هشدار پاکستان نسبت به وقوع نسل کشی در کشمیر-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

هشدار پاکستان نسبت به وقوع نسل کشی در کشمیر

پاکستان نسبت به هرگونه تغییر جمعیتی در ایالت کشمیر واکنش نشان داده و آن را مصداق نسل کشی نامیده است.
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۶ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 12
کد خبر: ۲۲۱۱۶

به گزارش راهبرد معاصر؛ لغو اختیارات خودمختاری منطقه جامو و کشمیر توسط دولت هند، دوباره بر میزان اختلاف ها میان هند و پاکستان افزوده است. دولت هند به رهبری نارندار مودی، نخست وزیر هند و رئیس حزب خلق این کشور چندی پیش با لغو قانون 370 قانون اساسی در مورد وضعیت ویژه جام کشمیر، به این وضعیت خاتمه دادند.

 

به موجب این قانون که از استقلال کشور هند از انگلستان در سال 1947 همچنان در قانون اساسی این کشور وجود داشت، جامو کشمیر به عنوان یکی از ایالت های هند قادر به تصویب قانون های مجزا به شکل خود مختار داشت. یکی از ویژگی های این وضعیت، عدم صدور مجوز اقامت و خرید ملک برای اتباع خارجه بود.

 

سه هفته پیش شبه نظامیان به ایالت مذکور اعزام شده و شماری از سیاستمداران در این ایالت نیز در حصر خانگی به سر می‌برند.

 

درهمین راستا، در پی لغو این وضعیت عمر عبدالله و محبوبه مفتی از نخست وزیران اسبق این منطقه دستگیر شدند.

 

شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان در حاشیه چهل و دومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو سوئیس، در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی، لغو موقعیت ویژه جامو و کشمیر و همچنین دیگر اقدامات هند در قبال این منطقه را "نسل کشی" عنوان کرد.

 

وی که روز سه‌شنبه طی سخنرانی در این نشست به این موضوع اشاره و نسبت به وقوع "نسل کشی" در کشمیر هشدار داده بود، اظهار داشت: اگر ایالتی با اکثریت مسلمان را به ایالتی با اقلیت مسلمان تبدیل کردید، آن هم در منطقه ای که به صورت بحث برانگیز اشغال کرده اید، این نوعی نسل کشی است و مرا نگران می کند.

 

وزیر امور خارجه پاکستان با اشاره به اینکه هند پس از واقعه تروریستی 11 سپتامبر در آمریکا، با در پیش گرفتن سیاستی فریبنده مسلمانان کشمیر را که به دنبال حق تعیین سرنوشت خویش بودند، تروریست نامید. آنان تروریست نبوده بلکه به دنبال تعیین سرنوشت خودشان هستند.

قریشی با ابراز نگرانی از افزایش اسلام هراسی در اروپا و آمریکا، از برنامه مشترک ترکیه و مالزی برای برگزاری مراسمی در سازمان ملل با موضوع اسلام هراسی خبر داد.

 

وزیر امور خارجه پاکستان همچنین با تاکید بر روابط خوب دوجانبه با ترکیه، اظهار داشت: آنکارا همیشه از اسلام آباد حمایت کرده است و ما نیز همیشه در کنار ترکیه هستیم. در آینده ای نزدیک نیز منتظر رئیس جمهور رجب طیب اردوغان هستیم. در سفر ایشان به اسلام آباد موضوع اتوسعه روابط اقتصادی، محور گفتگوی طرفین خواهد بود.

 

وی سطح همکاری های نظامی میان دو کشور را نیز "خوب" توصیف کرد.

 

قریشی همچنین با اشاره به مذاکرات صلح میان طالبان و آمریکا، گفت: «از روند صلح حمایت می‌کنیم. پیام من به طالبان این است که خشونت را کاهش داده و فرصت برقراری صلح را بدهید».

 

روز 27 اکتبر در کشمیر که از سال 1947 مسئله مورد مناقشه میان پاکستان و هند بوده و سه بار به جنگ منجر شده است، همه ساله به عنوان "روز سیاه" این کشور گرامی داشته می شود.

 

عبارت «روز سیاه» در توصیف 27 اکتبر، روز اشغال کشمیر از سوی هندوستان اولین بار توسط غازی حسین احمد، رهبر پیشین حزب جماعت اسلامی پاکستان که در سال 2013 درگذشت، مورد استفاده قرار گرفت.

 

دولت استعمارگر انگلستان پیش از تقسیم هندوستان اقدام به آماده سازی «طرح تقسیم » در تاریخ 3 ژوئن 1947 کرد که بر اساس آن، شاهزاده نشینهایی که اغلب جمعیت آن را هندوها تشکیل می دادند، هندوستان نام گرفته و شاهزاده نشینهایی که اکثریت آن مسلمان بودند نیز بنگلادش امروزه ( بنگال شرقی) بوده و به پاکستان الحاق می شد.

 

در حالی که بر اساس این طرح منطقه جامو و کشمیر با 87 درصد جمعیت مسلمان باید جزو خاک پاکستان به شمار می رفت، با مخالفت شاهزاده هندی این منطقه و کنگره ملی هندوستان مسئله جامو و کشمیر که امروزه به منطقه درگیری تبدیل شده است، به وجود آمد.

 

با استقلال هند و پاکستان از انگلستان در سال 1947 پاکستان خواستار الحاق منطقه مسلمان نشین جامو و کشمیر شد، اما مهاراجه وقت کشمیر با امضای توافقنامه با هندوستان این منطقه را به این کشور واگذار کرد.

 

مسلمانان جامو و کشمیر به دلیل خواسته خود مبنی بر الحاق به پاکستان در سال 1947 مجبور به پرداخت تاوان سنگینی شدند، نظامیان هندوستان و هندوهای افراطی ظرف مدت دو ماه در منطقه جامو دست به کشتار بیش از 300 هزار مسلمان کشمیری زدند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار