دسترسی آمریکا به پایگاه‌های نظامی سوئد آزاد می‌شود-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

دسترسی آمریکا به پایگاه‌های نظامی سوئد آزاد می‌شود

دولت سوئد توافقی با واشنگتن امضا کرده که در صورت اجراشدن دسترسی آمریکا به پایگاه‌های نظامی سوئد آزاد می‌شود.
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۹ - ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - 2023 December 06
کد خبر: ۲۱۷۱۸۶

به گزارش راهبرد معاصر. طبق مفاد «توافق همکاری دفاعی» جدید بین آمریکا و سوئد، دولت آمریکا اجازه دسترسی به به تأسیسات نظامی در ۱۷ مکان در سراسر خاک سوئد را خواهد داشت.

 

متن این توافق را وب‌سایت دولت سوئد منتشر کرده است.

 

در متن این توافق آمده است که «نیروهای مسلح ایالات متحده، همتایان آمریکایی و همتایان سوئدی... آزادی دسترسی به استفاده از امکانات و سرزمین‌های مورد توافق را خواهند داشت؛ دسترسی و آزادی بازدید، آموزش، تمرین و رزمایش... سوخت گیری هواپیماها، سوخت گیری کشتی ها و فرود... هواپیما، تعمیر و نگهداری موقت خودروها، هواپیماها و کشتی ها، اسکان پرسنل... تمرکز بر استقرار نیروها و تجهیزات.

 

آن‌گونه که وب‌سایت دولت سوئد اعلام کرده این توافق برای اجرایی‌شدن، باید در پارلمان سوئد تصویب شود که برای تصویب آن باید تغییراتی در قانون اساسی سوئد ایجاد شود. پیش‌بینی می‌شود که بحث و گفت‌وگو پیرامون این موضوع در پارلمان در اواخر سال ۲۰۲۴ انجام شود.

 

آمریکا و سوئد دیروز سه‌شنبه توافقنامه همکاری دفاعی را امضا کردند که مشارکت دفاعی بین دو کشور را در آستانه عضویت سوئد در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گسترش داد. بر اساس این سند، این قرارداد قبل و بعد از پیوستن رسمی سوئد به ناتو معتبر خواهد بود./ مهر

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده