کارنامه یک ساله دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد-راهبرد معاصر
میثم مهرپور، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» بررسی می کند:

کارنامه یک ساله دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد

میثم مهرپور، کارشناس مسائل اقتصادی عملکرد یک‌ساله دولت در حوزه اقتصاد را مثبت ارزیابی کرد و گفت: صادرات غیرنفتی در چهار ماهه نخست سال 1401 نسبت به چهار ماهه نخست سال 1399 تقریباً رشد دو برابری داشت. این در حالی است که تحریم‌ها لغو نشده و صرفاً تسهیل گری در تجارت و افزایش ارتباط با همسایه‌های ما به وجود آمده که گوشه‌ای از اقدامات مثبت دولت سیزدهم است.
میثم مهرپور؛ کارشناس مسائل اقتصادی
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۳ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - 2022 August 06
کد خبر: ۱۴۵۴۲۷

کارنامه یک ساله دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ دولت سیزدهم در شرایطی زمام اجرایی امور در کشور را در دست گرفت که مهمترین مشکل مردم، معیشت و اقتصاد بود. هرچند کام مردم با ناکارآمدی مدیریتی و تحریم‌های ظالمانه دولت‌های غربی تلخ شد، اما با آمدن دولت آیت الله سید ابراهیم رئیسی بار دیگر بارقه‌های امید در دل مردم زنده شد.
 
میثم مهرپور، کارشناس مسائل اقتصادی درباره عملکرد و اقدامات مهم دولت سیزدهم به «راهبرد معاصر» گفت: افزایش حجم تجارت خارجی و صادرات غیر نفتی در 10-11 ماه از روی کار آمدن دولت سیزدهم رشد قابل توجهی داشت. تجارت خارجی ما در پایان سال 1400، 101 میلیارد دلار اعلام شد که حدود 48 میلیارد دلار آن صادرات بود. صادرات غیر نفتی ما در چهار ماهه نخست سال جاری 17.5 میلیارد دلار بود، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته یعنی چهار ماه نخست سال 1400 این رقم حدود 14.3 میلیارد دلار و در سال 1399 این رقم 8.5 میلیارد دلار بوده است. افزایش صادرات غیر نفتی نشان از تحولی بزرگ در حوزه اقتصاد ایران است به نحوی که شاهد رشد دو برابری صادرات غیر نفتی در چهار ماهه نخست سال جاری بوده ایم.

بنابر آمار رسمی مرکز آمار ایران، دولت سیزدهم در یک‌سال نخست فعالیتش تلاش کرد نرخ بیکاری را از ۹.۶ به ۸.۹ درصد برساند که آمار‌ها تا پایان سال ۱۴۰۰ حاکی از موفقیت این موضوع است


وی افزود: صادرات غیرنفتی در چهار ماهه نخست سال 1401نسبت به چهار ماهه نخست سال 1399 رشد تقریباً دو برابری داشت، این در حالی است که تحریم ها لغو نشد، بلکه صرفاً تسهیل گری در تجارت و افزایش ارتباط با همسایه های ما به وجود آمد که این اقدام در دولت سیزدهم قابل قدردانی است. یک نمونه آن قراردادهایی است که با روسیه منعقد شد و به هر حال روسیه بازار بزرگ و اقتصاد پیشرفته‌ای دارد.


کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: به گفته مسئولان روس، آنها سالیانه 2 میلیارد دلار به واردات محصولات آبزی، شیلات و... نیاز و آمادگی دارند مجموع نیاز خود به این محصولات را از ایران تأمین کنند. صحبت هایی که در راستای کنار گذاشتن دلار از مراودات تجاری میان ایران و سایر کشور ها از جمله روسیه مطرح شده موضوع مهم دیگر است.


مهر پور افزایش تعداد رایزن های بازرگانی به 12 نفر را نمونه دیگری از اقدامات قابل قدردانی دولت سیزدهم خواند و تصریح کرد: در چند هفته اخیر 6 رایزن جدید به کشور های خارجی مختلف اعزام کردیم و تعداد رایزن ها را از 6 به 12رایزن افزایش داده‌ایم و گرچه این رقم کافی نیست، ولی نشان دهنده این است که دولت سیزدهم توجه کافی به دیپلماسی اقتصادی دارد.

 
وی گفت: کاهش نرخ بیکاری یکی از وعده هایی است که آیت الله رئیسی تحقق آن را در شعارهای انتخاباتی خود مطرح کرده بود. بنابر آمار رسمی مرکز آمار ایران، دولت سیزدهم در یک‌سال نخست فعالیتش تلاش کرد این نرخ را از ۹.۶ به ۸.۹ درصد برساند که آمار‌ها تا پایان سال ۱۴۰۰ حاکی از موفقیت این موضوع است.

 
مهرپور عنوان کرد: یکی از چالش های مهم کشور که همه ابعاد زندگی مردم به ویژه اقتصاد آن‌ها را تحت تأثیر قرار داده، شیوع کروناست. پیوستگی جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا، واردات واکسن و بسیج عمومی برای واکسیناسیون مردم از نقاط قوت دولت رئیسی محسوب می‌شود که اثرات این اقدام مهم دولت در یک‌سالگی آن، کاهش چشمگیر ابتلا‌های روزانه و مرگ‌ومیر کرونایی است.

 
وی عنوان کرد: دولت سیزدهم برنامه مناسبی در راستای افزایش صادرات غیر نفتی و توجه به تجارت خارجی دارد. موضوع دیگر بحث افزایش درآمد های نفتی و بازگشت پول حاصل از صادرات نفت و گاز به کشور است که طبق گزارش بانک مرکزی برای پایان سال 1400، رقم درآمدهای نفت و گاز و میعانات گازی ایران 39 میلیارد دلار بود که نسبت به پایان سال 1399رشد 85 درصدی داشته است.

اگر دولت سیزدهم مجبور به اجرای طرح حذف ارز 4200 نبود، شوک یا افزایش تورم که در ماه های اخیر شاهد بودیم، وجود نداشت


کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: بخش عمده 39 میلیارد دلار صادرات نفت و گاز و میعانات گازی در 6 ماهه دوم سال 1400، یعنی در زمان مسئولیت دولت سیزدهم رخ داد و به لحاظ مقداری نیز در سال 1399که زنگنه وزیر نفت بود، در مقاطعی صادرات نفت کشور به 200 هزار بشکه در روز نمی‌رسید. در سه ماهه نخست سال 1401 روزانه بیش از 800 هزار بشکه خام صادرات به چین داشتیم و صرفاً در چهار ماهه نخست سال 1401 چهار میلیارد دلار صادرات گاز داشتیم که پول آن هم بازگشت.

 
مهرپور در زمینه بازگشت انضباط مالی به اقتصاد کشور گفت: بعد از 9 سال روند رشد نقدینگی کنترل شد. در واقع اگر دولت سیزدهم مجبور به اجرای طرح حذف ارز 4200 نبود، شوک یا افزایش تورم که در ماه های اخیر شاهد بودیم، وجود نداشت. تورم های ماهیانه که اعلام شد به ویژه تورم خرداد که بالای 12 درصد اعلام شد، به واسطه سیاست حذف ارز ترجیحی بود که دولت در شرایط اجباری باید این کار را انجام می داد.

 
وی تأکید کرد: طبق آمار منتشر شده، در دو ماهه نخست سال 1401 دولت توانست بدون دریافت تن خواه و صرفاً با افزایش درآمدهای نفتی و مالیاتی کشور را اداره کند، در حالی که در دولت قبلی تنها در چهار ماهه نخست حدود 56 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی تن خواه گرفته شد. در دولت سیزدهم تا  امروز چنین اتفاقی را شاهد نبوده ایم و انضباط اقتصادی در کنترل و مهار نقدینگی انجام شده که در آینده نتیجه آن را مردم خواهند دید.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده