تک و پاتک ترکیه و امارات علیه یکدیگر-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

تک و پاتک ترکیه و امارات علیه یکدیگر

یک روز پس از اظهارت چاووش اوغلو مبنی بر دشمنی ریاض و ابوظبی با آنکارا، وزیر مشاور در امور خارجه امارات گفت: کشورش با «درایت و کیاست» روابط خود با ترکیه را رهبری می‌کند.
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۱ - ۰۹ آبان ۱۳۹۸ - 2019 October 31
کد خبر: ۲۶۵۱۱

به گزارش راهبرد معاصر؛ جدال در سوریه، لیبی و نگاه متفاوت طرفین به جنگ یمن را می توان ریشه شکاف میان ترکیه با عربستان سعودی و امارات دانست. مشکل ریشه ای طرفین در حمایت اردوغان از جنبش جهانی اخوان المسلمین از یک سو، و حمایت ابوظبی و ریاض از سلفی در سوی دیگر است. همین امر منجر شده تا طرفین به چشم رقیب به یکدیگر بنگرند.

 

«مولود چاووش اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه، روز چهارشنبه در اظهاراتی رویکرد منطقه‌ای امارات و عربستان را مورد انتقادقرار داد.

 

چاووش اوغلو در گفت‎وگو با شبکه الجزیره، سیاست‌های منطقه‌ای امارات و عربستان را مورد انتقاد قرار داده و گفت "دلیل دلخوری ریاض و ابوظبی از ترکیه، توجه آنکارا به مسائل کشور‌های اسلامی بیش از آن چیزی است که این دو کشور انتظار دارند."

 

وی افزود: "ما با عربستان و امارات مشکلی نداریم، اما شاهدیم که آن‌ها با ما مشکل دارند. "

 

وزیر خارجه ترکیه با اشاره به پرونده قتل «جمال خاشقجی»، گفت: "این پرونده از سوی ریاض برای ما مبدل به بحران شد؛ زیرا ما مانند دیگران پول نگرفتیم و چشممان را نبستیم. ما می‌خواستیم برای اجرای عدالت با عربستان در این پرونده همکاری کنیم، اما آن‌ها این همکاری را نپذیرفتند. "

 

چاووش اوغلو در ادامه به وضعیت بحرانی یمن اشاره کرده و اظهار داشت: "صد‌ها هزار نفر در یمن جان خود را در اثر گرسنگی، وبا و محاصره از دست دادند. عربستان باید در مورد اقدامات خود در یمن پاسخگو باشد. "

 

وی همچنین در موضوع فلسطین، اظهار داشت: "آمریکا و رژیم صهیونیستی به ریاض فشار می‌آورند تا اردن و فلسطین را واردار به سکوت در مورد قدس کند. "

 

مسئول دستگاه دیپلماسی ترکیه در ادامه ضمن انتقاد از سیاست ابوظبی در مورد فلسطین، گفت که "آنکارا از طرح امارات مبنی بر جایگزینی «محمد دحلان» به جای «ابومازن» اطلاع دارد."

 

وی گفت: "من به امارات می‌گویم که محمد دحلان تروریستی است که عامل رژیم صهیونیستی است. "

 

این مقام دولتی ترکیه در بخش دیگری گفت: "کشور‌های عربی از طریق خرید دلار و تزریق لیر، در تلاش هستند به پول ملی ترکیه ضربه بزنند. "

 

روابط ترکیه و عربستان در پی قتل «جمال خاشقجی» ستون نویس واشنگتن پست و منتقد عربستان در کنسولگری این کشور در «استانبول» وارد دوره پر تنشی شد.

 

بلافاصله پس از این اظهارات بود که انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات واکنش نشان داد. «انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات مدعی شد که کشورش با «درایت و کیاست» روابط خود با ترکیه را رهبری می‌کند.

 

اظهارات قرقاش واکنشی است به اظهارات اخیر «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه که در مصاحبه با شبکه الجزیره گفته بود «علت واقعی نارضایتی ریاض و ابوظبی از آنکارا این است که ترکیه بیشتر از این دو کشور به امور امت اسلامی اهتمام دارد.»

 

قرقاش در واکنش به این سخنان چاووش اوغلو در صفحه توئیتر خود نوشت: «گزیده‌هایی از مصاحبه مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در یکی از برنامه‌های شبکه قطری الجزیره را مشاهده کردم، آنچه دیدم اعتقاد مرا به این موضوع که ما روابط خود با آنکارا را با درایت و کیاست و بسیار بهتر از روابط ترکیه با جهان عرب مدیریت می‌کنیم، بیشتر کرد.»

 

از خرداد ۹۶ در پی قطع روابط عربستان، امارات، بحرین و مصر با قطر، روابط دوحه و آنکارا گسترش یافته و همین مسئله اختلافات چهار کشور عربی با ترکیه را تشدید کرده است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده