به گزارش راهبرد معاصر علیرضا زالی امروز یکشنبه در پانزدهمین جشنواره آموزشی دانشگاه که در تالار امام خمینی (ره) برگزار شد، نقشه اصلی راه دانشگاههای کشور را بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی دانست و گفت: دانایی محوری، توجه به جوانان، نخبه گزینی و توجه ویژه به مراکز تحقیقاتی و شرکتهای دانش بنیان ابزارهایی هستند که استفاده از آنها تحقق اهداف این بیانیه را ممکن میسازد.
وی با اشاره به التفات ویژه مقام معظم رهبری به نقش استراتژیک دانشگاهها، بر ضرورت شناسایی نقاط قوت و خلاءها و جبران آسیبهای موجود در دانشگاهها تاکید کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی "قطعه قطعه شدن" آموزش را در سطح جهان، یکی از آسیبهای عرصه آموزش برشمرد و افزود: در دانشگاههای علوم پزشکی نگاه صرف و انتزاعی به برنامههای آموزشی و غفلت از آموزش عمومی سلامت و غفلت از تأمین نیازهای ضروری سلامت میتواند از آسیبهای قطعه قطعه شدن آموزش باشد.
زالی همچنین عدم تطبیق آموزشهای ارائه شده به فارغ التحصیلان با نیازهای حوزه سلامت را از دیگر چالشهای آموزش دانست و گفت: ۸۰ تا ۸۵ درصد آموزشهای حوزه سلامت معطوف بر بالین و حوزه بستری است و کمتر به آموزشهای مورد نیاز در حوزه درمانهای سرپایی توجه میشود.
ضرورت توجه ویژه به گسترش برنامههای بین رشتهای
وی در ادامه بر ضرورت گسترش برنامههای بین رشتهای از جمله علوم ترجمانی تاکید کرد و ادامه داد: باید برای تعمیق و بسط علوم ترجمانی و بین رشتهای راهکارهای مناسبی داشته باشیم.
زالی همچنین عدم استفاده کافی از ظرفیتهای موجود برای ادغام آموزش، پژوهش و خدمات را از دیگر چالشهای حوزه آموزش عنوان کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر ضرورت حرکت دانشگاههای کشور به سوی مرجعیت علمی، گفت: این حرکت به سمت این هدف کاری بزرگ و شجاعانه است اما با توجه به استعدادهای اعضای هیئت علمی، با به فعلیت در آوردن همه ظرفیتهای موجود این هدف قابل تحقق است.
وی با بیان اینکه برنامههای آموزشی باید مبتنی بر تربیت دانش آموختگان چندوجهی باشد، تربیت فارغ التحصیلان تک ساحتی را یکی از چالشهای حوزه آموزش نام برد.
زالی ادامه داد: کرونا تکانههای سنگینی به حوزه آموزش وارد کرد به طوری که ۱,۶ میلیارد فراگیر در سطح جهان دستخوش مشکلات فراوانی شدند، در کشور ما نیز تکانه سنگینی به حوزه آموزش وارد شد اما آموزش کشور به سرعت به سمت تطبیق با وضعیت موجود حرکت کرد و دستاوردهای خوبی داشت.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: تا پیش از کرونا میانگین رشد آموزش مجازی در جهان ۱۵,۴ درصد بود و پیش بینی میشد ایالات متحده آمریکا نیز تا سال ۲۰۲۰ بتواند به ۸۰ درصد برنامههای از پیش تعیین شده در حوزه آموزش مجازی برسد.
وی با بیان اینکه کرونا روند آموزش مجازی را در جهان تسریع کرد، ادامه داد: در کشور ما نیز اگرچه کرونا فرصت تلخی بود اما ما توانستیم مسیر آموزش مجازی را به سرعت بپیماییم.
زالی ادامه داد: در مسیر حرکت دانشگاهها به سمت آموزش مجازی باید مراقبت کنیم که دچار شکاف دیجیتال نشویم و همچنین به ابزارهای نوین آموزشی توجه ویژه ای معطوف شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره ابزارهای نوین آموزشی توضیح داد: بازیهای کامپیوتری برای آموزش آموزشی یکی از شش راهبرد آموزش محسوب میشود.
وی طراحی مناسب آموزش و مهندسی یادگیری را از مهمترین استراتژیها در حوزه آموزش عنوان کرد و افزود: خوشبختانه در این حوزه در کشور کارهای خوبی انجام شده است.
زالی افزود: آموزش مجازی همزمان و غیر همزمان، کلاسهای وارونه و مواردی از این قبیل از ابزارهای نوینی محسوب میشود که برای اثربخشی آموزش باید به آنها مسلح شویم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین بر ضرورت توانمندسازی اعضای هیئت علمی برای بهره گیری از فناوریهای نوین آموزشی و فضای دیجیتال تاکید کرد.
زالی همچنین با اشاره به جذب اعضای هیئت علمی از بین فارغ التحصیلان ۵ درصد و ۱۰ درصد، تسریع روند جذب نخبگان را در جایگاه عضو هیئت علمی از سیاستهای اصلی دانشگاه عنوان کرد.
اعضای هیئت علمی؛ ستون اصلی رشد دانشگاه
وی افزود: ستون مایه اصلی رشد دانشگاه اعضای هیئت علمی هستند و بررسیها نشان میدهد در بسیاری از دانشگاههای معتبر دنیا تا ۴۵ درصد میزان بودجه برای تمشیت نیروی انسانی و اعضای هیئت علمی هزینه میشود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به امور رفاهی و همچنین انگیزشی اعضای هیئت علمی برای کسب رضایت آنان گفت: باید آسیب شناسی شود که چرا گاهی برای پرکردن کرسیهای دانشگاهی انگیزه کافی وجود ندارد.
زالی خبر تعدیل حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاههای علوم پزشکی را در تقابل با نخبه پروری و حفظ نخبگان دانست و آن را آسیبی برای نظام آموزش عالی عنوان کرد.
تقدیر از دکتر محمد غفرانی؛ استاد برجسته علم و اخلاق دانشگاه
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افتخارات علمی و فضائل اخلاقی استاد محمد غفرانی عضو هیئت علمی دانشگاه، وی را کانونی فعال برای بسط رشته اعصاب کودکان در ایران دانست و از زحمات و خدمات گسترده وی به کشور قدردانی کرد.
در بخش دیگری از این جشنواره با اهدای هدایا و تندیس یادبود از سوی دکتر زالی رئیس دانشگاه، دکتر محمد مهدی صدوقی معاون آموزشی دانشگاه، حجت الاسلام والمسلمین فرهاد زاده مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و جمعی از مسئولان از استاد محمد غفرانی به عنوان استاد برجسته و ممتاز دانشگاه تجلیل و قدردانی شد.
محمد غفرانی عضو هیئت علمی دانشگاه، دارای بورد کودکان و فوق تخصص اعصاب کودکان از آمریکاست که ریاست بیمارستان مفید به مدت پنج سال و دو دوره مدیریت گروه کودکان را در کارنامه دارد.
وی دارای آثار علمی و تالیفات گستردهای در حوزه اعصاب کودکان است و ریاست دپارتمان اعصاب کودکان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را بر عهده دارد./مهر