واکنش دمشق به مداخله واشنگتن در تدوین کمیته قانون اساسی-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

واکنش دمشق به مداخله واشنگتن در تدوین کمیته قانون اساسی

یک مقام ارشد وزارتخارجه سوریه، مقامات آمریکایی را از مداخله در پروسه تدوین قانون اساسی این کشور بر حذر داشته و پروسه یاد شده را روندی سوری سوری عنوان نموده است.
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۴ - ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - 2019 December 01
کد خبر: ۲۹۴۵۸

به گزارش راهبرد معاصر؛ نشست کمیته تدوین قانون اساسی سوریه ماه هاست که تحت نظارت سازمان ملل متحد و با حضور نمایندگان دولت سوریه، اپوزیسیون این کشور و افراد وابسته به جامعه مدنی سوریه در حال برگزاری است.

 

مقامات آمریکایی شب گذشته و در اطلاعیه ای مداخله آمیز، دولت سوریه را به کارشکنی در این پروسه متهم کرد. پیش از این نیز «گیر پدرسون» نماینده سازمان ملل در امور سوریه اعلام کرده بود که طرف‌های کمیته قانون اساسی نتوانستند درباره جدول کاری مذاکرات به توافق دست یابند. وی ابراز امیدواری کرده بود که این توافق در دور آینده حاصل شود.

 

یک مقام مسئول در وزارت خارجه سوریه امروز- یکشنبه- تأکید کرد که بیانیه واشنگتن درباره جلسه‌های کمیته قانون اساسی ارزشی ندارد و بر عملکرد کمیته و ماهیت گفت‌وگوهای آن تأثیر گذار نخواهد بود.

 

وی در ادامه افزود که بیانیه صادر شده از سوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر و به صورت قاطع بر تلاش‌های آمریکا برای دخالت در امور کشورها و تحمیل برنامه‌های ویژه خود که آخرین مورد آن دخالت در عملکرد کمیته قانون اساسی است، تأکید می‌کند.

 

این منبع ادامه داد: «دولت سوریه تأکید می‌کند که این گفت‌وگوی سوری- سوری است و هیچ کس حق دخالت در آن یا حمایت از گروهی خاص تحت هر بهانه‌ای را ندارد و نقش سازمان ملل و نماینده ویژه آن، فقط به تسهیل روند مذاکرات کمیته و امور آن محدود می‌شود».

 

وی در پایان گفت: «آرا یا بیانیه‌های آمریکا و کشورهای دیگر هیچ ارزشی ندارد و بر عملکرد کمیته و ماهیت گفت‌وگوها و ساختار و محتوای آن اثر گذار نخواهد بود».

 

کمیته قانون اساسی سوریه، شامل ۱۵۰ عضو است که ۵۰ نفر از آنان، نماینده دولت سوریه، ۵۰ نفر نماینده معارضان و ۵۰ نفر نیز نماینده جامعه مدنی هستند. در حال حاضر هر هیأت ۱۵ نفر را انتخاب کرده‌اند تا در قالب کمیته مرکزی، بررسی دقیق‌تری در خصوص قانون اساسی انجام دهند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده