اعلام نرخ مصوب بلیط اتوبوس برای سفر‌های اربعین به مرز چذابه مبلغ و شرایط وام اربعین دانشجویی اعلام شد + جزئیات زمان شارژ کالابرگ الکترونیک دهک‌های چهارم تا هفتم اعلام شد شرایط خرید ارز اربعین در «بله» اعلام شد آخرین قیمت‌ها در بازار تجاری/ دلار توافقی چند شد؟ دادستان کل کشور: افزایش قیمت برنج در شرایط فعلی به هیچ‌عنوان قابل قبول نیست جزئیات دریافت تسهیلات مسکن کارگری واریز حقوق تیر بازنشستگان از فردا یکشنبه ۲۹ تیر خرید طلای آنلاین شرطی شد + جزئیات قیمت سکه امروز شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۴ / نیم سکه چند شد؟ قیمت طلا امروز شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۴ / طلای ۱۸ عیار چقدر افزایش داشت؟ عبور مصرف برق از ۸۰ هزار مگاوات / استان‌های پر مصرف کدام‌اند؟ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو امروز شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۴ + جدول قیمت سکه پارسیان، امروز ۲۸ تیر ۱۴۰۴ آبفا: ذخایر سد‌های تهران در پایین‌ترین وضعیت خود قرار دارد/ مجتمع‌های مسکونی چند طبقه، مخزن و پمپ نصب کنند

نقاط ضعف کشور در مقابله با تحریم اقتصادی چیست؟

پاسخ های متنوعی به این سوال میشود داد: از عوامل ساختاری تا عاملیت. من در این مقاله از منظر عاملان سیاسی و اجرایی و نه ساختار پاسخ می دهم. چون معتقدم بدلیل کیفیت پایین نهادی-ساختاری، عاملان در کشورهای توسعه نیافته مهم تر هستند.
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۲ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019 April 25
کد خبر: ۹۴۱۷

به گزارش راهبرد معاصر ، پاسخ در ترکیب سنی کابینه است. نه اینکه از جوان گرایی بخواهم دفاع کنم، نه. صرفا تحلیل میکنم چرا کل ساختار اجرایی کشور در گل گیر کرده است. اما چرا با وزرای جوان و بی تجربه دهه شصت توانستیم دوران سخت جنگ را آنهم در اولین سالهای یک انقلاب را پشت سربگذاریم اما با وزرای باتجربه فعلی نمی توانیم؟

 

سه ریشه اصلی در عاملان اجرایی که باعث عدم تصمیم گیری شده:


1.بالارفتن سن کابینه نسبت به دهه شصت
2.پرونده های مختلف تشکیل شده برای افراد با تجربه تر و در نتیجه دست به عصا شدن آنها
3. مهمتر از همه، تله تجربه: توهم دانش و بستن چشمها و گوش ها


1.بالارفتن سن ارتباط مستقیم با بالارفتن محافظه کاری دارد. وزارت در کشورهای توسعه نیافته نیاز به جسارت و شجاعت دارد نه محافظه کاری.


2.موارد تصمیم گیری بیشتر در طی سالیان متمادی یعنی امکان مرتکب شدن خطای بیشتر. هر خطایی هم در گذشته یعنی یک نقطه فشار بر یک وزیر خوب و تبدیل کردن او به یک وزیر خنثی در حال

 

3.گرفتار شدن در تله تجربه: وزرای جوان و بی تجربه دهه 60 بهترین مشاوران و معاونان را انتخاب میکردند که آنها را به چالش می کشیدند چون می دانستند بلد نیستند اما وزرای با تجربه دهه 90 تصور میکنند چون چند دهه وزیر و معاون وزیر بوده اند (در موضع وزارت بوده اند) درنتیجه فهم کاملی هم از آن حوزه پیدا کرده اند. در نتیجه معاونان و مشاوران تاییدکننده خودشان را انتخاب میکنند! آنها بین فهم و در موضوع بودن خلط کرده اند.

 

چاره ای جز تغییرات بنیادین نداریم. در غالب کشورهای دنیا هم معمولا اجازه نمی دهند فردی بیش از دو دوره وزیر باشد. به همین دلایلی که عرض شد وزیر باید در یک یا حداکثر دو دوره خدمتش را به کشور بکند و کنار برود و در مقام مشاور ایفای مسئولیت کند. با این شرایط تصمیم گیری ممتنع و غیرممکن شده و احتمال رفتن به سمت راهکارهای نامتعارف که نیاز شرایط نامتعارف فعلی است کم می شود.

صادق الحسینی

ارسال نظر
آخرین اخبار