قانون شفافیت کاندیداها کاملاً بازدارنده نیست-راهبرد معاصر
بازگشت ناو شهید مهدوی نیروی دریایی سپاه از ماموریت اقیانوسی تاکید معاون ایمنی سپاه بر استفاده از هوش مصنوعی فرایند انتخابات یک مرحله‌ای شود تأکید آیت الله رئیسی بر پرداخت بموقع وام ازدواج سردار زهرایی: طوفان‌الأقصی سبب بیداری ملت‌ها شد پلیس این 5 گروه را طبق لایحه حجاب باید بازداشت کند آخرین وضعیت بررسی پرداخت مطالبات فرهنگیان بازنشستگان بابت رتبه‌بندی معلمان و متناسب سازی حقوق در مجلس اسلامی: ایران به ونزوئلا برای راه اندازی شتاب‌دهنده‌های پزشکی کمک می‌کند استاندار گیلان: واردات چای به دستور رئیس‌جمهور محدود شد در دوره اتحادیه مجمع اسلامی دانشجویان چه گذشت؟ سردار قریشی: رسانه ها ستون فقرات جهاد تبیین و دریای امیدآفرینی هستند نظر وزیر کشور درباره تقسیم استان سیستان و بلوچستان آیت الله رئیسی و علی‌اف فردا سد قیز قلعه‌سی را افتتاح می‌کنند جزییات جدید درباره تعطیلی شنبه‌ها/ بانک‌ها هم شنبه‌ها تعطیل هستند؟ آخرین دستورکار هفتگی مجلس یازدهم

قانون شفافیت کاندیداها کاملاً بازدارنده نیست

عضو کمیسیون شوراهای مجلس درباره شفافیت مالی انتخاباتی کاندیداهای مجلس، گفت: این قانون تا حدودی تخلفات را محدود می‌کند اما راه‌های قانون گریزی آن باید رصد و پیگیری شود تا تخلفات به حداقل برسد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۸ - ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - 2023 November 29
کد خبر: ۲۱۶۰۰۴

به گزارش راهبرد معاصر، حسین محمدصالحی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی  با اشاره به یکی از مفاد قانون جدید انتخابات مجلس مبنی بر شفافیت هزینه‌کرد انتخاباتی کاندیداها، گفت: در قانون پیش بینی شده است اما راههای گریز از قانون شفافیت مالی فراوان است و برخی کاندیداها از الان کارهای غیر قانونی را شروع کرده اند حداقل هیات های اجرایی و نظارت شهرستان می توانند این مسائل را گزارش کنند برخی با مبالغ گزاف از اکنون ستاد اجاره کرده اند و از طریق شماره حساب اعلام شده هزینه‌های مختلف را تراکنش نمی‌کنند، به هر شکل این قانون تا حدودی تخلفات را محدود می‌کند اما راههای قانون گریزی آن باید رصد و پیگیری شود تا تخلفات به حداقل برسد.

 

وی افزود:به نظر می‌رسد این ماده از قانون خیلی کارساز نیست و این هزینه کرد ها به صورت نقدی و غیر نقدی به طرق مختلف موجب تطمیع می‌شود. برخی افراد و گروهها بصورت پنهانی موجب ورود چنین پول‌هایی می شوند هرچند مردم به این قبیل رفتار واکنش نشان می‌دهند اما بی تاثیر نیست و کاندیداها این رفتار را نشانه قدرت خود می‌دانند.


عضو کمیسیون شوراهای مجلس با اشاره به تعیین سقف برای هزینه کرد انتخاباتی هر نامزد، گفت:این بخش از قانون به این شکل خوب بود که با توجه به جمعیت و گستردگی حوزه چه میزان هزینه برای چاپ تصویر و تبلیغات و ستاد انتخاباتی لازم است، در صورتی که دریافت‌ها و پرداخت‌ها از طریق شماره حساب اعلامی صورت گیرد، اما وقتی یک کاندیدا هزینه‌های سنگین در اجاره ستاد و شام و ناهار می پردازد و آشپزخانه اختصاصی در انتخابات ایجاد می کند و مردم بعینه می بینند اما همه هزینه ها را هدیه دیگران و رایگان اعلام می‌کند باید پرسید انگیزه دیگران برای تقبل هزینه‌های کاندیدا چه بوده است؟

 

محمدصالحی ادامه داد: روی هم رفته برای کسانی که جایگاه مردمی دارند اما پول ندارند خوب است که از هزینه‌های سنگین و تطمیع کننده پرهیز کنند اما این شیوه بطور کامل بازدارنده نیست.

 

نماینده فریدن و فریدون‌شهر در مجلس بیان کرد:شفافیت مالی نمایندگان و صداقت و تعهد آنان بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد و مردم می دانند صرف هزینه‌های بسیار یعنی مایه گذاشتن از حیثیت مردم است و چنین کاندیدایی هدفی جز جبران مافات و راهی کردن حامیان مالی ندارد . بار کج به منزل نمی رسد و کاندیدایی پیروز است که در همه امور تابع قانون و به فکر بهبود اوضاع مردم و سرافرازی کشور و نظام اسلامی باشد./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده