آخرین اخبار رتبه بندی معلمان/ حداقل سابقه برای کسب رتبه 4 و 5-راهبرد معاصر

آخرین اخبار رتبه بندی معلمان/ حداقل سابقه برای کسب رتبه 4 و 5

بر اساس آخرین اخبار رتبه بندی معلمان رئیس کمیسیون آموزش مجلس اعلام کرده است که نظام رتبه بندی معلمان باید خارج از  قانون مدیریت خدمات کشوری باشد.
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۲ - ۰۹ تير ۱۴۰۰ - 2021 June 30
کد خبر: ۹۳۷۶۰

به گزارش راهبرد معاصر بر اساس آخرین اخبار رتبه بندی معلمان جلسات کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی بررسی مواد لایحه رتبه بندی معلمان را آغاز کرده است. طی روزهای گذشته برخی از مواد این لایحه به تصویب کمیسیون آموزش رسیده است. امروز رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفته است: نظام رتبه‌بندی معلمان باید مانند دانشگاهیان مخصوص خودشان یعنی خارج از قانون مدیریت خدمات کشوری باشد. همچنین امروز محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره رتبه بندی فرهنگیان گفته است که با تصویب مجلس نظام رتبه بندی معلماناز فروردین 1400 برای معلمان اعمال خواهد شد و اعتبارات آن هم در نظر گرفته شده است. بر اساس لایحه نظام رتبه بندی معلمان، فرهنگیان بر اساس صلاحیت های مختلف از جمله صلاحیت معلمی، صلاحیت عمومی یا ویژگی های رفتاری، صلاحیت تخصصی و صلاحیت حرفه ای در رتبه های یک تا 5 قرار میگیرند. البته شرایط کسب، ارتقا و تنزل رتبه در آیین نامه اجرایی این قانون تعیین خواهد شد. ورود به فرآیند رتبه بندی نیازمند دو سال سابقه کاری است و معلمان برای ارتقا رتبه نیازمند توقف 6 ساله در هر یک از رتبه های تعیین شده دارند. در این میان حداقل سابقه برای کسب رتبه های 4 و 5 به ترتیب 20 و 26 سال اعلام شده است.

 

 

اخبار رتبه بندی معلمان

 

صحبت های نوبخت درباره رتبه بندی معلمان در 1400

نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، در سیزدهمین گفت‌وگوی زنده با مخاطبان در اینستاگرام گفت: لایحه رتبه‌بندی معلمان به محض تصویب در مجلس از ابتدای فروردین‌ماه اجرا می‌شود و اعتبارات آن نیز در بودجه سال ۱۴۰۰ دیده شده است. وی افزود: فرهنگیان مانند همه کارمندان و کارکنان دولت مشمول فوق‌العاده حقوق می‌شوند، اما با توجه به مسئولیتی که دارند، باید برای آنها رتبه‌بندی نیز در نظر گرفته شود. پس از تصویب نظام رتبه بندی در مجلس، از ابتدای سال اجرایی می‌شود. رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: با مصوبه مجلس، نظام رتبه بندی از فروردین ماه سال جاری اجرایی می‌شود و اعتبارات آن نیز در نظر گرفته شده است. نوبخت تصریح کرد: در سال ۹۸، نظام رتبه‌بندی را با اعتبار ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اجرا کردیم سال گذشته این رقم به ۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. وی با بیان اینکه تعدادی از فرهنگیان جوان اعلام کردند که از فوق العاده ۲۱ درصد سقف قانونی استفاده نمی‌کنند؛ گفت: در جلسه با فرهنگیان توافق کردیم که تمامی فرهنگیان باید از این سقف قانونی استفاده کنند. نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در مورد تسری قانون فوق‌العاده ویژه کارکنان سازمان زندان‌ها گفت: این قانون در سازمان زندان‌ها اجرایی شده است. گویا در احتساب برخی ضرایب ایراداتی وجود دارد که امور کارگزینی سازمان زندان‌ها متولی آن است. سازمان برنامه و بودجه اعتبار لازم را تأمین کرده است. رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: در گفت وگو با رئیس سازمان دامپزشکی موضوع تسری قانون فوق‌العاده را مطرح کرده و شیوه نامه اجرایی این کار تنظیم شده است. وی گفت: در مورد همسان‌سازی حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها مراتب رضایت‌مندی اعضای هیأت علمی از اجرای قانون به سازمان برنامه و بودجه منعکس شده است. البته اعضای غیرهیات علمی نیز مطالباتی دارند که در صورت ارتباط با سازمان، حتماً پیگیری خواهیم کرد. نوبخت در پایان یادآور شد: در اجرای قانون حمایت از معلولان در سال گذشته ١٣٠٠میلیارد تومان تخصیص داده شده بود که در سال جاری به هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت. همچنین، ماهانه ۱۰۵ میلیارد تومان به صورت یارانه پرداخت می‌شد که به ۱۴۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

 

تصویب عناوین رتبه های معلمان در کمیسیون آموزش

در این میان امروز حسن حق وردی نماینده مردم شهریار و عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در صفحه اینستاگرام خود از تصویب عناوین رتبه های معلمان در جلسه امروز کمیسیون آموزش خبر داد. حق وردی نوشته است: در ادامه بررسی جزئیات لایحه رتبه بندی معلمان در جلسه امروز کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی عناوین رتبه های معلمان پس از بحث و بررسی مصوب شد که در این مصوبه عناوین: آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیارمعلم ، دانشیارمعلم ،استادمعلم برای این لایحه تعیین شد.

 

رتبه بندی فرهنگیان

 

موضوع ماده 4 لایحه رتبه بندی معلمان

 بر اساس ماده 4 لایحه رتبه بندی معلمان ورود به فرآیند رتبه بندی معلمان حداقل نیازمند سابقه دو سال خدمت معلمی است و برای کسب رتبه بالاترتوقف شش سال در هر یک از رتبه ها الزامی است. در این میان حداقل سابقه کار برای رتبه های 4 و 5 به ترتیب 20 و 26 سال است. بر اساس تبصره 2 ماده 4 تخصیص رتبه های پنجگانه به نحوی خواهد بود که با اجرای نظام رتبه بندی معلمان و احراز شرایط همواره حداقل 30 درصد از معلمان مشمول در رتبه یک، حداقل 25 درصد در رتبه دو، حداکثر 20 درصد  در رتبه سه، حداکثر  15 درصد در رتبه چهار و حداکثر 10 درصد در رتبه پنج قرار گیرند.

 

موضوع ماده ۷ لایحه رتبه بندی معلمان

ماده ۷ لایحه رتبه بندی معلمان از مواد اصلی این لایحه است و مربوط به امتیازات و مبلغ افزایش در هر رتبه می پردازد. براساس ماده 7 لایحه رتبه بندی معلمان برای رتبه های موضوع این قانون، فوق العاده رتبه بندی در احکام کارگزینی معلمان تعیین می شود. فوق العاده مذکور درصدی از مجموع حقوق ثابت و فوق العاده های مستمر آنان است که به طور میانگین  25 درصد بیشتر از میانگین حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر مشمولان قانون مدیریت خدمات کشوری در نظر گرفته می شود. این فوق العاده به صورت مستمر و مشمول کسور بازنشستگی است. درصدهای فوق العاده هریک از رتبه های موضوع این قانون در آیین نامه اجرایی تعیین خواهد شد. همچنین بر اساس تبصره این ماده  معلمانی که قبل از تصویب این قانون بازنشسته شده اند، مشمول این ماده نخواهند بود و مانند سایر کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری، تابع احکام قانون مذکور خواهند بود.

 

آخرین خبر رتبه بندی معلمان

 

پیشنهادات معلمان برای اجرای صحیح رتبه بندی معلمان

بر اساس آخرین اخبار رتبه بندی معلمان محواهان اجرای صحیح رتبه بندی معلمان هستند و برای این موضوع پیشنهاداتی را نیز ارائه کرده اند. آنها طی نامه ای به مجلسی ها مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد اعلام کرده اند. آنها درخواست کرده اند که کف حقوقی متناسب،جلوگیری از سابقه محوری در اخذ رتبه ها و نظام پرداخت جدا همانند اعضای هیات علمی در اجرای نظام رتبه بندی معلمان در نظر گرفته شود. جزئیات درخواست معلمان به قرار زیر است:

  • تعیین کف حقوق مکفی متناسب با شان معلم
  • جلوگیری از سابقه‌محوری در اخذ رتبه‌ها و حذف شرط دوسال سابقه برای ورود به رتبه‌بندی
  • تغییر نحوه افزایش حقوق از ضریب درصدی به امتیاز مکتسبه،تا افزایش حقوق هر رتبه با توجه به شایستگی‌ها صورت پذیرد
  • در نظر گرفتن ۸۰ درصد اعضای هیئت علمی مطابق رتبه‌بندی طبق سند تحول در بازه ۳ ساله (به علت کمبود بودجه)
  • ایجاد نظام پرداخت جدا همانند اعضای هیات علمی؛ زیرا قانون خدمات کشوری پاسخگوی اجرای نظام رتبه بندی طبق سند تحول نیست

 

ایرادات لایحه رتبه بندی معلمان

تعدادی از ایرادات اساسی لایحه رتبه‌بندی به شرح ذیل است که فرهنگیان کشور خواهان رفع ایرادات هستند.

۱-مشخص نمودن دقیق ضرایب افزایش حقوق برای هر رتبه

۲-باقی ماندن رتبه های قبلی و اعمال رتبه بندی مطابق آن. 

۳- در نظر گرفتن سابقه تجربی و مدرک تحصیلی به جای آزمون

۴- حذف آزمون و هر گونه مدارک دست نیافتنی برای اخذ رتبه

 ۵- اعمال امتیاز تعجیل در مناطق محروم

۶- حذف بازه ی زمانی سه ساله و اجرای لایحه به طور کامل از فروردین ۱۴۰۰

۷.اختصاص بودجه ۳۰ هزار میلیارد برای اجرای کامل لایحه رتبه بندی

۸.امکان دستیابی همه معلمان به رتبه بندی بدون شرط سابقه  و عدم محرومیت معلمان از دریافت رتبه های بالا

۹.عدم محرومیت همکاران آموزشی شاغل در پست اداری از رتبه‌بندی

۱۰_ کاهش زمان انتظار برای دریافت هر رتبه از 6 سال به 4 سال

 

 

رتبه بندی معلمان 1400

 

دو شوری بودن لایحه رتبه بندی معلمان یعنی چه؟

پس از تصویب کلیات لایحه رتبه‌ بندی معلمان،  بحث دو شوری بودن آن سوال بسیاری از فرهنگیان بود. زمانی که طرح یا لایحه‌ای مطرح می‌شود، ابتدا کلیات آن توسط موافقان و مخالفان مورد بررسی قرار می‌گیرد.در شور اول این سوال بین نمایندگان  به رای گذاشته می‌شود که آیا در این حوزه و موضوع  نیاز به قانون‌ گذاری، اصلاح قانون، اضافه کردن قانون، حذف و اضافه برخی مفاد قانونی یا قانون‌گذاری جدید وجود دارد یانه. پس از تایید در این مرحله اگر کلیات آن طرح یا لایحه تایید شد، پس از آن جزئیات مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که اصطلاحا به آن شور دوم می گویند.

 نمایندگان وارد شور دوم شده و ماده به ماده و تبصره به تبصره، ورود پیدا کرده و پیشنهادهای مختلف نمایندگان مطرح می کند و موافقان، مخالفان، نمایندگان دولت، همگی، جزء به جزء نسبت به جزئیات مد نظر خود صحبت می‌کنند تا اینکه نهایتا کار بررسی به اتمام برسد.در این مرحله نیز پس از ارائه پیشنهادها و نظرات مختلف و اعمال تغییرات مورد نظر، رای‌گیری انجام گرفته و در صورت تایید، در اختیار شورای نگهبان برای بررسی و تصویب نهایی قرار می‌گیرد.شور دوم برای ایجاد تغییرات و رفع ایرادات بسیار مهم است و نیازمند پیگیری فرهنگیان و رایزنی نمایندگان آنان است.

 

سابقه طرح رتبه بندی معلمان

طرح رتبه بندی معلمان قرار بود فروردین ماه ۱۴۰۰ اجرایی شود اما پروسه تدوین و تصویب آن در دولت و مجلس باعث شده است تا معلمان همچنان منتظر اجرای این طرح باشند. بر اساس آخرین اخبار منتشر شده در حال حاضر لایحه رتبه بندی معلمان در مجلس به سر می برد و کمیسیون آموزش در حال بررسی آن است. رتبه بندی معلمان با هدف افزایش دریافتی معلمان تدوین شده و چندین مرحله از ان در سال های ۹۴، ۹۸ و ۹۹ اجرایی شده اما با این حال نتوانسته است رضایت معلمان در دریافت حقوق را جلب کند. به طوری که معلمان همچنان از فاصله پرداختی خود با سایر کارمندان دولتی گلایه دارند. از انجا برنامه ششم توسعه دولت را به ارائه لایحه رتبدی بندی معلمان در جهت افزایش حقوق انها مکلف کرده است اما تعلل دولت در تدوین و ارسال آن به مجلس و حالا تعلل نمایندگان مجلس در بررسی آن سبب نگرانی فرهنگیان شده است. این لایحه ۲۵ اسنفد ۹۹ به مجلس ارسال شد اما با این حال با گذشت نزدیک به دو ماه هنوز به صحن علنی مجلس نرسیده است. اجرای قانون رتبه بندی معلمان در سال ۱۴۰۰ در انتظار تصویب لایحه دولت در مجلس است. با این حال همزمان با روز معلم محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه از تامین مالی اجرای طرح رتبه بندی معلمان خبر داد. او در توئیتی نوشت: با تأمین مالی صورت گرفته پس از تصویب لایحه رتبه بندی و تهیه دستورالعمل منطقی و عادلانه همسان سازی از ١٤٠٠ / ١ / ١ اجرایی می‌شود.رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور پیشتر به هنگام تصویب لایحه بودجه کل کشور اعلام کرده بود مبلغ ۸ هزار میلیارد تومان در ارتباط با رتبه بندی فرهنگیان در لایحه بودجه ۱۴۰۰ منظور شد که جای هیچ نگرانی نیست.

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده