدامات خرابکارانه رژیم‌صهیونیستی است؟

 

براساس آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت فلسطین که هر ساعت در حال تغییر است تا عصر چهارشنبه ۱۲ می ۲۰۲۱، ۵۳ نفر شهید (۱۴ کودک و ۲ زن) و ۳۲۰ نفر در جریان حملات صهیونیست‌ها زخمی شدند. برخی منابع خبری از حمله صهیونیست‌ها با بمب‌های حاوی فسفر سفید خبر دادند که طبق قوانین بین‌المللی جنایت جنگی محسوب می‌شود.

 

گردان‌های القسام اعلام کردند که در واکنش به حمله مجدد صهیونیست‌ها به برج‌های غیرنظامی، با بیش از ۱۰۰ موشک بئر السبع، دیمونا و تل‌آویو را هدف قرار داده‌اند.‌ در دور جدید حملات حماس نقاط استراتژیک همچون خط لوله انتقال نفت ایلات-عسقلان، نیروگاه برق عسقلان، پایگاه آموزشی در تنب، پایگاه هوایی نیافتیم در بئر السبع، پایگاه هوایی بلماخیم و ... را هدف قرار دادند.

 

درباره وضعیت تداوم جنگ در سرزمین‌های اشغالی سه سناریو احتمالی را می توان در نظر گرفت. نخست با تداوم وضع موجود اسرائیل همچنان بر شدت حملات هوایی و ترور فرماندهان مقاومت ادامه می‌دهد و در مقابل نیروهای مقاومت نیز حملات موشکی و راکتی خود به مناطق صهیونیست‌نشین را تشدید کنند و حتی آن را افزایش دهند. همچنین تدوام قیام در سرزمین‌های اشغالی ۱۹۶۷ و ۱۹۴۸ دیگر رخدادی است که می‌توان آن را پیش بینی کرد. اسرائیل همواره نشان داده است که به دلیل شرایط اجتماعی و روانی حاکم در سرزمین‌های اشغالی توان ورود به جنگ بلند مدت و فرسایشی را ندارد؛ به همین دلیل به احتمال زیاد ما شاهد ورود بازیگران بین‌المللی و منطقه‌ای همچون سازمان ملل، مصر، اردن و ... برای برقراری آتش بس میان طرفین باشیم.

 

دومین سناریو احتمالی تشدید نزاع میان گروه‌های مقاومت و اسرائیل است. در این سناریو اسرائیل به احتمال زیاد با افزایش حملات هوایی و دریایی و همچنین آغاز تجاوز زمینی به دنبال آشغال کامل نوار غزه باشد. در چنین شرایطی دشمن صهیونیستی باید منتظر سوپرایزهای مقاومت همچون موشک‌های ضد تانک «کورنت»، پهپادهای تهاجمی، تله‌های انفجاری و ... باشد. علاوه بر این با توجه به وعده گروه‌های مقاومت غیرفلسطینی در خصوص ورود به جنگ در  صورت آغاز تجاوز زمینی اسرائیل به نظر می‌رسد ما می‌توانیم شاهد گشوده شدن جبهه‌های جدید در جولان اشغالی و جنوب لبنان باشیم. البته در این سناریو ترور فرماندهان و چهره‌های سیاسی حماس بسیار محتمل به نظر می‌رسد و به همین دلیل لازم است تا تدابیر لازم برای حفظ جان این افراد اتخاذ شود. ارتش اسرائیل روز چهارشنبه اعلام کرد که ۶ رهبر نظامی حماس را که در حوزه ساخت و توسعه موشک و پهپادی آگاه هستند را ترور کرده است. این خبر به صورت رسمی تایید نشده است.

 

در سناریو آخر اما با میانجی‌گری بازیگران بین‌المللی همچون آمریکا، مصر و سازمان ملل ما می‌توانیم شاهد برقراری آتش بس میان دو طرف باشیم. البته با توجه به سطح درگیری‌ها رسیدن به این نقطه در کوتاه مدت بسیار بعید به نظر می‌رسد و به احتمال زیاد در میان با افزایش هزینه ادامه جنگ از سوی طرفین، گروه‌های مقاومت و اسرائیل به سمت آتش بس حرکت کنند. ذکر این نکته لازم است که با توجه به تشدید دومینو وار جنگ، پیش بینی نقطه افول درگیری‌ها و آتش بس بسیار سخت و پیچیده شده است.

 

بهره سخن

وضعیت حاکم در میدان نبرد با اسرائیل را می‌توان پاسخ تهران به اقدامات تروریستی و خرابکارانه صهیونیست ها دانست. ایران با در اختیار گذاشتن تکنولوژی موشک‌های پیشرفته و امکان تولید انبوه آن توانسته است معادلات نبرد را در سرزمین‌های اشغالی به نفع جریان مقاومت تغییر دهد. در جنگ ۲۰۱۴ حماس و سایر گروه‌های مقاومت در مدت ۵۰ روز ۴۰۰۰ موشک به سمت اسرائیل شلیک کردند اما در جریان جنگ می ۲۰۲۱، تنها پس از گذشت ۳ روز ۱۱۰۰ موشک به سمت سرزمین های اشغالی شلیک شده است! این اعداد و ارقام نشان دهنده دست برتر مقاومت در برابر تل آویو است که می‌تواند با تداوم نبرد، صهیونیست‌ها را به سمت عقب نشینی و شکستی تاریخی سوق دهد. همچنین تشدید شکاف‌ها میان فلسطینی و صهیونیست‌ها می‌تواند به انتفاضه سوم در سرزمین زیتون ختم شود.

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار