بررسی اجرای قانون لایحه رتبه بندی معلمان در مرکز پژوهش ها-راهبرد معاصر
جانشین فرمانده کل سپاه: آتش‌بس غزه پیروزی مقاومت و تحقق وعده الهی بود شمخانی عزادار شد خطیب نماز جمعه تهران: آتش‌بس غزه پیروزی جبهه مقاومت در برابر اسرائیل است / ایران امروز ابرقدرت است نمایش اقتدار مرزبانان در رزمایش دریایی محمد رسول‌الله (ص) در سواحل دریای عمان رئیس‌جمهور وارد مسکو شد برادر سرتیم حفاظت سید ابراهیم رئیسی: برادرم مخالف سفر رئیسی به مرز ایران و آذربایجان بود توئیت روسی حساب کاربری رهبر انقلاب در آستانه سفر رئیس‌جمهور به روسیه جانشین اطلاعات سپاه: تنها ۱۳ تا ۱۵ درصد تحت تأثیر مسئله حجاب قرار گرفته‌اند دومین رهبر انجمن حجتیه درگذشت دعوت به راهپیمایی جمعه نصر و جشن پیروزی در سراسر کشور دستگیری ۱۵ تروریست در سیستان و بلوچستان/ عملیات ناتمام! رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح: دشمن جرأت نگاه چپ به ایران ندارد رهبر انقلاب: صبر و ایستادگی مردم و مقاومت فلسطین، رژیم صهیونیستی را وادار به عقب‌نشینی کرد الحاق سامانه‌های موشکی جدید به ارتش/پهپاد‌های مهاجم در جاسک‌ + تصاویر بیانیه سپاه درباره آتش‌بس در غزه: حماس قهرمان از میدان مذاکره و توافق، سربلند بیرون آمد

بررسی اجرای قانون لایحه رتبه بندی معلمان در مرکز پژوهش ها

لایحه رتبه بندی معلمان یکی از مهم ترین لایحه های مجلس است که مرکز پژوهش های مجلس به بررسی نحوه اجرای قانون و گره خوردن آن با بودجه سنواتی پرداخته است.
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۷ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - 2021 July 24
کد خبر: ۹۶۴۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

به گزارش راهبرد معاصر «لایحه رتبه بندی معلمان» در راستای اجرای تکالیف قانونی برنامه ششم توسعه، سیاستهای کلی ایجاد تحول، سند تحول بنیادین و نقشه جامع علمی کشور تدوین شده و هدف اصلی آن استقرار نظام پرداخت ها براساس تخصص، شایستگی ها و عملکرد رقابتی معلمان ذکر شده است.

 

دایره شمول این لایحه «مشمولان طرح طبقه بندی مشاغل معلمان کشور» است که در 5 رتبه تقسیم بندی می شوند و به تناسب رتبه، برای آنها فوق العاده رتبه بندی که درصدی از مجموع حقوق ثابت و فوق العاده های مستمر آنان است و به طور میانگین (%25) بیشتر از میانگین حقوق و فوق العاده های مستمر مشمولین قانون مدیریت خدمات کشوری در نظر گرفته می شود.

 

مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی تاکید کرده است، ابهام در هدف اصلی، عدم تفکیک میان سنجش عملکرد و سنجش شایستگی، عدم تبعیت از رویکرد شایستگی محور، گره زدن اجرای این قانون به بودجه سالیانه، نبود امکان دستیابی به رتبه 5 برای معلمان (دانشجو معلمان) با 30 سال سابقه خدمت، تضییع حقوق مکتسبه معلمان موجود، لحاظ کردن ناصحیح سنوات خدمت و مدرک تحصیلی به عنوان عوامل شایستگی، ابتنای سنجش شایستگی معلمان موجود بر یک آزمون، تعیین ناصحیح سقف برای دستیابی به رتبه‎ها، نبود امکان دسترسی به رتبه 4 و 5 برای همه معلمان کشور حداقل تا 4 سال آینده و معین نبودن بسیاری از مؤلفه های اصلی برخی از ایرادهای لایحه ارائه شده است. 

 

محدود کردن امتیازات به افزایش حقوق، نادیده گرفتن وضعیت معلمانی که در سمتهای اداری اشتغال دارند، گرفتن اختیارات موسع از مجلس و واگذاری تصویب بسیاری از مؤلفه های کلیدی و اصلی به هیئت وزیران و شورای عالی آموزش و پرورش و به تبع نظارت ناپذیر بودن قانون حاصل از دیگر نکات مهم نیازمند توجه در لایحه است.


با توجه به تکالیف اسناد بالادستی به ویژه ماده (63) قانون برنامه ششم توسعه درخصوص رتبه بندی، کلیات لایحه مورد تأیید است و برای اثربخشی بیشتر، انطباق با اهداف اسناد بالادستی ازجمله ارتقای توانمندی و شایستگی‏های معلمان، استقرار نظام سنجش صلاحیتهای حرفه ای و استقرار نظام پرداخت مبتنی بر رتبه بندی و عملکرد ضروری است جزئیات طرح ناظر بر اشکالات فوق اصلاح شود./تسنیم

ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
0
0
اینا الکی بهانه در مطارن تا همون ۲۵ درصد رو بجای بند ۷ جایگزین کنن