دولت باید پاسخگوی کم‌آبی خوزستان باشد-راهبرد معاصر
تأکید مخبر بر مسئولیت شرعی و قانونی مسئولان درباره مشارکت بهادری‌جهرمی: آیین‌نامه پذیرش صدور ضمانت‌نامه دولتی برای شرکت‌های بخش خصوصی تصویب شد حمایت حسن روحانی از مسعود پزشکیان شروع فرصت‌های ۱۵ دقیقه‌ای نامزدها در تلویزیون از ساعت ۱۸ اعلام رئوس برنامه‌های قالیباف در حوزه ارتباطات سخنگوی سپاه: راهبرد انتخاباتی سپاه دعوت به مشارکت حداکثری و ممنوعیت ورود مصداقی است وحیدی: 61 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن در انتخابات هستند تصمیم جدید رسانه ملی برای تبلیغات کاندیداهای ریاست‌جمهوری انتخابات در چه صورتی به مرحله دوم کشیده می‌شود؟ تفاوت‌‌های اساسی مناظرات انتخاباتی اخیر با ادوار گذشته امروز آخرین روز تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری است جزئیات و زمان برگزاری مراسم اربعین شهید جمهور و همراهانش قالیباف بعد از مناظره: مشارکت اقتدار ملی ما است جلیلی: نباید روستا را به یک جایی که فقیر و محروم است نگاه کنید پزشکیان: می‌خواهم اخلاق سیاسی را سرلوحه کار خود قرار دهم
علی ساری، نماینده سابق مردم اهواز در مجلس در گفت‌وگو با راهبرد معاصر مطرح کرد؛

دولت باید پاسخگوی کم‌آبی خوزستان باشد

علی ساری، نماینده سابق مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در خصوص بحران کم‌آبی خوزستان گفت: مسئولین باید سوء‌تدبیر خود را بپذیرند. اعتراضات امروز مردم خوزستان نتیجه ناکارآمدی‌ها و تصمیمات غلط آنها است؛ بنابراین برای جبران سریع و بلند مدت آن باید برنامه‌ریزی کرد.
علی ساری؛ نماینده سابق مردم اهواز
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۷ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - 2021 July 23
کد خبر: ۹۶۲۲۹

دولت باید پاسخگوی کم‌آبی خوزستان باشد

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ اعتراضات مردم خوزستان به کم آبی و مشکلات ناشی از آن در روزهای اخیر در رسانه‌ها بازتاب زیادی دارد. دولت روحانی در روزهای پایانی دوره خود به شکل علنی نسبت به مدیریت خشکسالی کم‌کاری می‌کند و با فرافکنی سعی میکند تا این مشکلات را به دولت آینده منتقل کند. تا زمانی که اعتراضات گسترده نشده بود، دولت نسبت به تامین حق‌آبه رودخانه‌ها و هور بی‌توجه بود. هرچند در یک نمای کلی، بخش مهمی از مشکلات فعل آب در استان خوزستان محصول ناکارآمدی دولت درتامین بودجه‌های زیرساختی این استان‌ است.  علی ساری،‌نماینده سابق اهواز مهمترین راهکارهای تامین مطالبه مردم خوزستان را بازنگری در پروژه‌های انتقال آب به فلات مرکزی و همچنین تامین بودجه‌ مصوب استان خوزستان میداند.

 

علی ساری با انتقاد نسبت به عملکرد برخی مسئولین که منجر به افزایش اعتراضات مردم خوزستان به مساله کم‌آبی شده است،‌ گفت: 26  تیر ماه سال جاری، یعنی در آغاز اعتراضات نسبت به کمبود آب، خبرگزاری ایرنا گزارشی از انتقال آب خلیج فارس به استان فارس منتشرکرد؛ خبری که قطعا نقش موثری در افزایش اعتراضات مردمی و بحران روزهای گذشته داشته است.

 

وی در این باره افزود: دراین خبر،انتقال آب خلیج فارس به شهرستان لامرد در جنوب استان فارس مورد تاکید قرار گرفت. معاون وزیر صمت، رئیس هیات عامل ایمیدرو، برخی نمایندگان مجلس و اعضای شورای راهبردی انتقال آب خلیج فارس و دیگر مسوولین استانی در این برنامه حضور داشتند. دست اندرکاران برنامه که بدترین وقت و زمان را برای انجام این کار و انتشار خبر در نظر گرفته بودند، براین موضوع تاکید داشتند که طرح انتقال آب خلیج فارس با هدف تامین آب شرب، کشاورزی و صنعتی استان فارس از اوایل سال 97 آغاز شده که تا کنون 2.2میلیون متر مکعب خاکبرداری از 7.5 میلیون متر مکعب خاکبرداری پروژه انجام شده است. بی تردید چنین اخباری جز آب به آسیاب دشمن ریختن و خالی کردن بنزین روی آتش خشم به حق مردم استان خوزستان نبود.

 

وی در این باره تصریح کرد: با جرات می توان گفت کسانی که زمینه شعله‌ور کردن اعتراض مردم را فراهم ‌کردند، در زمین دشمن بازی می کنند. کدام عقل سلیمی این موضوع را تایید می کند که در وضعیت بحرانی شهرهای خوزستان، خبر پروژه انتقال آب به استان همجوار منتشر شود و اصلا بر روی این کار تمرکز شد؟

 

علی ساری در ادامه توضیح داد: به هر حال مسئولین باید سوء‌تدبیر خود را بپذیرند. اعتراضات امروز مردم خوزستان نتیجه ناکارآمدی‌ها و تصمیمات غلط آنها است؛ بنابراین برای جبران سریع و بلند مدت آن باید برنامه‌ریزی کرد.

 

وی در ادامه با بیان چند راهکار برای کاهش سطح بحران‌های آبی و زیست محیطی استان خوزستان، گفت: اول اینکه انتظار می رود در دولت آینده جایگاه و سطح دسترسی استاندار خوزستان به رئیس جمهور حتی فراتر از وزیر باشد. یعنی استاندار خوزستان برای به اشتراک گذاشتن مشکلات مردم این منطقه به صورت مستقیم با رئیس‌جمهور در ارتباط باشد. 

 

مساله مهم دیگر این است که بودجه استان باید نقدی باشد؛ نه اینکه بودجه به صورت اوراق و کاغذی داده شود. اگر بودجه مربوط به چند پروژه آب و فاضلاب و ریز گرد به صورت فوری آن هم به صورت پول نقد واریز نشود، قطعا پیمانکاران به پروژه‌ها سرعت نخواهند داد. مسئولین باید بپذیرند که پرداخت این بودجه‌ها در شرایط اضطراری فعلی، برای نجات مردم خوزستان از بحران‌های ایجاد شده لازم و ضروری است.

 

علی ساری با انتقاد از عملکرد نمایندگان مجلس دهم در حذف بودجه مصوب استان خوزستان گفت: در مجلس دهم ردیف ۱۵۰ میلیون یورویی در بودجه سنواتی که برای حمایت از محیط زیست خوزستان مصوب شده بود، حذف شد. نمایندگان مجلس دهم باید جوابگوی مردم باشند که چرا بودجه را حذف کردند. ضمن اینکه در حال حاضر مسئولین باید درباره تبعات موضوع انتقال آب رودخانه‌های خوزستان به فلات مرکزی به شکل علنی و شفاف پاسخ بدهند؛ البته این به معنای نادیده گرفتن فلات مرکزی نیست بلکه انتقال آب باید در حد آب شرب باشد نه انتقال آب برای فعالیت های صنعتی یا کشاورزی.

 

 وی در این باره تصریح کرد: برای انتقال ۲ میلیارد مترمکعب آب برنامه ریزی کرده‌اند، این سوال و ابهام پیش می آید که این حجم از آب قطعا برای تامین آب شرب نیست؛ بلکه برای صنعت و کشاورزی است و نتیجه آن نابود‌شدن محیط زیست خوزستان است. بنابراین تحت هیچ عنوانی برای مصارف صنعتی و کشاورزی آب منتقل نشود و نسبت به طرح‌های انتقال آب فعلی بازنگری شود. این راهکارها می‌تواند در ایجاد آرامش در مردم بسیار موثر باشد.

 

علی ساری درادامه با تاکید بر اهمیت تخصیص بودجه و ایجاد آرامش در مردم خوزستان گفت: ببینید مردم معترض، جوانان بیکار و ناامیدی هستند که حق خود را از دولت مطالبه می کنند. دولتی که در هشت سال گذشته آنها را ندیده گرفته و به دست فراموشی سپرده است. این مردم حق مطالبه گری دارند اما وقتی مسئولین برای پاسخ به مطالبه آنها کای انجام نمی‌دهند؛ عده‌ای فرصت‌طلب بر ناراحتی های مردم موج سواری می‌کنند و سعی می‌کنند تا مطالبات مردم را به سمت اغراض سیاسی خود سوق بدهند.

 

علی ساری نماینده پیشین اهواز در خاتمه گفت: با اختصاص یک میلیارد دلار برای حل چالش‌های ریز گرد، آب و فاضلاب، می توان حیات دوباره‌ای به این خطه مهم کشور بخشید.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده