با حکم رییس جمهور، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان منصوب شد/ امین مقومی کیست؟ پیش بینی قیمت طلا و سکه دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۴ / بازار طلا عقب‌نشینی کرد؟ جزئیات ورود خودرو‌های مناطق آزاد به سرزمین اصلی و دریافت پلاک ملی اعلام شد وزیر کشاورزی: در تامین کالا‌های اساسی هیچ تنش و مشکلی وجود ندارد سد‌های کشور ۴۲ درصد آب دارند/ ارتفاع کل ریزش‌های جوی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه، ۴۰ درصد افت داشته حذف یارانه نقدی این سه دهک تا شهریور قطعی شد + جزئیات  سقف جدید بیمه‌نامه‌های بزرگ اعلام شد جزئیات قرعه‌کشی فروش خودرو‌های وارداتی/ ثبت درخواست ۹۵ هزار نفر برای ۱۰ هزار خودرو قیمت انواع برنج در میادین و بازار‌های میوه و تره بار اعلام شد پیش بینی قیمت طلا و سکه فردا یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۴ معتمدیان: تبعیض منطقه‌ای در قطعی برق وجود ندارد / افزایش ساعات قطعی برق خارج از برنامه به علت فشار به شبکه برق است ازسرگیری پرواز‌های منظم باکو–تهران از اول سپتامبر رئیس کمیسیون عمران مجلس: خط انتقال آب طالقان مهرماه به تهران و البرز می‌رسد پیش‌بینی قیمت طلا و سکه فردا پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۴ / بازار طلا همچنان تحت تاثیر دلار طرح جدید فروش اقساطی خودرو ریسپکت مرداد ۱۴۰۴ + شرایط فروش

نقاط ضعف کشور در مقابله با تحریم اقتصادی چیست؟

پاسخ های متنوعی به این سوال میشود داد: از عوامل ساختاری تا عاملیت. من در این مقاله از منظر عاملان سیاسی و اجرایی و نه ساختار پاسخ می دهم. چون معتقدم بدلیل کیفیت پایین نهادی-ساختاری، عاملان در کشورهای توسعه نیافته مهم تر هستند.
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۲ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019 April 25
کد خبر: ۹۴۱۷

به گزارش راهبرد معاصر ، پاسخ در ترکیب سنی کابینه است. نه اینکه از جوان گرایی بخواهم دفاع کنم، نه. صرفا تحلیل میکنم چرا کل ساختار اجرایی کشور در گل گیر کرده است. اما چرا با وزرای جوان و بی تجربه دهه شصت توانستیم دوران سخت جنگ را آنهم در اولین سالهای یک انقلاب را پشت سربگذاریم اما با وزرای باتجربه فعلی نمی توانیم؟

 

سه ریشه اصلی در عاملان اجرایی که باعث عدم تصمیم گیری شده:


1.بالارفتن سن کابینه نسبت به دهه شصت
2.پرونده های مختلف تشکیل شده برای افراد با تجربه تر و در نتیجه دست به عصا شدن آنها
3. مهمتر از همه، تله تجربه: توهم دانش و بستن چشمها و گوش ها


1.بالارفتن سن ارتباط مستقیم با بالارفتن محافظه کاری دارد. وزارت در کشورهای توسعه نیافته نیاز به جسارت و شجاعت دارد نه محافظه کاری.


2.موارد تصمیم گیری بیشتر در طی سالیان متمادی یعنی امکان مرتکب شدن خطای بیشتر. هر خطایی هم در گذشته یعنی یک نقطه فشار بر یک وزیر خوب و تبدیل کردن او به یک وزیر خنثی در حال

 

3.گرفتار شدن در تله تجربه: وزرای جوان و بی تجربه دهه 60 بهترین مشاوران و معاونان را انتخاب میکردند که آنها را به چالش می کشیدند چون می دانستند بلد نیستند اما وزرای با تجربه دهه 90 تصور میکنند چون چند دهه وزیر و معاون وزیر بوده اند (در موضع وزارت بوده اند) درنتیجه فهم کاملی هم از آن حوزه پیدا کرده اند. در نتیجه معاونان و مشاوران تاییدکننده خودشان را انتخاب میکنند! آنها بین فهم و در موضوع بودن خلط کرده اند.

 

چاره ای جز تغییرات بنیادین نداریم. در غالب کشورهای دنیا هم معمولا اجازه نمی دهند فردی بیش از دو دوره وزیر باشد. به همین دلایلی که عرض شد وزیر باید در یک یا حداکثر دو دوره خدمتش را به کشور بکند و کنار برود و در مقام مشاور ایفای مسئولیت کند. با این شرایط تصمیم گیری ممتنع و غیرممکن شده و احتمال رفتن به سمت راهکارهای نامتعارف که نیاز شرایط نامتعارف فعلی است کم می شود.

صادق الحسینی

ارسال نظر
آخرین اخبار