موشک‌های سوپرسونیک چه ویژگی‌هایی دارند؟-راهبرد معاصر
افزایش ۲میلیارد دلاری واردات بنزین در سال گذشته آیت الله رئیسی: زنجیره تولید تا توزیع برنج با هدف جلوگیری از اجحاف به تولیدکننده و مصرف کننده بازنگری شود حداد عادل: سیاست‌های توسعه‌ دریامحور موجب آبادانی جنوب کشور می‌شود سردار سلامی: بزرگ‌ترین عملیات موشکی تاریخ بشریت به نام حاج علی زاهدی رقم خورد روزنامه اصلاح‌طلب: روحانی نه قدرت دارد، نه محبوبیت آیت الله رئیسی: قدم بعدیِ آزادسازی سواحل، رهاسازی سواحل نیست؛ بلکه آبادسازی است اجرای مجدد طرح کالابرگ الکترونیکی در گروی تصمیم دولت امیر حیدری: امروز خط مقدم مبارزه با استکبار، توسعه علوم و فناوری است امیر نعمتی: قرارگاه جهادی فناوری‌های نوظهور در حوزه‌های دفاعی تشکیل شده است رئیس جمهور: بیش از ۳۰۰ واحد راکد تولیدی در استان مازندران احیا شده است سردار سلیمانی: روابط عمومی بسیج باید روابط عمومی مردم باشد دستور مخبر به وزیر صمت برای ساماندهی سامانه‌های متعدد حوزه تجارت حسینی‌پور انتصابش در معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور را تایید کرد معاون وزیر دفاع: اجزای مختلف پهپادهای ساخت ایران بومی هستند دستور رئیس جمهور برای رفع موانع تامین مالی بخش تولید

موشک‌های سوپرسونیک چه ویژگی‌هایی دارند؟

متخصصان صنعت دفاعی ایران به فناوری طراحی ساخت موشک کروز سوپرسونیک موسوم به مافوق صوت دست یافته اند، اما این موشک‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۹ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 August 12
کد خبر: ۱۹۸۹۸۱

به گزارش راهبرد معاصر؛ دستیابی به این فناوری از این لحاظ اهمیت دارد که به این ترتیب سرعت موشک‌های کروز ایرانی به‌صورت چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد و مقابله با این موشک‌ها به‌شدت دشوار خواهد بود.

 

در صنعت هوانوردی از اصطلاح سوپرسونیک و هایپرسونیک برای توصیف سرعت اجسام استفاده می‌شود، هر دوی این کلمات به سرعت فراتر از صوت اشاره دارند، اما تفاوت زیادی بین آن‌ها وجود دارد.

 

متخصصان صنعت دفاعی کشورمان به فناوری طراحی و ساخت موشک‌کروز سوپر سونیک یا مافوق‌صوت دست یافته‌اند. این موشک که در حقیقت نسل جدیدی از موشک‌های کروز ایرانی است، هم‌اکنون در حال گذراندن آزمایش‌های خود است و فصل جدیدی در قدرت دفاعی کشورمان را آغاز خواهد کرد.

 

برابر این تعریف اجسامی که زیر یک ماخ سرعت دارند «ساب‌سونیک»، اجسامی که بین ۱ تا ۵ ماخ سرعت دارند «سوپرسونیک» و اجسامی که بیش از ۵ ماخ سرعت دارند «هایپرسونیک» نام‌گذاری می‌شوند.

 

موشک‌های کروز ایرانی تا پیش از این از یک موتور راکتی برای تأمین شتاب اولیه و سپس موتور‌های توربوجت ساخت داخل به‌نام «طلوع» برای فاز پیمایشی حرکت خود استفاده می‌کردند.

 

چندی پیش برد بلندترین موشک کروز دریایی این به نام موشک ابومهدی با برد ۱۰۰۰ کیلومتر و با قابلیت حمله به اهداف دریایی در زاویه ۳۶۰ درجه تحویل نیرو‌های دریایی ارتش و سپاه شد و به این ترتیب نیرو‌های دریایی کشورمان به موشک‌هایی از برد ۱۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر مجهز شده‌اند و قادرند انواع اهداف دریایی حتی از عمق کشور مورد هدف قرار دهند.

 

اما این موشک‌ها چه ویژگی‌هایی دارند.

۱. سرعت بالا و فراتر از سرعت صوتپ

۲. انحصار محدود در تکنولوژی

۳. مانور پذیری مناسب و بالا

۴. کم شدند احتمال رهگیری و انهدام توسط دشمن

۵. امکان به کار گیری فناوری در جنگنده‌ها و پهپاد‌ها

۶. امکان شلیک از بستر‌های هواپیما، زمین پایه و شناور‌ها

بر اساس اخبار ارائه شده، به نظر می‌رسد که اولین موشک ایران در این حوزه از نوع ضد کشتی باشد، اما اینکه ساختار موشک مذکور بر اساس نمونه‌های خارجی مورد اشاره یا غیر آن بوده، مشخص نیست.

 

هر چند هنوز اطلاعات بیشتری از ویژگی‌های این موشک جدید و ویژه صنایع هوافضای وزارت دفاع منتشر نشده است، اما به نظر می‌رسد دستیابی ایران به موشک‌های کروز سوپرسونیک صفحه‌ای جدیدی از قدرت دفاعی ایران به نمایش بگذارد./ باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده