ظهره‌وند: «اینستکس» تست خوبی برای نشان دادن ناکارآمدی اروپا در برخورد با آمریکاست-راهبرد معاصر
افزایش ۲میلیارد دلاری واردات بنزین در سال گذشته آیت الله رئیسی: زنجیره تولید تا توزیع برنج با هدف جلوگیری از اجحاف به تولیدکننده و مصرف کننده بازنگری شود حداد عادل: سیاست‌های توسعه‌ دریامحور موجب آبادانی جنوب کشور می‌شود سردار سلامی: بزرگ‌ترین عملیات موشکی تاریخ بشریت به نام حاج علی زاهدی رقم خورد روزنامه اصلاح‌طلب: روحانی نه قدرت دارد، نه محبوبیت آیت الله رئیسی: قدم بعدیِ آزادسازی سواحل، رهاسازی سواحل نیست؛ بلکه آبادسازی است اجرای مجدد طرح کالابرگ الکترونیکی در گروی تصمیم دولت امیر حیدری: امروز خط مقدم مبارزه با استکبار، توسعه علوم و فناوری است امیر نعمتی: قرارگاه جهادی فناوری‌های نوظهور در حوزه‌های دفاعی تشکیل شده است رئیس جمهور: بیش از ۳۰۰ واحد راکد تولیدی در استان مازندران احیا شده است سردار سلیمانی: روابط عمومی بسیج باید روابط عمومی مردم باشد دستور مخبر به وزیر صمت برای ساماندهی سامانه‌های متعدد حوزه تجارت حسینی‌پور انتصابش در معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور را تایید کرد معاون وزیر دفاع: اجزای مختلف پهپادهای ساخت ایران بومی هستند دستور رئیس جمهور برای رفع موانع تامین مالی بخش تولید

ظهره‌وند: «اینستکس» تست خوبی برای نشان دادن ناکارآمدی اروپا در برخورد با آمریکاست

کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر اینکه اروپا قادر به عملیاتی کردن اینستکس با وجود پایین‌تر بودن آن از تراز انتظارات ایران نیست، گفت: اینستکس تست خوبی برای نشان دادن ناکارآمدی اروپا در برخورد با آمریکا بود.
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۳ - ۱۲ تير ۱۳۹۸ - 2019 July 03
کد خبر: ۱۵۲۹۰

به گزارش راهبرد معاصر ، ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسائل بین‌الملل ، با اشاره به کانال مالی اینستکس و برخی اظهارات پیرامون میزان کارایی آن در شرایط موجود اظهار داشت: اینستکس یک مکانیزم مینیاتوری است و فقط برای اینکه بتواند ایران را آرام کند و برای اروپایی‌ها مقداری حس آبرو کرده باشد، توسط اروپا مطرح شده است.

 

وی افزود: این کانال مالی، سطح حداقلی از اقدامی است که اروپایی‌ها می‌توانند به ایران پیشنهاد دهند که آن هم نوعی فریبکاری است، چون اینستکس کاری را انجام نمی‌دهد و نمی‌تواند به نقطه‌ای برسد که حداقل‌های ما را تأمین کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ضمن اشاره به اینکه باید اندازه اقتصاد ایران و نیازهای ایران را صرف‌نظر از مطالباتی که در برجام داریم باید در نظر گرفت، خاطرنشان کرد: مطالبات برجام این بود که کلاً تحریم‌ها لغو شود و وقتی آمریکا از برجام خارج شد، قرار بر این شد که اروپایی‌ها برای حفظ برجام کمک کنند و یا ما تحریم‌ها را بیرون از نظارت دلار دور بزنیم. قرار بر این بود که برای به مشکل نخوردن تراکنش‌های مالی، یک صندوق پایاپای را درست کنیم که اروپایی‌ها نفت برداشت کنند و ایران هم کالاهای مورد نیازش را از این طریق دریافت کند، ولی این اتفاق نیفتاد.

 

ظهره‌وند با طرح این سوال که تراکنش‌های مالی کشوری با جی‌دی‌پی بالا که جزو ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان است را می‌توان در حد چند میلیون دلار محدود کرد؟ گفت: برای این چند میلیون دلار اصلا نیازی به اروپا نیست و ایران می‌تواند آن را از طریق سایر دوستان خود تأمین کند و تفاوتش این است که هزینه خرید دارو درصدی افزایش خواهد یافت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر اینکه اینستکس در تراز مطالبات و انتظارات ایران نیست، ولی اروپایی‌ها قادر به عملیاتی کردن این هم نیستند، اظهار داشت: اینستکس تست خوبی برای نشان دادن ناکارآمدی اروپا در برخورد با آمریکایی‌ها بود، طرف‌نظر از اینکه اروپایی‌ها هم همانند آمریکا نگاه‌شان به ایران از جنبه تهدیدزا بودن یکسان است و بحث‌شان نوع برخورد و مدیریت این تهدید است.

 

وی ادامه داد: آمریکا و اروپا در مسیر مهار و عادی کردن ایران یک مدل و آمریکایی‌ها مدل دیگری را پی می‌گیرند و برجام نتیجه توافقی بود که دموکرات‌های آمریکا و اروپایی‌ها با هم داشتند تا بتوانند به هدفشان یعنی تغییر رژیم در بازه زمانی ۱۵ تا ۲۰ ساله دست یابند.

ظهره وند ضمن تأکید بر اینکه اینستکس یک سازوکاری است که توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: ایران یک حاکمیت دولتی است و چگونه می‌تواند خود را گرفتار یک بخش خصوصی بکند که اروپایی‌ها می‌گویند از پشت پرده حمایتش می‌کنیم، ولی باز هم متعهد نخواهند بود.

 

وی افزود: این روش برخورد نه در تراز شخصیت ملی ما و نه در تراز مطالبات ماست و اینستکس کاربردهایی برای اروپایی‌ها و تیم مذاکره‌کننده در این حد دارد که برایشان حفظ آبرو کنند که بگویند ما کاری انجام دادیم ولی واقعیت این است که هیچ کاری نمی‌کنند.

ظهره‌وند ضمن تأکید نگاه جناحی، محدودیت ایجاد می‌کند و دولت نباید به مسائل نگاه جناحی داشته باشد، گفت: ملت پشت سر دولت خواهد بود به شرطی که ابزارها و اهدافمان ملی و فراجناحی باشد و از حقوق مردم دفاع کنیم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان با تأکید بر اینکه اینستکس با هویت ملی ما در تعارض است، گفت: اروپا می‌گوید دستاورد بزرگ تاریخی یعنی برجام را به دست آورده، بنابراین باید هزینه‌اش را بپردازد و اگر نمی‌تواند این هزینه را بپردازد، باید دنبال کار خود برود.

منبع : فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده