دستاوردهای دولت مردمی در حوزه بهداشت و سلامت-راهبرد معاصر
افزایش ۲میلیارد دلاری واردات بنزین در سال گذشته آیت الله رئیسی: زنجیره تولید تا توزیع برنج با هدف جلوگیری از اجحاف به تولیدکننده و مصرف کننده بازنگری شود حداد عادل: سیاست‌های توسعه‌ دریامحور موجب آبادانی جنوب کشور می‌شود سردار سلامی: بزرگ‌ترین عملیات موشکی تاریخ بشریت به نام حاج علی زاهدی رقم خورد روزنامه اصلاح‌طلب: روحانی نه قدرت دارد، نه محبوبیت آیت الله رئیسی: قدم بعدیِ آزادسازی سواحل، رهاسازی سواحل نیست؛ بلکه آبادسازی است اجرای مجدد طرح کالابرگ الکترونیکی در گروی تصمیم دولت امیر حیدری: امروز خط مقدم مبارزه با استکبار، توسعه علوم و فناوری است امیر نعمتی: قرارگاه جهادی فناوری‌های نوظهور در حوزه‌های دفاعی تشکیل شده است رئیس جمهور: بیش از ۳۰۰ واحد راکد تولیدی در استان مازندران احیا شده است سردار سلیمانی: روابط عمومی بسیج باید روابط عمومی مردم باشد دستور مخبر به وزیر صمت برای ساماندهی سامانه‌های متعدد حوزه تجارت حسینی‌پور انتصابش در معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور را تایید کرد معاون وزیر دفاع: اجزای مختلف پهپادهای ساخت ایران بومی هستند دستور رئیس جمهور برای رفع موانع تامین مالی بخش تولید
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

دستاوردهای دولت مردمی در حوزه بهداشت و سلامت

نظام سلامت کشور در دو سال اخیر شاهد تحولات شگرفی بوده و دولت سیزدهم موفق‌ترین دولت‌ها در عرصه بهداشت و درمان بوده است. هم‌زمان با کنترل کرونا با واکسیناسیون عمومی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام از دولت‌های قبل، پوشش بیمه همگانی 33 میلیون نفر و تلاش برای جذب گردشگر سلامت توانست تحولات تأثیرگذاری در عرصه سلامت کشور بر جای بگذارد.
ملیحه زرین پور؛ کارشناس مسائل اجتماعی
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۱۰ شهريور ۱۴۰۲ - 2023 September 01
کد خبر: ۲۰۲۱۵۰

دستاوردهای دولت مردمی در حوزه بهداشت و سلامت

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ 42 سال پیش در چنین روزی حادثه ناگواری رخ داد؛ ساعت ۱۵ هشتم شهریور ۱۳۶۰ صدای مهیب انفجار از ساختمان نخست وزیری در خیابان پاستور از حادثه‌ای تروریستی خبر داد که در آن دو یار دیرین امام (ره) و انقلاب و دو اسوه علم و تقوا، یعنی محمدعلی رجایی، رئیس جمهور و محمدجواد باهنر، نخست وزیر که اسوه بی بدیلی از مردمی ترین دولتمردان تاریخ انقلاب بودند، به دست منافقین به شهادت رسیدند.

انفجار دفتر نخست وزیری در هشتم شهریور ۱۳۶۰ و شهادت بهترین مردان انقلاب بعدها در ادبیات سیاسی و رسانه ای کشور به روز و هفته دولت معروف شد تا یاد و خاطره این بزرگمردان پر تلاش عرصه انقلاب به عنوان الگو و اسوه سیاست مردان آینده در تقویم ملی این مرز و بوم ثبت شود.


یادگاری به نام هفته دولت

تاریخ  این مرز و بوم فراز و نشیب‌های تلخ و شیرین بسیاری دارد که یکی از آنها با شهادت شهیدان رجایی و باهنر آن هم به آتش کین منافقان فصلی به نام «هفته دولت» در تاریخ انقلاب گشود تا یادآور دولت انقلابی و مردمی دهه ۶۰ و الگویی باشد برای دولت های داعیه دار انقلابی گری و مردمی بودن، هستند.

نظام سلامت کشور در دولت سیزدهم شاهد تحولات شگرفی بوده، لذا دولت سیزدهم موفق ترین دولت ها در عرصه بهداشت و درمان است.


حال در چنین روزی با بازخوانی دستاوردهای عرصه بهداشت و سلامت، تلاش های دولت انقلابی و مردمی سیزدهم را بررسی می کنیم، زیرا دولت سیزدهم در اوج بحران کرونا، سکان مدیریت کشور را برعهده گرفت؛ شرایطی که سبب شد موضوع بهداشت و درمان از همان روزهای نخست به دغدغه اصلی آیت الله رئیسی و کابینه‌اش بدل شود.


با وجود این، لازم بود در همان شرایط بحرانی به سایر چالش‌های حوزه سلامت پرداخته می‌شد تا سکانداران کشور را به سلامت از توفان جهانی  و همه گیر عبور دهد و هم زمان به دیگر اهداف و آرمان های بزرگ انقلاب و نظام اسلامی دست یابد.


تحولات شگرفت حوزه سلامت

نظام سلامت کشور در دولت سیزدهم شاهد تحولات شگرفی بوده، لذا دولت سیزدهم موفق ترین دولت ها در عرصه بهداشت و درمان است.


با توجه به شروع سخت دولت سیزدهم در اوج کرونا می توان نخستین و مهم‌ترین اقدام نظام سلامت کشور را تلاش برای مبارزه با این بیماری و تأمین انبوه واکسن و سرعت بخشیدن به واکسیناسیون فوری مردم دانست. روزهای سخت کرونایی و مرگ روزانه بیش از ۷۰۰ نفر از هموطنان بر اثر این بیماری مهلک از آن دسته خاطراتی است که شاید در تاریخ از یادها نرود و کمتر کسی فراموش ‌کند، کابوسی که با همت دولت و مردم متوقف شد.


واکسیناسیون روزی 1 میلیون و ۶۰۰ هزار نفر با حمایت مردم و سازمان‌های مردمی و کاهش آمار فوتی ها، تولید همزمان ۶ نوع واکسن در بستر‌های مختلف و معرفی ایران به عنوان کشور موفق در کنترل کرونا از سوی سازمان جهانی بهداشت درحالی بود که بسیاری از کشورهای دنیا ازجمله آمریکا و کشورهای اروپایی تا مدت‌ها درگیر روزانه چند صد نفر فوتی کرونایی بودند. طراحی و ساخت کیت تشخیص زیر سویه امیکرون و به طور کلی کنترل بحران کرونا مهم ترین دستاورد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به شمار می رود.


هم زمان با کنترل کرونا با واکسیناسیون عمومی، تولید کیت تشخیص، انواع واکسن و روش های درمانی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تکمیل طرح‌های نیمه تمام از دولت‌های قبل مانند افتتاح دو ابر بیمارستان، به اجرای طرح‌هایی مانند دارویار، پوشش بیمه همگانی 33 میلیون نفر و تلاش برای جذب گردشگر سلامت و دیگر دستاوردهای بهداشت و درمان توانست تحولات تأثیرگذاری در عرصه سلامت کشور به ثمر برساند.


بیمه همگانی

پوشش بیمه همگانی یکی دیگر از اقدامات بزرگ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بعد از دستاورد طلایی کنترل و مهار کرونا است؛ به طوری که پنج دهک نخست درآمدی جامعه رایگان زیر پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند. مدیر سازمان بیمه سلامت در این باره گفت: ابتدا سه دهک نخست جامعه و سپس پنج دهک نخست بیمه رایگان شدند و بیش از۱۲ میلیون جمعیت به آمار قبلی اضافه شد و اکنون بیش از ۳۳ میلیون نفر بدون پرداخت حق بیمه در کشور بیمه شدند. به تازگی نیز خدمات پزشکی بستری و سرپایی در سه دهک پایین رایگان شده است.


چنانچه عنوان شد، در پوشش همگانی جمعیت کشورمان جزو ۱۰ کشور برتر است و اکنون جزو سه کشور نخست هستیم.


افتتاح طرح های بر زمین مانده دولت های قبل

افتتاح طرح ها و پروژه های کلان بیمارستانی دستاورد دیگر دولت انقلابی در حوزه بهداشت و درمان به شمار می رود. افزودن ۱۵ هزار و ۹۳۹ تخت بیمارستانی به مراکز درمانی و افتتاح 106 پروژه بیمارستانی ازجمله این موفقیت ها به شمار می رود.


طرح پزشک خانواده، آغاز به کار صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج، آغاز طرح دارویاری، پوشش بیمه درمان ناباروی، ابلاغ و اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی و به سرانجام رساندن تعدادی از پروژه‌های نیمه تمام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به صفر رساندن صف کاشت حلزون، افزایش پوشش بیمه خدمات دندان پزشکی، ابلاغ سند ملی بیماری‌های نادر و ... ازجمله مهم‌ترین دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه بهداشت و درمان است.


باید عنوان کرد، کامل شدن برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع یکی از دغدغه‌های مهم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود که از همان روزهای نخست برای تحقق این طرح بر زمین مانده تلاش های بسیاری شد.


نظام ارجاع

رونمایی از سند ملی «سلامت‌بخش» یکی دیگر از دستاوردهای سلامت است. به دنبال اجرای این طرح، اگر بیماران به وسیله نظام ارجاع برای خدمات ضروری درمانی مراجعه کنند، هیچ پرداختی از جیب نخواهند داشت و خدمات رایگان به آنها ارائه می‌شود. برنامه‌ای که هدف اصلی آن پیشگیری، بهداشت و مراقبت به وسیله تقویت شبکه بهداشت است تا از این سختار برای درمان مردم در سطوح مختلف استفاده کند.

کامل شدن برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع یکی از دغدغه‌های مهم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود که از همان روزهای نخست برای تحقق این طرح بر زمین مانده تلاش های بسیاری شد


وعده گسترش طرح پزشک خانواده از اردیبهشت ۱۴۰۲ اقدام مهم دیگر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود تا هدف نهایی پوشش برنامه پزشکی خانواده برای همه جمعیت شهری بالای ۲۰ هزار نفر که بیش از ۵۵ میلیون نفر جمعیت را شامل می‌شود، محقق شود. موضوعی که به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون در ۵۹ شهر بالای ۲۰ هزار نفر اجرایی و مقرر شده است تا پایان سال جاری ۷۰ درصد جمعیت ۵۵ میلیون نفری زیر پوشش برنامه پزشکی قرار گیرد.


نسخه نویسی الکترونیک

طرح مهم دیگر دولت سیزدهم به سرانجام رساندن نسخه‌ نویسی الکترونیک و الزام حذف نسخه های کاغذی بود که از ابتدای دی ماه ۱۴۰۰ به یکی از موضوعات مهم نظام سلامت کشور بدل شد؛ موضوعی که اجرای کامل آن به طور رسمی از اسفند ۱۳۹۷ آغاز شده بود. سازمان بیمه سلامت ایران نیز طرح نسخه نویسی الکترونیکی را آبان ۱۳۹۸ در ۲۳۵ شهر اجرا کرد.


باید گفت، کنترل هزینه‌های‌ زائد و غیر ضروری سلامت با اجرای طرح نسخه الکترونیک، یکپارچگی اطلاعات، جلوگیری از تجویز داروهای اشتباه، سقف گذاری ارائه خدمات، جلوگیری از همپوشانی‌های بیمه‌ای، صرفه‌جویی در مصرف کاغذ و... از مهم ترین دستاوردهای نسخه نویسی الکترونیکی به شمار می رود.


امروزه طبق آخرین بررسی‌های انجام شده به وسیله سامانه‌های سازمان بیمه سلامت کشور، بیش از ۱۰۶ هزار پزشک (۹۲.۵ درصد پزشکان) نسخه الکترونیک تجویز می‌کنند که آمار قابل قبولی پس از استقرار دو ساله نسخه الکترونیک است؛ روندی که به احصای تجویز ۹۸ درصدی نسخه الکترونیک در بیمه سلامت منجر شده است.


خدمات دندانپزشکی

ارائه برخی خدمات دندانپزشکی کشور در پوشش بیمه نظیر ترمیم دندان‌های جلویی، درمان ریشه دندان، دندان مصنوعی برای افراد بالای ۶۵ سال، روکش استیل برای دندان شیری کودکان و... ازجمله اقدامات مهم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.


افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی و به سرانجام رساندن برخی پروژه‌های نیمه تمام حوزه بهداشت و درمان که از سال ها قبل بر زمین مانده بود، کار ویژه دولت سیزدهم در حوزه بهداشت و درمان به شمار می‌رود؛ چنانچه در این زمینه در دو سال گذشته ۱۵ هزار تخت بیمارستانی و 2 هزار خانه بهداشت به عرصه سلامت کشور افزوده شده است.


بازسازی، تکمیل و تجهیز بیمارستان ها

در همین راستا ۸۰ بیمارستان کشور ساخته شده، طرح توسعه داشته‌ یا بازسازی، تکمیل و تجهیز شده اند. همچنین افزودن ۶۴۰ تخت دیالیز، اختصاص ۱۸۱ تجهیزات سرمایه‌ای سنگین به مراکز درمانی به ویژه در مناطق محروم  و اعزام ۳۰۰ متخصص  به این مناطق ازجمله دستاوردهای نظام سلامت است.


افتتاح کلان بیمارستان هوشمند حضرت مهدی (عج) پس از ۱۰ سال  از دیگر دستاوردهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است؛ بیمارستان هوشمندی که با حدود یک هزار تخت بیمارستانی، در راستای ارائه خدمات در تراز استانداردهای جهانی فعال خواهد بود.


از بین رفتن صف انتظار کاشت حلزون

یکی از دغدغه‌های خانواده‌هایی که کودکانشان دارای مشکل شنوایی هستند، از دست رفتن زمان طلایی برای کاشت حلزون با ماندن طولانی در فهرست انتظار دریافت حلزون شنوایی بود؛ مشکلی که دولت سیزدهم آن را تا حد بسیار زیادی مرتفع کرد و به دنبال آن فهرست انتظار کاشت حلزون در کشور در سال ۱۴۰۱ به عدد صفر رسید. این مهم درحالی رخ داد که پیش تر نزدیک به 2 هزار کودک در صف انتظار کاشت حلزون بودند که با اقدامات انجام شده در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تمام هزینه‌های کاشت حلزون رایگان و این 2 هزار کودک درمان شدند.


اینها بخشی از دستاوردهای دولت سیزدهم است و شرح کامل آن در این نوشتار نمی گنجد، اما باید عنوان کرد، دولت سیزدهم یکی از مردمی ترین دولت ها و از پرتلاش ترین ها در احقاق خواسته های مردمی و عمل به وعده های انتخاباتی بوده است.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده