زمینه سازی برای غیبت امام عصر (عج)؛ مأموریت مهم امام حسن عسکری (ع)-راهبرد معاصر
ابراهیم بهاری، استاد حوزه و معارف دینی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

زمینه سازی برای غیبت امام عصر (عج)؛ مأموریت مهم امام حسن عسکری (ع)

ابراهیم بهاری، استاد حوزه و معارف دینی با بیان اینکه امام حسن عسکری (ع) یکی از بزرگ‌ترین مسئولیت‌های تاریخ امامت شیعه، یعنی زمینه‌سازی برای پذیرفتن امامت امام عصر (عج) را بر عهده داشتند، گفت: جامعه آن زمان وجود مقدس امام زمان (عج) را با جان‌ودل پذیرفت؛ امامتی که تا امروز ادامه داشته است و تا زمانی که اراده خداوند بر علنی کردن وجود مبارکشان در جهان قرار بگیرد، غیبت ادامه خواهد داشت.
ابراهیم بهاری؛ استاد حوزه و معارف دینی
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۸ - ۱۳ مهر ۱۴۰۱ - 2022 October 05
کد خبر: ۱۵۳۱۴۱

مأموریت مهم امام حسن عسکری (ع) پیش از غیبت امام زمان (عج)

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ معتمد عباسی همواره از محبوبیت و پایگاه اجتماعی امام حسن عسکری (ع) نگران بود و هنگامی که دانست با وجود همه محدودیتهایی که نسبت به آن حضرت روا داشت، نه تنها از پایگاه مردمی و نفوذ معنوی آن حضرت کاسته نشد، بلکه بیش از پیش محبوب دلهای مردم شد، نگرانی و وحشتش افزایش یافت و سرانجام درصدد قتل آن حضرت برآمد. وی مرموزانه و مخفیانه حضرت را مسموم و شیعیان را از بهره مندی انوار هدایت آن امام همام محروم کرد.


این گونه به شهادت رساندن در گذشته نیز وجود داشت و در موارد متعددی خلفای اموی و عباسی این سیاست را به اجرا درآورده بودند و امامان شیعه(ع) نیز کوشیدند تا نقشه های شوم خلفا را به شکل های گوناگون برای مردم آشکار کنند تا چهره واقعی آنها برای آیندگان روشن شود.

امام حسن عسکری (ع) کوشش کرد مجموعه نمایندگانی که در سرتاسر بلاد اسلامی پراکنده بودند، برای آشنایی با امام زمان (ع) و اعلام امامتشان بعد از خود آماده کند


امام عسکری (ع) با دانش ویژه ای که داشتند، پیش بینی کردند در آینده ای نه چندان دور زندگی را ترک خواهد کرد و راهی پیشگاه خداوند خواهد شد. آن امام همام، شهادت خود را در آینده نزدیک به مادر بزرگوارش خبر داد و گفت: در سال (260ق.) حادثه ای اتفاق می افتد و شهادت به وسیله عمال حکومت عباسی خواهد بود.

 


حجت الاسلام ابراهیم بهاری، استاد حوزه و معارف دینی در گفت و گو با «راهبرد معاصر» درباره زندگی و تلاش های امام حسن عسکری (ع) برای آشنا کردن جامعه بعد از خود با امام زمان (عج) گفت: امام حسن عسکری (ع) با وجود اینکه یکی از جوان ترین امامان شیعه بودند، در عمر شریف خود خدمات بسیار بزرگی به جامعه اسلامی و تشیع ارائه کردند. ایشان آخرین امامی بودند که امامت عام داشتند و تلاش کردند تا رابطه میان امام و مسلمانان به بهترین شکل ممکن حفظ شود.


وی افزود: امام حسن عسکری (ع) برای اینکه واقف بودند باید دستور خداوند به بهترین نحو ممکن درزمان حیاتشان اجرا شود و به دلیل اینکه می دانستند بعد از شهادتشان امام معصوم به عنوان آخرین امام همانند سایر ائمه معصومین با عموم مردم ارتباط مستقیم نمی تواند داشته باشد و برای مدت زمانی ارتباط در زمان غیبت صغری با نواب اربعه برقرار می شود، برای آشنا کردن مسلمانان و شیعیان با آخرین امام تلاش های بسیاری انجام دادند.

 
استاد حوزه و معارف دینی عنوان کرد: امام حسن عسکری (ع) یکی از بزرگترین مسئولیت های تاریخ امامت شیعه، یعنی زمینه سازی برای پذیرفتن امامت امام عصر (عج) را برعهده داشتند. گرچه قبل از آن با امامت امام جواد (ع) در سن 9 سالگی و امامت امام هادی (ع) قبل از دوران بلوغ جامعه چنین پدیده هایی را پذیرفته بود، اما امام عسگری برای پذیرش امام زمان (عج) تلاش کرد و خدمات ایشان به جامعه مسلمانان بسیار ارزنده است.


بهاری گفت: امام حسن عسکری (ع) کوشش کرد مجموعه نمایندگانی که در سرتاسر بلاد اسلامی پراکنده بودند، برای آشنایی با امام زمان (ع) و اعلام امامتشان بعد از خود آماده کند. جامعه آن زمان وجود مقدس امام زمان (عج) را با جان و دل پذیرفت؛ امامتی که تا امروز ادامه داشته است و تا زمانی که اراده خداوند بر علنی کردن وجود مبارکشان در جهان قرار بگیرد، غیبت ادامه خواهد داشت.


بهاری توضیح داد: امام عسکری (ع) با وجود زندگی در زندان و حصار هیچ گاه از امامت جامعه غافل نشدند، به همین دلیل ایشان را فراهم کننده جان و دل شیعیان برای پذیرش امامت امام عصر (عج) می شناسیم که موضوع مهم و پدیده ای بی نظیر در نوع خود به شمار می رود.

امروز جامعه از نور وجود امام زمان (عج) برخوردار و دنیا تا روز قیامت مدیون تلاش ها و روشنگری های امام  حسن عسکری (عج) برای آگاهی بخشی و معرفی امام زمان به مردم است


این کارشناس معارف اسلامی افزود: امام عسکری(ع) با اینکه سن زیادی نداشتند و در جوانی به دست خلیفه جنایتکار عباسی به شهادت رسیدند، اما در وصیت خود خطاب به مؤمنان فرمودند جانشینم کسی است که بر پیکرم نماز می خواند و می داند در انبان های شما چه نامه ها و وجوهاتی قرار دارد.

 


وی گفت: بعد از شهادت امام حسن عسکری (ع) هنگامی که مردم برای نماز گذاردن بر پیکر آن امام حاضر شدند، کودکی بر پیکر ایشان نماز خواند، سپس به سمت جماعتی آمد و گفت، نامه ها را از فلان افراد گرفته اید و این میزان وجوهات در انبان شما وجود دارد. به یقین آنچه امام حسن عسکری (ع) به عنوان نشانه درباره امام زمان (عج) فرموده بودند، محقق شد و اینگونه شد که مردم به امامت ایشان یقین پیدا کردند.


این استاد حوزه و معارف دینی عنوان کرد: امروز جامعه از نور وجود امام زمان (عج) برخوردار و دنیا تا روز قیامت مدیون تلاش ها و روشنگری های امام  حسن عسکری (عج) برای آگاهی بخشی و معرفی امام زمان به مردم است.  

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار