افزایش ۳ برابری فرار از سربازی در ارتش آلمان-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

افزایش ۳ برابری فرار از سربازی در ارتش آلمان

بر اساس پاسخ دولت فدرال آلمان به یک درخواست حزب چپ این کشور شمار اجتناب کنندگان از خدمت سربازی در ارتش آلمان از آغاز جنگ اوکراین با افزایش سه برابری روبرو شده است.
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۳ - ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 August 05
کد خبر: ۱۹۷۸۳۲

به گزارش راهبرد معاصر. روزنامه "تاگس اشپیگل" در مطلبی نوشت: جنگ در اروپا همچنین پیامدهایی برای پرسنل ارتش آلمان دارد: از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، تعداد اجتناب کنندگان از خدمت سربازی در میان سربازان و نیروهای ذخیره ارتش آلمان بیش از سه برابر شده است. این نتیجه از پاسخ دولت فدرال آلمان به سؤالی در این باره از طرف جناح چپ که روز پنجشنبه در برلین منتشر شد، به دست آمده است.

 

بر این اساس در سال 2020، 120 و زیر 186 درخواست با این مضمون وجود داشت. دولت فدرال اعلام کرد در سال 2022، تعداد 673 درخواست برای مخالفت با خدمت سربازی و جنگ و تا پایان ماه می هم 306 درخواست در سال جاری دریافت شده است.

 

تعداد مخالفان این امر در میان به اصطلاح افراد خروج از خدمت نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. تعداد این درخواست ها در این گروه از 22 در سال 2020 به 450 در سال 2022 افزایش یافته است. در سال جاری هم تا به حال 366 درخواست وجود دارد.

 

حق مخالفت وجدانی در آلمان ناشی از ماده 4 قانون اساسی است که می‌گوید هیچکس را نمی‌توان با سلاحی بر خلاف خواست خود به خدمت سربازی وادار کرد.

 

در حال حاضر تعداد کل سربازان پیمانی در نیرو‌های مسلح آلمان حدود 183هزار نفر است که در سال‌های اخیر راکد مانده، در حالی که به خواست دولت آلمان، شمار سربازان باید تا سال 2031 به 203هزار نفر برسد.

 

رودیگر لوکاسن، سخنگوی دفاعی حزب «آلترناتیو برای آلمان» این میزان سرباز را «فاجعه‌بار» نامیده و چندی پیش در این باره گفت: حزب او درصدد ارائه درخواستی برای فعال‌سازی مجدد سربازی اجباری است. بحث لزوم اجباری ساختن مجدد سربازی به تازگی بعد از اظهارات بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان داغ شده است. وی در گفتگویی لغو سربازی اجباری در سال2011 را یک «اشتباه» نامید و گفت: سربازی اجباری عامل مهمی برای پیوند قوی جامعه با ارتش است.

 

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که تمایل شهروندان آلمانی برای کار در ارتش کاهش چشمگیری داشته و این مسئله جذب نیرو برای این نهاد مهم امنیتی را که به شدت با بحران کمبود پرسنل روبرو است دشوار کرده است.

 

در ژوئن 2015، موسسه فورسا در یک نظرسنجی این پرسش را برای شهروندان مطرح کرد که آیا کار در ارتش آلمان برای جوانان جذاب است یا خیر. در آن زمان، 52 درصد از پاسخ دهندگان به این پرسش پاسخ مثبت دادند. در نظرسنجی جدید تنها 47 درصد است به این پرسش پاسخ مثبت دادند.

 

بر اساس آمارها تعداد متقاضیان کار در ارتش آلمان همچنان در حال کاهش است. همانطور که "اشپیگل" روز چهارشنبه به نقل از سخنگوی ارتش آلمان گزارش داد، از ژانویه تا پایان ماه مه 2023، مردان و زنان بسیار کمتری نسبت به مدت مشابه سال گذشته برای حرفه نظامی اقدام کردند. بر اساس جدول داخلی این نهاد امنیتی 23414 زن و مرد تا پایان ماه می امسال برای این منظور درخواست داده بودند. این نسبت به دوره مشابه در سال 2022 حدود هفت درصد کاهش داشته است.

 

بهر حال همواره زنان و مردان کمتر و کمتری به حرفه نظامی علاقه نشان می دهند. در وزارت دفاع نگرانی فزاینده ای در مورد مشکلات کیفی در انتخاب پرسنل وجود دارد.

 

به گزارش هفته نامه "اشپیگل"، کارشناسان این وزارتخانه نسبت به عواقب کمبود متقاضیان هشدار می دهند. این مجله با استناد به یک پرونده طبقه بندی شده اعلام کرد: کاهش مداوم درخواست ها حفظ کیفیت بالای فعلی در انتخاب پرسنل را دشوار می کند.

 

ارتش آلمان افزایش حدود 20 هزار سرباز را در دستور کار دارد. اوا هوگل، کمیسر پارلمانی نیروهای مسلح آلمان از حزب سوسیال دموکرات در این باره تردید دارد که آیا این امر بر اساس برنامه ریزی های انجام شده تا سال 2031 محقق خواهد شد.

 

بهر حال این روزها ارتش آلمان که به شدت درگیر کمک‌ها به اوکراین شده است به گفته مقامات این نهاد امنیتی خود با مشکلات فراوانی به ویژه در زمینه استخدام نیروی کافی و قوی روبرو است.

 

بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع فدرال آلمان هم چندی پیش در مصاحبه ای اظهار داشت که کمبود تجهیزات ارتش آلمان در این دهه قابل جبران نیست.

 

یک رسانه آلمانی اخیرا با استناد به اطلاعات وزارت دفاع آلمان از تداوم روند کوچک تر شدن ارتش آلمان برای دومین سال متوالی و بالاتر بودن تعداد خروجی ها از ارتش نسبت به سربازان ورودی خبر داد.

 

با شروع جنگ اوکراین وضعیت اسفبار ارتش آلمان نمود بیشتری پیدا کرده است. چندی پیش "بوریس پیستوریوس"، وزیر دفاع آلمان گفت که ارتش این کشور آماده دفاع از کشور در برابر تهاجم نظامی نیست./تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده