ضرورت خانه تکانی در بانک مرکزی-راهبرد معاصر
بازگشت ناو شهید مهدوی نیروی دریایی سپاه از ماموریت اقیانوسی تاکید معاون ایمنی سپاه بر استفاده از هوش مصنوعی فرایند انتخابات یک مرحله‌ای شود تأکید آیت الله رئیسی بر پرداخت بموقع وام ازدواج سردار زهرایی: طوفان‌الأقصی سبب بیداری ملت‌ها شد پلیس این 5 گروه را طبق لایحه حجاب باید بازداشت کند آخرین وضعیت بررسی پرداخت مطالبات فرهنگیان بازنشستگان بابت رتبه‌بندی معلمان و متناسب سازی حقوق در مجلس اسلامی: ایران به ونزوئلا برای راه اندازی شتاب‌دهنده‌های پزشکی کمک می‌کند استاندار گیلان: واردات چای به دستور رئیس‌جمهور محدود شد در دوره اتحادیه مجمع اسلامی دانشجویان چه گذشت؟ سردار قریشی: رسانه ها ستون فقرات جهاد تبیین و دریای امیدآفرینی هستند نظر وزیر کشور درباره تقسیم استان سیستان و بلوچستان آیت الله رئیسی و علی‌اف فردا سد قیز قلعه‌سی را افتتاح می‌کنند جزییات جدید درباره تعطیلی شنبه‌ها/ بانک‌ها هم شنبه‌ها تعطیل هستند؟ آخرین دستورکار هفتگی مجلس یازدهم

ضرورت خانه تکانی در بانک مرکزی

عملکرد نامناسب تیم مدیریتی بانک مرکزی در چالش های اخیر، به وضوح نشان داد که این تیم توانایی مواجهه با چالش های پیش رو را ندارد، به همین منظور لازم است تدبیری برای تغییر این تیم اندیشیده شود.
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۴ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - 2018 February 06
کد خبر: ۱۵۶

به گزارش راهبرد معاصر؛ با توجه به شرایط نامطلوب در بخش های کلان اقتصادی، به نظر می رسد دولت روحانی نیاز به جراحی اساسی در تیم اقتصادی، به ویژه رئیس کل بانک مرکزی دارد. تیمی که به بهانه هماهنگ تر شدن تغییر کرد ولی نتوانست دستاوردهای دولت یازدهم از جمله کاهش تورم و تراز تجاری مثبت را حفظ کند، به علاوه بر مشکلات اقتصادی دولت یازدهم نیز افزود و به افزایش بی ثباتی در بازار پول (افزایش نرخ ارز) دامن زده است.


چرا باید تیم مدیریتی بانک مرکزی تغییر کند؟


بانک مرکزی با خودداری از ارائه ارز کافی به بازار عامل اصلی در افزایش نرخ ارز طی هفته های گذشته بوده است. این کاهش عرضه دلایل مختلفی می تواند داشته باشد مانند: تأمین کسری بودجه دولت، اخلال در ارتباطات بانکی کشور با نظام اقتصادی بین الملل و غیره. فارغ از هر علتی، این کاهش عرضه پیامدهای ناگواری بر اقتصاد کشور خواهد داشت که بسیاری از پیامدهای آن در همین مدت زمان کوتاه پدیدار گشته است. افزایش قیمت کالاهای وارداتی، افزایش قیمت کالاهای اساسی و مهمتر از همه ایجاد بی ثباتی در بازار به واسطه پایدار نبودن قیمت ارز های خارجی، همه نشان از ناکارآمدی تیم مدیریتی بانک مرکزی دارد. از طرف دیگر واکنش دیرهنگام مسئولان بانک مرکزی در خصوص رسیدگی به مالباختگان موسسات مالی و اعتباری، موجب بی اعتمادی مردم به نظام بانکی شده است. بانک مرکزی به جای حل مشکلات مالباختگان در وهله اول، به روال گذشته دولت قبل را مسبب همه مشکلات معرفی می کرد.


بانک مرکزی به عنوان متولی اصلی در خصوص تصمیمات پولی و بانکی با کاهش جهشی نرخ سود بانکی، موجب افزایش نقدینگی های سرگردان در بازار کشور شد که نمونه آن را در قضایای اخیر دلار به وضوح مشاهده می کنیم. از طرف دیگر با توجه به بالا بودن نرخ تسهیلات و عدم کاهش آن از سوی بانک مرکزی، تولید داخلی با مشکلات فراوانی روبه روست. بنگاه های داخلی به منظور تأمین مالی با نرخ های سرسام آوری مواجه اند که قادر به بازپرداخت آن نیستند. در ضمن واردات بی رویه در پسا برجام نیز بر مشکلات تولید داخلی افزوده است.


امیدواریم تیم مدیریتی بانک مرکزی برای این مشکلات راه حلی بیاندیشد در غیر اینصورت دو پیامد ناگوار بر اقتصاد کشور متحمل می گردد: 1- تعمیق رکود و 2- ادامه بی ثباتی در حوزه اقتصادی کشور. با توجه به این که تیم مدیریتی فعلی در نزدیک به 5 سال اخیر نتواسته است این مشکلات را مرتفع کند، به نظر می رسد تغییر این تیم و جایگزین کردن آن با یک تیم متخصص و مجرب بهترین راهکار برای برون رفت از این وضعیت باشد. تیمی که نه در آن ژن خوب باشد و نه از دل آن جاسوس بیرون بیاید!!


ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار