پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت فرزند حجت‌الاسلام کاظم صدیقی ابلاغ دستورالعمل بازنشستگی مادران با ۲۰ سال سابقه خدمت جزئیات طرح جدید پیش نویس نیرو‌های شرکتی فرزند حجت الاسلام کاظم صدیقی درگذشت پزشکیان: رعایت قوانین عفاف و حجاب باید از سوی مدیران و کارکنان دستگاه‌ها آغاز شود /توصیه جدی رئیس جمهور به صدا و سیما ابلاغ آیین‌نامه نظام بودجه‌ریزی و پرداخت مبتنی بر عملکرد در دستگاه‌های اجرایی تعیین تکلیف پرداخت فوق العاده خاص کارمندان فرمانده سپاه عاشورا: هیچ جاسوسی در دفاع مقدس ۱۲ روزه در آذربایجان شرقی دستگیر نشد عارف: حمله به تأسیسات صلح‌آمیز هسته‌ای ایران نقض فاحش موازین بین‌المللی است/ سند همکاری‌های اعضای شانگهای امضا شد جزئیات تازه درباره شهادت سردار حاجی‌زاده از زبان سخنگوی سپاه خبر مهم رئیس سازمان اداری و استخدامی درباره حقوق کارکنان دولت وزیر اطلاعات: طرح «مقابله با نفوذ» در حال بررسی در کمیسیون امنیت ملی است خرازی خطاب به ترامپ: با ایران مذاکره واقعی کنید/استقلال خود را به حراج نمی‌گذاریم جزئیات سقوط بالگرد مرحوم رئیسی از زبان غلامحسین اسماعیلی: در نقطه سقوط بالگرد فقط هفت پیکر پیدا شد... + فیلم آغاز ثبت‌نام انتخابات شورا‌های اسلامی روستا‌ها
یادداشت اختصاصی «محمدعلی فتح اللهی»، کارشناس مسائل سیاسی؛

موفقیت دولت سیزدهم در گرو چیست؟

دولت مستقر برای حل مشکلات اقتصادی باید قدرت فوق‌العاده‌ای داشته باشد. قدرتی که از انتصاب مدیران خلاق و با تجربه و خدمتگزار ایجاد می‌شود. این موضوع هم در حل مشکلات داخلی و هم در مناسبات خارجی کارکرد دارد، به ویژه اگر آقای رئیسی پتانسیل‌ها و امکانات داخلی کشور را برای کار کردن و رونق و رشد اقتصادی به دست مردم بسپارد، یعنی اقتصاد را مردمی کند و مردم را در سیاست خارجی و سیاست‌های داخلی سهیم و شریک دولت کند.
محمدعلی فتح‌الهی؛ کارشناس مسائل سیاسی
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۷ - ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - 2021 August 11
کد خبر: ۹۸۱۴۹

موفقیت دولت سیزدهم در گرو چیست؟

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ دولت آقای روحانی با هر چه که داشت از خدماتی که در این دولت انجام شد تا بی تدبیری ها و ضعف های بسیار زیاد در مدیریت اجرایی کشور به پایان رسید. مردم به پای صندوق رای رفتند تا جان دیگری به قوه مجریه کشور بدهند برای آنچه مخاطرات اقتصادی و چالش هایی می نامند که متاسفانه بسیاری از مردم را درگیر مشکلات کوچک و بزرگ کرده است.


آیت الله رئیسی به عنوان منتخب مردم رئیس دولت سیزدهم شد. فارغ از جنجال های سیاسی و کش و قوس های بین جناحی که متاسفانه عملکردهای درست و انتخاب مدیران شایسته را زیر سوال برده و از این ناحیه صدمات شدیدی به اقتصاد کشور وارد شده است برآوردها نشان می دهد دولت و شخص آقای رئیسی دارای ویژگی های خاصی است که صرفاً از آیت الله رئیسی به عنوان یک مدیر اجرایی نمی توان یاد کرد، بلکه آیت الله رئیسی فردی مردمی با ویژگی های اقبال عمومی است که استقبال مردمی از روی کار آمدن چنین دولتی با ریاست ایشان زمینه های خوبی را برای افزایش امیدواری در بین آحاد مختلف مردم جامعه ایجاد کرده است.


امیدواری به سپردن مسئولیت قوه مجریه به آقای رئیسی از این جهت حائز اهمیت است چرا که مردم امیدوار شده اند با آمدن آقای رئیسی اتفاقات خوبی در عرصه اقتصاد و سیاست خارجی رقم می‌خورد.


امیدواری مردم به انتخاب چنین رئیسی برای دولت و امیدواری به داشتن آینده ای بهتر موضوع مهمی است که دولت سیزدهم نباید چنین ظرفیت و پشتوانه عظیم مردمی را با تکرار اشتباهات دولت قبلی از دست بدهد. بی تردید برای پاسخگویی به مطالبات مردم و اینکه دولت به مردم نشان دهد در راستای تحقق مطالبات آنها گام برمی دارد باید الگوی جدید مدیریتی از خود به اجرا بگذارند.


تکرار مدیریت های قبلی و اصرار بر عملکردهای مدیران در دولت های گذشته زمینه های بی اعتمادی و افول امیدواری مردم به دولت جدید را رقم می زند.


اگر مدیران دولت مثل دولت های گذشته کم کاری کنند یا پشت میز نشین باشند و خود را درگیر نظام اداری وبروکراسی های دست و پا گیر عجیب و غریب و دیوانسالاری رسمی و ناکارآمد کشور کنند بی تردید این بار هم پشتوانه عظیم اعتماد مردمی از دست می رود و این دولت نیز دست پری برای ادامه راه و کسب موفقیت های آتی بدون برخورداری از پشتوانه مردمی نخواهد داشت.


مدیران پشت میز نشین و مدیرانی که در میان مردم حضور مستمری نداشته باشند مهمترین زنجیر پای دولت به شمار می روند که آقای رئیسی از روی کار آوردن چنین مدیرانی باید به شدت پرهیز کند. مردم از آیت الله رئیسی انتظار دارند در انتخاب مدیران و الگوهای جدید مدیریتی از خود ابتکار عملی نشان دهد و به مردم نشان دهد دولت سیزدهم عملکردی متفاوت از دولت های ناکارآمد قبلی خواهد داشت.


امروز دولت برای حل مشکلات اقتصادی باید قدرت فوق‌العاده‌ای داشته باشد. قدرتی که از انتصاب مدیران خلاق و با تجربه و خدمتگزار ایجاد می شود. این موضوع هم در حل مشکلات داخلی و هم در مناسبات و سیاست خارجی کارکرد دارد، به ویژه اگر آقای رئیسی پتانسیل‌ها و امکانات داخلی کشور را برای کار کردن و رونق و رشد اقتصادی به دست مردم بسپارد، یعنی اقتصاد را مردمی کند و مردم را در سیاست خارجی و سیاست های داخلی سهیم و شریک دولت کند تردیدی وجود ندارد که شاهد باز شدن فصل جدیدی در بخش های مختلف اعم از سیاسی تا اقتصادی خواهیم بود. موضوعی که به تعامل هر چه بهتر دولت در حوزه سیاست خارجی کمک می کند و دولت با اتکا به ظرفیت ها و حمایت های مردمی در مناسبات و گفت وگوهای بین المللی با دست پرتری حاضر می شود.


حضور مردم در حوزه‌های مختلف سیاست خارجی قدرت تعامل ما را با کشورهای مختلف منطقه و همسایگان و خارج از منطقه گسترش خواهد داد. متاسفانه در دو دولت قبلی جای مردم در حوزه سیاست خارجی خالی بود. شاید نقطه ضعف اصلی دولت در عدم تحقق خواسته های خود همین موضوع بود که متاسفانه از آن به شدت غفلت شد.


اگر به مردم برای حضور در فعالیت های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جا داده شود قطعا شاهد تحولات مثبتی در کشور خواهیم بود که نتیجه ای به غیر از قدرت افزایی جمهوری اسلامی و شادابی و افزایش رفاه عمومی مردم نخواهد داشت.

 

ارسال نظر
پرطرفدارترین اخبار
آخرین اخبار