به گزارش راهبرد معاصر بر اساس آخرین اخبار رتبه بندی معلمان جلسات کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی بررسی مواد لایحه رتبه بندی معلمان را آغاز کرده است. در این میان امروز حسن حق وردی نماینده مردم شهریار و عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در صفحه اینستاگرام خود از تصویب عناوین رتبه های معلمان در جلسه امروز کمیسیون آموزش خبر داد. حق وردی نوشته است: در ادامه بررسی جزئیات لایحه رتبه بندی معلمان در جلسه امروز کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی عناوین رتبه های معلمان پس از بحث و بررسی مصوب شد که در این مصوبه عناوین: آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیارمعلم ، دانشیارمعلم ،استادمعلم برای این لایحه تعیین شد.
بر اساس ماده 4 لایحه رتبه بندی معلمان ورود به فرآیند رتبه بندی معلمان حداقل نیازمند سابقه دو سال خدمت معلمی است و برای کسب رتبه بالاترتوقف شش سال در هر یک از رتبه ها الزامی است. در این میان حداقل سابقه کار برای رتبه های 4 و 5 به ترتیب 20 و 26 سال است. بر اساس تبصره 2 ماده 4 تخصیص رتبه های پنجگانه به نحوی خواهد بود که با اجرای نظام رتبه بندی معلمان و احراز شرایط همواره حداقل 30 درصد از معلمان مشمول در رتبه یک، حداقل 25 درصد در رتبه دو، حداکثر 20 درصد در رتبه سه، حداکثر 15 درصد در رتبه چهار و حداکثر 10 درصد در رتبه پنج قرار گیرند.
ماده ۷ لایحه رتبه بندی معلمان از مواد اصلی این لایحه است و مربوط به امتیازات و مبلغ افزایش در هر رتبه می پردازد. براساس ماده 7 لایحه رتبه بندی معلمان برای رتبه های موضوع این قانون، فوق العاده رتبه بندی در احکام کارگزینی معلمان تعیین می شود. فوق العاده مذکور درصدی از مجموع حقوق ثابت و فوق العاده های مستمر آنان است که به طور میانگین 25 درصد بیشتر از میانگین حقوق و فوقالعادههای مستمر مشمولان قانون مدیریت خدمات کشوری در نظر گرفته می شود. این فوق العاده به صورت مستمر و مشمول کسور بازنشستگی است. درصدهای فوق العاده هریک از رتبه های موضوع این قانون در آیین نامه اجرایی تعیین خواهد شد. همچنین بر اساس تبصره این ماده معلمانی که قبل از تصویب این قانون بازنشسته شده اند، مشمول این ماده نخواهند بود و مانند سایر کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری، تابع احکام قانون مذکور خواهند بود.
بر اساس آخرین اخبار رتبه بندی معلمان محواهان اجرای صحیح رتبه بندی معلمان هستند و برای این موضوع پیشنهاداتی را نیز ارائه کرده اند. آنها طی نامه ای به مجلسی ها مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد اعلام کرده اند. آنها درخواست کرده اند که کف حقوقی متناسب،جلوگیری از سابقه محوری در اخذ رتبه ها و نظام پرداخت جدا همانند اعضای هیات علمی در اجرای نظام رتبه بندی معلمان در نظر گرفته شود. جزئیات درخواست معلمان به قرار زیر است:
تعدادی از ایرادات اساسی لایحه رتبهبندی به شرح ذیل است که فرهنگیان کشور خواهان رفع ایرادات هستند.
۱-مشخص نمودن دقیق ضرایب افزایش حقوق برای هر رتبه
۲-باقی ماندن رتبه های قبلی و اعمال رتبه بندی مطابق آن.
۳- در نظر گرفتن سابقه تجربی و مدرک تحصیلی به جای آزمون
۴- حذف آزمون و هر گونه مدارک دست نیافتنی برای اخذ رتبه
۵- اعمال امتیاز تعجیل در مناطق محروم
۶- حذف بازه ی زمانی سه ساله و اجرای لایحه به طور کامل از فروردین ۱۴۰۰
۷.اختصاص بودجه ۳۰ هزار میلیارد برای اجرای کامل لایحه رتبه بندی
۸.امکان دستیابی همه معلمان به رتبه بندی بدون شرط سابقه و عدم محرومیت معلمان از دریافت رتبه های بالا
۹.عدم محرومیت همکاران آموزشی شاغل در پست اداری از رتبهبندی
۱۰_ کاهش زمان انتظار برای دریافت هر رتبه از 6 سال به 4 سال
پس از تصویب کلیات لایحه رتبه بندی معلمان، بحث دو شوری بودن آن سوال بسیاری از فرهنگیان بود. زمانی که طرح یا لایحهای مطرح میشود، ابتدا کلیات آن توسط موافقان و مخالفان مورد بررسی قرار میگیرد.در شور اول این سوال بین نمایندگان به رای گذاشته میشود که آیا در این حوزه و موضوع نیاز به قانون گذاری، اصلاح قانون، اضافه کردن قانون، حذف و اضافه برخی مفاد قانونی یا قانونگذاری جدید وجود دارد یانه. پس از تایید در این مرحله اگر کلیات آن طرح یا لایحه تایید شد، پس از آن جزئیات مورد ارزیابی قرار میگیرد که اصطلاحا به آن شور دوم می گویند.
نمایندگان وارد شور دوم شده و ماده به ماده و تبصره به تبصره، ورود پیدا کرده و پیشنهادهای مختلف نمایندگان مطرح می کند و موافقان، مخالفان، نمایندگان دولت، همگی، جزء به جزء نسبت به جزئیات مد نظر خود صحبت میکنند تا اینکه نهایتا کار بررسی به اتمام برسد.در این مرحله نیز پس از ارائه پیشنهادها و نظرات مختلف و اعمال تغییرات مورد نظر، رایگیری انجام گرفته و در صورت تایید، در اختیار شورای نگهبان برای بررسی و تصویب نهایی قرار میگیرد.شور دوم برای ایجاد تغییرات و رفع ایرادات بسیار مهم است و نیازمند پیگیری فرهنگیان و رایزنی نمایندگان آنان است.
طرح رتبه بندی معلمان قرار بود فروردین ماه ۱۴۰۰ اجرایی شود اما پروسه تدوین و تصویب آن در دولت و مجلس باعث شده است تا معلمان همچنان منتظر اجرای این طرح باشند. بر اساس آخرین اخبار منتشر شده در حال حاضر لایحه رتبه بندی معلمان در مجلس به سر می برد و کمیسیون آموزش در حال بررسی آن است. رتبه بندی معلمان با هدف افزایش دریافتی معلمان تدوین شده و چندین مرحله از ان در سال های ۹۴، ۹۸ و ۹۹ اجرایی شده اما با این حال نتوانسته است رضایت معلمان در دریافت حقوق را جلب کند. به طوری که معلمان همچنان از فاصله پرداختی خود با سایر کارمندان دولتی گلایه دارند. از انجا برنامه ششم توسعه دولت را به ارائه لایحه رتبدی بندی معلمان در جهت افزایش حقوق انها مکلف کرده است اما تعلل دولت در تدوین و ارسال آن به مجلس و حالا تعلل نمایندگان مجلس در بررسی آن سبب نگرانی فرهنگیان شده است. این لایحه ۲۵ اسنفد ۹۹ به مجلس ارسال شد اما با این حال با گذشت نزدیک به دو ماه هنوز به صحن علنی مجلس نرسیده است. اجرای قانون رتبه بندی معلمان در سال ۱۴۰۰ در انتظار تصویب لایحه دولت در مجلس است. با این حال همزمان با روز معلم محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه از تامین مالی اجرای طرح رتبه بندی معلمان خبر داد. او در توئیتی نوشت: با تأمین مالی صورت گرفته پس از تصویب لایحه رتبه بندی و تهیه دستورالعمل منطقی و عادلانه همسان سازی از ١٤٠٠ / ١ / ١ اجرایی میشود.رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور پیشتر به هنگام تصویب لایحه بودجه کل کشور اعلام کرده بود مبلغ ۸ هزار میلیارد تومان در ارتباط با رتبه بندی فرهنگیان در لایحه بودجه ۱۴۰۰ منظور شد که جای هیچ نگرانی نیست.