آمریکا مجددا سوریه را به کاربرد سلاح های شیمیایی متهم کرد-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

آمریکا مجددا سوریه را به کاربرد سلاح های شیمیایی متهم کرد

وزیر امورخارجه آمریکا در کنفرانس خبری هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل مدعی شد: ایالات متحده به این نتیجه رسیده است که بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در حملات ماه مه (خرداد) در حمله به شهر ادلب از گاز کلر استفاده کرده است.
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۲ - ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - 2019 September 26
کد خبر: ۲۳۳۸۶

به گزارش راهبرد معاصر؛ وزیر امورخارجه آمریکا در کنفرانس خبری هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل مدعی شد: ایالات متحده به این نتیجه رسیده است که بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در حملات ماه مه (خرداد) در حمله به شهر ادلب از گاز کلر استفاده کرده است.

 

مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا روز پنجشنبه با بیان اینکه فشارها به سوریه ادامه خواهد یافت، گفت: واشنگتن برای تحقیقات بیشتر در مورد تسلیحات شیمیایی سوریه ۴.۵ میلیون دلار اختصاص داده است.

 

امریکا پیش از این گفته بود که مظنون به حمله استفاده از سلاح های شیمیایی در شهر ادلب در ماه مه است اما به دنبال اطلاعات بیشتر است.


ادعای پامپئو در حالی مطرح شده که اخیراً کمیسر کمیته بین‌المللی حقوق بشر در خاورمیانه به نقش گروه موسوم به «کلاه‌سفیدها» در متهم‌سازی دولت سوریه به استفاده از سلاح‌های شیمیایی در این کشور اذعان کرده است.

 

«هیثم ابو سعید» کمیسر کمیته بین‌المللی حقوق بشر در خاورمیانه حدود دو هفته پیش گفت: «در گزارش نخستی که کمیته حقیقت‌یاب بین‌الملل برای کشف مواد شیمیایی در سوریه منتشر کرد، آمده بود که [سوریه] مواد شیمیایی در اختیار ندارد و همه ذخایر خود را به ارتش آمریکا و کشورهای ائتلاف بین‌المللی تحویل داده است.»

 

این مسئول حقوق بشری خاطر نشان کرد، پس از این تحقیقات یک بار دیگر به سوریه رفتند و «دیدیم که بخشی از این ذخایر به سوریه بازگردانده و به گروههایی تحویل داده شده که در آن زمان رصد شد و تحت عناوین انسان‌دوستانه فعالیت می‌کردند. آنان کلاه سفیدها بودند».

 

ابوهیثم با تأکید بر اینکه «کلاه سفیدها، نقش منفی در سوریه داشتند، حقایق، اخبار و فیلمها را جعل می‌کردند»، تصریح کرد : «این مسئله را کشف کردیم و آن را به نهادهای بین‌المللی فرستادیم، ولی فورا به ما فشار آوردند تا این کار را متوقف کنیم، ولی این اتفاق رخ نداد».

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: «زمانی که پی بردیم سوریه در غوطه شرقی و خان العسل از [سلاح] شیمیایی استفاده نکرده و فیلمهای منتشر شده، ساخت کلاه سفیدها بود، مشاهده کردیم که موضع رسمی انگلستان تأکید دارد که کلاه سفیدها این فیلمهای ساختگی را تدوین کردند».

 

کلاه سفیدها یک گروه تروریستی است که از سال۲۰۱۳ در سوریه نقش زیادی در حمایت از تروریست‌ها دارد. این گروه که توسط انگلیس و آمریکا حمایت مالی می‌شود، مدعی کمک به افراد غیر نظامی در سوریه است.

 

پامپئو در بخش دیگری از سخنانش ادعاها علیه ایران را تکرار کرد و گفت: «ایران آمادگی رفتار مانند یک کشور نرمال را ندارد.»

 

پمپئو در مورد مذاکرات با کره شمالی گفت: امریکا نتوانسته است در ماه سپتامبر (مهرماه) نشستی با کره شمالی ترتیب دهد، اما واشنگتن آماده برگزاری دیدار دوباره میان رهبران دو کشور است و ما معتقدیم که انجام این دیدار کار مهمی است.


مذاکرات با هدف برچیده شدن برنامه های هسته ای و موشکی کره شمالی از زمان نشست دوم که بدون نتیجه بود، میان دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در ماه فوریه (اسفند) متوقف شده است.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار