برگزاری نشست شورای امنیت درباره ایران-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

برگزاری نشست شورای امنیت درباره ایران

نشست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل درباره بررسی قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا در خصوص ایران آغاز شد.
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۹ - ۱۶ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 07
کد خبر: ۱۹۳۱۱۷

به گزارش راهبرد معاصر. نشست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل درباره قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا در خصوص ایران و بررسی پانزدهمین گزارش «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل درباره اجرای این قطعنامه آغاز شد، اما این نشست به دلیل حضور نماینده اوکراین با جدال میان نمایندگان آمریکا و انگلیس و روسیه آغاز شد.

 

انگلیس که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده دارد، در نشست دوره‌ای شورای امنیت درباره قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام، برای حضور نماینده اوکراین در این نشست بسیار تلاش کرد که با مخالفت شدید روسیه مواجه شد، اما سفیر انگلیس و نماینده آمریکا از حضور نماینده اوکراین دفاع کردند.

 

بر اساس رأی‌گیری به عمل آمده برای حضور نماینده اوکراین در این نشست، ۱۲ عضو شورای امنیت رأی مثبت، دو عضو رأی مخالف و یک عضو رأی ممتنع داد و بدین ترتیب نماینده اوکراین در این نشست حضور یافت.

 


نماینده اروپا خواستار تسریع تلاش‌های دیپلماتیک برای ازسرگیری اجرای برجام شد

نماینده اتحادیه اروپا در نشست شورای امنیت سازمان ملل، خواستار تسریع تلاش‌های دیپلماتیک برای ازسرگیری اجرای توافق هسته‌ای با ایران شد.

 

نماینده اتحادیه اروپا برجام را همچنان بهترین گزینه برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای و بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی وعده داده شده در آن دانست.

 

معاون نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل مدعی شد که واشنگتن شدیداً نگران استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی علیه زیرساخت‌های غیرنظامی در اوکراین است. او همچنین مدعی شد که ایران و روسیه قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل را نقض کرده‌اند.

 

معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل مدعی شد: «حتی بعد از پایان برخی محدودیت‌های معین در قطعنامه ۲۲۳۱، به انجام اقدامات جدی برای جلوگیری از اشاعه فناوری‌های حساس موشکی به ایران و از سوی تهران به نقاط دیگر ادامه خواهیم داد. ما همچنین تحریم شرکت‌ها و افرادی را که در این تهدید نقش‌آفرینی کنند ادامه خواهیم داد.»

 

«باربارا وودوارد» نماینده انگلیس در سازمان ملل مدعی شد: «شواهد زیادی از حمایت مادی ایران از جنگ روسیه در اوکراین وجود دارد و این کشور پهپاد‌هایی با برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر را در اختیار مسکو قرار داده است.»

 

نماینده انگلیس بدون به اشاره بدعهدی‌های طرف‌های مقابل در توافق هسته‌ای ایران و خروج یکجانبه آمریکا از برجام، مدعی شد: «پس از ماه‌ها مذاکره، سال گذشته متون قابل قبولی ارائه شد که به ایران فرصت بازگشت همه طرف‌ها به برجام را از دست داد. ایران این فرصت را رد کرد و در عوض به تشدید تنش هسته‌ای خود ادامه داد و صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید کرد و به قطعنامه ۲۲۳۱ بی‌اعتنایی کرد. ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در حال حاضر بیش از ۲۱ برابر بیشتر از محدودیت‌های برجام است.»


نبنزیا: مسکو از مطرح کردن مسائلی که به برجام ربطی ندارد، متحیر است

«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل با تصمیم انگلیس برای دعوت از اوکراین به شدت مخالفت کرد و گفت این اقدام احتمالاً بحث در شورای امنیت را با تنش بیشتری مواجه می‌کند و تأکید کرد مسکو از بیانیه اتحادیه اروپا و مطرح کردن مسائلی که به برجام ربطی ندارد، «متحیر» شده است.

 

نماینده روسیه افزود آمریکا به دنبال بازگشت به توافقی است که در سال ۲۰۱۸ آن را تضعیف کرد، همچنین به دنبال اثبات ادعای خود درمورد انتقال سلاح به اوکراین است و غرب را مقصر تضعیف مستقیم و عمدی چشم انداز احیای برجام دانست.

 

روسیه از دبیرکل سازمان ملل خواست مسیری روشن برای احیای کامل برجام معرفی کند؛ همچنین درخواست کرد به اقدامات یکجانبه‌ای که این مسیر را مسدود می‌کند پایان داده شود.


چین: آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را لغو و شرایط بازگشت به برجام را مهیا کند

معاون نماینده چین در سازمان ملل نیز گفت: «از آمریکا می‌خواهیم تمام تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را لغو کند؛ همچنین تهدید اشتباه خو مبنی بر استفاده از زور را متوقف و شرایط مناسب را برای بازگشت به برجام و احیای کامل آن مهیا کند.»

 

وی همچنین افزود: «از همه اقدامات برای کاهش تنش‌ها پیرامون برنامه هسته‌ای ایران حمایت می‌کنیم. مذاکرات باید نتایج کسب شده در دوره‌های قبلی را حفظ کند، همچنین نگرانی‌های همه طرف‌ها را به طور عادلانه در نظر بگیرد.»/ باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده