بن سلمان در مقابل حمله به آرامکو تا کنون چه کرده است؟-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

بن سلمان در مقابل حمله به آرامکو تا کنون چه کرده است؟

برآورد اقدامات بن سلمان در طول پنج روز گذشته گواه آن است که وی با سراسیمگی و آشفتگی هر چه تمامتر تنها به گفتگو با شماری از رهبران جهان مبادرت ورزیده است.
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۹ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 18
کد خبر: ۲۲۷۳۹

به گزارش راهبرد معاصر؛ پنج روز از حمله سنگین پهپادی به پالایشگاه های آرامکو می گذرد، بااین حال و با وجود گذشت روزها، ولیعهد سعودی که در طول سالیان اخیر تلاش نموده تا چهره ای قدرتمند از خود نشان دهد، با آشفتگی بالا صرفا به بیان گفتگوهای دیپلماتیک با برخی از رهبران جهان مبادرت ورزیده است.

 

بن سلمان در واکنش به حملات روز شنبه به تاسیسات نفتی کشورش، این حمله را "آزمون واقعی" برای سنجیدن خواسته جهان برای مقابله با اقداماتی خوانده که "ثبات بین‌المللی را تهدید می‌کند."

 

قرار است عربستان مدارکی منتشر کند که به گفته مقام‌های این کشور نشان می‌دهد ایران در این حملات دست داشته است.

 

پیوستن سعودی به ائتلاف بین‌المللی برای امنیت و محافظت از دریانوردی

پادشاهی عربی سعودی چهارشنبه 18 سپتامبر 2019 از پیوستن این کشور به ائتلاف بین‌المللی برای امنیت و محافظت از دریانوردی خبر داد.

 

به گزارش خبرگزاری رسمی سعودی (واس) یک مقام مسئول در وزارت دفاع این کشور اظهار داشت که سعودی تصمیم گرفته به ائتلاف بین‌المللی برای امنیت و محافظت از دریانوردی و تضمین ایمنی آبراه‌های دریایی بپیوندد.

 

این ائتلاف بین‌المللی با هدف محافظت از کشتی‌های تجاری، فراهم کردن امکان دریانوردی امن، تضمین آزادی کشتیرانی و تجارت جهانی، همچنین محافظت از منافع کشورهای شرکت کننده در این ائتلاف در راستای تقویت امنیت و ایمنی کشتی‌های تجاری عبور کننده از آبراه‌ها تشکیل شده است.

 

مناطق عملیاتی ائتلاف بین المللی برای امنیت دریانوردی در خلیج شامل تنگه هرمز و تنگه باب المندب، دریای عمان و آب‌های خلیج می‌شود.

 

پیوستن پادشاهی عربی سعودی به این ائتلاف به رهبری آمریکا ظاهرا با هدف مقابله با تهدیدها علیه دریانوردی، تجارت جهانی و به منظور تضمین امنیت انرژی جهان، ادامه صادرات انرژی برای اقتصاد جهانی و مشارکت در حفظ صلح است. با این حال تا کنون تنها چهار کشور به این ائتلاف پیوسته اند.

 

گفت‌وگوی محمد بن سلمان و ولادیمیر پوتین

کاخ کرملین چهارشنبه 18سپتامبر 2019 اعلام کرد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در مکالمه‌ای تلفنی با محمد بن سلمان بن عبدالعزیز ولی عهد سعودی درباره حمله به دو کارگاه آرامکو گفت‌وگو کرده است.

 

به گزارش خبرگزاری‌ها، کاخ کرملین افزود که ولادیمیر پوتین و محمد بن سلمان درباره حملاتی که روز شنبه گذشته تاسیسات نفتی در مناطق بقیق و خریص را هدف قرار داده است، گفت‌وگو کردند.

 

وزارت خارجه روسیه دوشنبه گذشته حمله به دو تاسیسات نفتی آرامکو در پادشاهی عربی سعودی را محکوم و آن را تحولی «بسیار نگران کننده» دانست.

 

مسکو دوشنبه و در واکنش به حملات آرامکو که شبه نظامیان حوثی‌ یمن مسئولیت آن را بر عهده گرفته‌اند، به جامعه بین‌المللی درباره «هر گونه نتیجه‌گیری‌های عجولانه» هشدار داد.

 

دیمیتری بیسکوف سخنگوی کاخ کرملین دوشنبه به خبرنگاران گفت: «همه کشورها را به خودداری از هرگونه اقدام یا نتیجه‌گیری که منجر به بدتر شدن اوضاع شود دعوت می‌کنیم».

 

سخنگوی کرملین یادآور شد ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در ماه اکتبر آینده سفری رسمی به سعودی خواهد داشت که به زودی تاریخ دقیق آن اعلام خواهد شد.

 

تاکید مکرون بر حمایت فرانسه از امنیت و ثبات سعودی در گفت‌وگو با محمد بن سلمان

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه چهارشنبه 18 سپتامبر در گفت‌وگوی تلفنی با محمد بن سلمان بر حمایت فرانسه از امنیت و ثبات سعودی تاکید کرد.

 

بنا به خبرگزاری رسمی سعودی (واس)، محمد بن سلمان بن عبدالعزیز ولی‌عهد، نایب رئیس شورای وزیران و وزیر دفاع سعودی چهارشنبه تماسی تلفنی از امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه دریافت کرد.

 

بنا به این خبرگزاری رئیس جمهوری فرانسه اقدامات ستیزه‌جویانه‌ای که تاسیسات نفتی وابسته به شرکت آرامکو در سعودی را هدف قرار داده را محکوم کرد و بر پشتیبانی فرانسه از امنیت و ثبات سعودی در مقابله با این اقدامات خرابکارانه تاکید کرد.

 

رئیس جمهوری فرانسه بر ضرورت این‌که جهان نباید در قبال این حملات نقطه ضعفی از خود نشان دهد، تاکید کرد و نسبت به تلاش رهبری سعودی برای ثبات در منطقه خاورمیانه ابراز قدردانی کرد.

 

رئیس جمهوری فرانسه همچنین آمادگی کشورش برای پیوستن به تیم کارشناسان بین‌المللی برای تحقیق جهت شناسایی مبدأ حملات آرامکو را اعلام کرد.

 

از سویی محمد بن سلمان تاکید کرد که این حملات خرابکارانه با هدف برهم زدن امنیت در کل منطقه و آسیب رساندن به کل اقتصاد جهانی انجام شده است.

 

تاکید بوریس جانسون در تماس با محمد بن سلمان بر اهمیت واکنش گروهی به حمله آرامکو

بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا سه‌شنبه 17 سپتامبر2019 طی تماسی تلفنی با محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی ضمن محکوم کردن حمله به تاسیسات نفتی آرامکو بر اهمیت واکنش گروهی به این هجوم تاکید کرد.

 

به گزارش العربیه نخست وزیر بریتانیا ضمن تاکید بر موضع کشورش در ایستادگی در کنار پادشاهی عربی سعودی، اصرار بریتانیا بر حفظ امنیت پادشاهی عربی سعودی را يادآور شد.

 

او همچنین بر اهمیت اقدام مشترک و واکنش گروهی به حمله تروریستی علیه تاسیسات نفتی آرامکو تاکید کرد.

 

سخنگوی دفتر نخست‌وزیری بریتانیا سه‌شنبه پیش از این گفته بود که بوریس جانسون نخست وزیر این کشور با آنجلا مرکل صدر اعظم آلمان درباره ضرورت اقدام مشترک به همراه شرکای بین‌المللی جهت طرح‌ریزی برای اقدامی دسته‌جمعی در واکنش به حمله‌ای که شنبه تاسیسات نفتی سعودی را هدف قرار داد، توافق کرده است.

 

سخنگوی دفتر نخست وزیری بریتانیا همچنین افزود که رهبران بریتانیا و آلمان بر ضرورت کاهش تنش‌ها در منطقه تاکید کرده و بر تعهدات خود برای اتخاذ شیوه‌ای مشترک در قبال ایران که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا آن را مسئول حمله به تاسیسات نفتی آرامکو می‌داند، تاکید کردند.

 

نخست وزیر بریتانیا روز دوشنبه تاکید کرد که حملات به تاسیسات نفتی سعودی «نقض آشکار قانون بین‌المللی است».

 

از سویی دومینیک راب وزیر خارجه بریتانیا حملات به تاسیسات نفتی آرامکو سعودی را «خطرناک و ناشایست» نامید، آن را «نقض آشکار قانون بین‌المللی» دانست.

 

وزیر خارجه بریتانیا همچنین گفت که بریتانیا با قدرت از سعودی حمایت خواهد کرد. او افزود «هنوز مشخص نیست چه کسی مسئول این حملات است.. می‌خواهم تصویری کاملا آشکار درباره این‌که چه کسی مسئول این حملات است به دست آوریم. این امر به زودی مشخص خواهد شد».

 

وزیر خارجه بریتانیا همچنینی با اشاره به این‌که این رویداد عملی خطرناک است و پیامد‌هایی را برای بازارهای جهانی و صادرات نفت بدنبال خواهد داشت، گفت «این اقدامی ناشایست است که واکنش بین‌المللی واضح و بسیار متحد ما را می‌طلبد».

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده