آنچه از اعترافات زم باید آموخت-راهبرد معاصر
افزایش ۲میلیارد دلاری واردات بنزین در سال گذشته آیت الله رئیسی: زنجیره تولید تا توزیع برنج با هدف جلوگیری از اجحاف به تولیدکننده و مصرف کننده بازنگری شود حداد عادل: سیاست‌های توسعه‌ دریامحور موجب آبادانی جنوب کشور می‌شود سردار سلامی: بزرگ‌ترین عملیات موشکی تاریخ بشریت به نام حاج علی زاهدی رقم خورد روزنامه اصلاح‌طلب: روحانی نه قدرت دارد، نه محبوبیت آیت الله رئیسی: قدم بعدیِ آزادسازی سواحل، رهاسازی سواحل نیست؛ بلکه آبادسازی است اجرای مجدد طرح کالابرگ الکترونیکی در گروی تصمیم دولت امیر حیدری: امروز خط مقدم مبارزه با استکبار، توسعه علوم و فناوری است امیر نعمتی: قرارگاه جهادی فناوری‌های نوظهور در حوزه‌های دفاعی تشکیل شده است رئیس جمهور: بیش از ۳۰۰ واحد راکد تولیدی در استان مازندران احیا شده است سردار سلیمانی: روابط عمومی بسیج باید روابط عمومی مردم باشد دستور مخبر به وزیر صمت برای ساماندهی سامانه‌های متعدد حوزه تجارت حسینی‌پور انتصابش در معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور را تایید کرد معاون وزیر دفاع: اجزای مختلف پهپادهای ساخت ایران بومی هستند دستور رئیس جمهور برای رفع موانع تامین مالی بخش تولید
حاشینه نویسی بر یک گفتگوی تلویزیونی

آنچه از اعترافات زم باید آموخت

شاید به بهانه مبارزه با فسادی که روح الله زم از آن سخن می گفت بسیار از افراد بی گناه تنها به دلیل داشتن حب و بغض و هویت «بنگاهی» آمدنیوز، ترور شخصیتی شدند. گروه عدالتخواه داخلی باید بداند که سرنوشت مطالبه عدالت ِ توخالی و سراسر درگیر ِ سیاسی کاری ها توهین به ساحت اسلام، نفی جمهوری اسلامی و تبدیل شدن به دایه های مهربان تر از مادر خواهد بود. تبدیل یک گفتمان به یک شبکه هتاک و مضر برای آینده کشور، به آسانی ِ تبدیل یک «فرزند ِ مسئول در جمهوری اسلامی» به «سرشبکه ضدانقلاب شدن» است.
حامد سرلکی؛ تحلیلگر مسائل سیاسی
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۹ - ۲۱ تير ۱۳۹۹ - 2020 July 11
کد خبر: ۵۰۰۶۵

آنچه از اعترافات زم باید آموخت

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ پایان روز جمعه بود که بخش خبری 20:30، نخستین گفتگوی تلویزیونی یکی از عناصر اصلی ضدانقلاب و شاهرگ ارتباطی گروه های معاند را پخش کرد. جذابیت موضوع از آنجا نشأت می گیرد که، مرد به ظاهر دست نیافتنی جریان ضدانقلاب (با توجه به ضریب حفاظتی بالای وی)، در وهله اول باور غیرقابل تصوری در خصوص به دام افتادن توسط تور اطلاعاتی جمهوری اسلامی داشته و در نهایت نسبت به عملکرد خود در اغتشاشات دی ماه 96 و سم پاشی پیش از انتخابات خرداد 1396 پاسخگو باشد. شاید پخش اعترافات روح الله زم در مقام اول جذابیت بصری لحظه ای داشت، اما این برنامه کوتاه چند دقیقه ای حاوی نکات بسیار مهمی برای جریان های سیاسی داخلی و نهادهای زیربط بود.

 

رأفت اسلامی قاطعیت در برخورد

نوع رفتار پاسداران گمنام امام زمان (عج) در سازمان اطلاعات سپاه و برگزاری دادگاه برای متهمی که در  وهله اول معترف به خطاهای فاحش خود است، مشخصاً جالب به نظر می رسید. تصور سطحی از عملکرد دستگاه های امنیتی در میان جریان ضدانقلاب امروز به دو طریق از هم گسسته شد. نخست آنکه هرگز احتمال به دام افتادن این شاه‌مهره رسانه ای خود را نمی داده و گویا زنگ خطر بزرگی برای همکاران زم نواخته شد. تحرکات هیستریک هم پالان های زم پس از دستگیری وی و یا به نوعی تغییرات راهبردی عمیق در جبهه دشمن یکی از دستاوردهایی بود که توسط سازمان اطلاعات به جای ماند. اما در بخش دوم، اظهارات زم مبنی بر رفتار اسلامی و به دور از شایعات مطرح شده، خود گواهی بر خالی ماندن دست شبکه های معاند در تصویرسازی منفی از این نهاد انقلابی بود. حفظ ارکان دادرسی در خصوص پرونده زم، دیدار با خانواده، تهیه پوشاک و خوراک و نیز واگذاشتن اعمال زم به وجدان وی یکی دیگر از نشانه های رعایت اصول اساسی قضاء در خصوص او بود.

 

خروج اطلاعات از کشور

اعتراف زم به خیانت برخی مدیران و مسئولان که فرصت دست اندازی به اطلاعات و ثروت های ملی را داشته و همزمان با بسط همکاری خود نسبت به جریان های ضدانقلاب ِ فاحش، این گوشزد بزرگ را به نهادهای امنیتی داده که پالایش هر چه سریعتر ساختارهای مهم اطلاعاتی و یا اجرایی کشور جزیی از مهمترین اقدامات آتی آنها باشد. شاید به دلایل خاص، روح الله زم از بردن نام افراد به بهانه اضافه شدن شکایت آنان امتناع کرد اما قطعاً نیروهای خدوم قوه قضاییه و یا سازمان اطلاعات سپاه، در کش و قوس کشف سرشبکه های داخلی زم در میان دستگاه های مختلف اقدام نموده و جمهوری اسلامی را از وجود خائنان به ملت هرس خواهد کرد.

 

تلگرام را چه کسی بزرگ کرد؟

بر اساس اظهارات روح الله زم، شاید در روزهای اول حضور مردم در شبکه اجتماعی «تلگرام»، کمتر کسی گمان می کرد که این فضای تو در تو به سرعت پیشرفت کند. این طرز بیان نشانه آشکاری از همان دغدغه هایی دارد که برخی از تصمیم گیران در مورد فیلتر تلگرام بارها بدان اشاره کردند. به راستی چه کسی مقصر گذار روح الله زم از محیط وب به کانال تلگرامی بود؟ چه کسانی با عدم سرمایه گذاری [در زمان مناسب این امر] در شبکه های اجتماعی بومی و رها ساختن شبکه های اجتماعی شبهه جاسوسی، تمام امکانات ارتباطی کشور را در اختیار این عنصر خطرناک گذاشتند؟ باید از وزرات ارتباطات و دولت های یازدهم و دوازدهم نسبت به ایجاد بستر مناسب برای تحقق رویاهای زم سؤال کرد که آیا می توانند کم کاری های خود در بخش شبکه های اجتماعی را نادیده بگیرند؟ انتخابات 1396 و فضای مسموم ایجاد شده توسط روح الله زم، شاید به ظاهر فضایی رقابتی را ایجاد کرد، اما حضور تمام قد جریان ضدانقلاب در اردوگاه نامزد منتخب جریان اصلاح طلب و اعتدالی این پرسش را در اذهان عمومی به وجود آورده که آیا میان این رهاسازی فضا و خدمات روح الله زم ارتباط راهبردی وجود دارد؟

 

بهانه مبارزه با مفاسد اقتصادی

«عدالت»، «مبارزه با فساد اقتصادی» و چندین و چند اصطلاح دیگری که چند سالی است به عنوان مفاهیم مورد علاقه گروه های عموماً رادیکال درونی شناخته می شود. جذابیت این موضوع تا حدی بوده که گروه های اصلاح‌طلب ِ عموماً منفک از طبقه مستضعف نیز سعی بر ورد به آستان عدالت داشته اند. روح الله زم در گفتگو با بخش خبری 20:30 معترف است که هدف وی در ابتدا افشاگری و مبارزه با مفسدان اقتصادی بود. شاید در روزهای اول تأسیس آمدنیوز بسیاری از همراهان آن به بهانه همین دو موضوع یاد شده توسط زم، شیفته ی پرده دری های وی شده اند. اصلی که امروز نیز برای گروهی موسوم به «عدالتخواهان» بسیار جذابیت داشته است، تا جایی که یکی از عناصر شناخته شده این گروه در میان تبلیغات انتخاباتی اسفند 1398، خود را به عنوان کارشناس حوزه فساد معرفی می کرد! چاه ویل ِ خودبرتری بینی، منزه دانستن و شمایل چپی به خود گرفتنی که سرنوشت محتومی چون ورود به عرصه تروریسم شخصیتی و یا اعمال خلاف قانون و بعضاً تا حد مسلحانه نیز خواهد داشت. شاید به بهانه مبارزه با فسادی که روح الله زم از آن سخن می گفت بسیار از افراد بی گناه تنها به دلیل داشتن حب و بغض و هویت «بنگاهی» آمدنیوز، ترور شخصیتی شدند. گروه عدالتخواه داخلی باید بداند که سرنوشت مطالبه عدالت ِ توخالی و سراسر درگیر ِ سیاسی کاری ها توهین به ساحت اسلام، تفی جمهوری اسلامی و تبدیل شدن به دایه های مهربان تر از مادر خواهد بود. تبدیل یک گفتمان به یک شبکه هتاک و مضر برای آینده کشور، به آسانی ِ تبدیل یک «فرزند ِ مسئول در جمهوری اسلامی» به «سرشبکه ضدانقلاب شدن» است.

 

بارقه‌های اصلاح طلبانه؛ سحام نیوز و مدرسه تربیت عناصر ضدانقلاب

اگر نگوییم روح الله زم عضوی از ساختار رسمی اصلاح طلبان بوده ولی قطعاً با توجه به اعترافات خود، او یکی از بدنه هوادار اصلاح طلبی در کشور بود که پس از ورود این جریان به فاز فتنه گری در سال 1388 با موج های قوی براندازانه این گروه هم‌داستان شد. خدمات روح الله زم به شبهه رسانه آمدنیوز و نمایش جدایی اصلاح طلبان و سلطنت طلبان به شکل ظاهری (ریاکاری سحام نیوز در تولید محتوا)،  یکی دیگر از مطالب آموختنی اعترافات زم بود. زم خواسته یا ناخواسته نشان داد که میان اصطلاح طلبی رادیکال و جریان ضدانقلاب فاصله ای وجود نداشته و پتانسیل نهفته و شهرآشوبی اصلاح طلبان تنها کافی است که بستر بروز و ظهور پیدا کند. از این روی حضور او در رسانه نزدیک به خانواده کروبی که در وقاهت و دشمنی با انقلاب اسلامی  و آرمان هایش گوی سبقت را از رسانه های ضدانقلاب نیز ربوده است نشان می‌دهد که این نیروی شبه اپوزیسونی داخلی در بستری فعالیت کرده که ده ها روح الله زم ِ بالقوه را تربیت و برنامه فعال سازی آنان در روزهای بحرانی کشور را دارا هستند.

 

شما میگید اغتشاشات ما میگیم اعتراضات!

اگر چه رسانه های ضدانقلاب از شنیدن این اعتراف روح الله زم  به وجد آمدند، اما این بخش از اظهارات زم، دشنه دو طرفه ای بود که در ابتدا خود زم را مصدوم و در وهله دوم  سینه رسانه های ضدانقلاب را شکافت؛ که البته نیات شرورانه جریان ضدانقلاب در خصوص بازی با کلمات و عملیات روانی ویژه روزهای اغتشاشات را نمایان می کند. چرا حاکمیت همفکر با نگاه زم به «اعتراضی بودن» روزهای دی ماه 1396 اعتقادی ندارد؟ کارنامه پرمخاطره روح الله زم در آموزش های چریکی، خشن، ضدمردمی، آسیب زا و مخرب نشان می دهد که خوشحالی ضدانقلاب از جمله فوق ِ روح الله زم در راستای همان برنامه پیچیده جنگ رسانه های بوده که عملاً به دنبال پاک کردن صورت مسئله است. در این میان رسانه ملی وظیفه داشته با نمایش مجدد کلیات برخی روش های تخریب گرایانه روح الله زم در روزهای دی ماه 136 و یا در غائله خیابان گلستان دروایش گنابادی نشان بدهد که او به آن‌چیزی که حقیقت ماجرا بوده اعتراف نداشته و تنها به دنبال فریب افکار عمومی و مظلوم نمایی بوده است. در این میان باید اشاره کرد که تنها در یک نمونه (در همان برهه از تاریخ) با وجود ورشکستگی و گاهاً اختلاس برخی مؤسسات بی نام و نشان اعتباری، گروه های مختلفی از مردم دست به اعتراضات و تجمعاتی زده که در تمام موارد پس از اتمام اجتماعِ مسالمت آمیز، هیچ مشکلی در خصوص امن سازی شرایط به وجود نیامد. از این دست اعتراضات مدنی با توجه به هویت انقلاب اسلامی بسیار بوده است، پر واضح است که نیروهای امنیتی قدرت تفکیک اعمال تخریب گرایانه و آشوب های خطرناک بر ضدمنافع ملی و اعتراضات مسالمت آمیز را دارا هستند.

 

فرانسه؛ اسپانسر تروریسم

ورود جدی وزارت امورخارجه به پرونده «فرانسه» و حمایت های بی چون و چرای سرویس اطلاعاتی این کشور از عنصر ضدانقلاب، یکی از نتیجه گیری های اساسی گفتگوی شب گذشته بود. فرانسه ای که در در دهه های گذشته میزبان میتینگ های سیاسی گروهک منافقین بوده و امروز نیز سرکرده های منفور این فرقه تروریستی را در خود جای داده است. وقاهتی بی مانندی که حتی دشمنان اصلی نظام جمهوری اسلامی [آمریکا و رژیم صهیونیستی] نسبت به عناصر ضدانقلاب کمتر داشته اند. مطالعه تاریخ و خیانت های پر تعداد دولت فرانسه در میزبانی از دشمنان ملت به ما می آموزد که مذاکره بر سر منافع ملی با افرادی که در ظاهر جنتلمن های تروریست بوده کاری عبث است. لزوم تبیین این موضوع مهم در میان نخبگان سیاسی کشور و حضور جدی وزارت امور خارجه و شخص وزیر در خصوص اقدام خلاف عرف دیپلماتیک پاریس، دیگر پیامی بود که می توان از اعترافات زم استخراج کرد. این در حالی بود که زم در بخشی دیگر از اعترافات خود به وضوح ، رسانه هایی چون رادیو فردا، صدای آمریکا، بی بی سی فارسی و دویچه وله را به نوعی سازمان خبری دولت ها دانسته و این نکته را یادآور شده که اگر جمهوری اسلامی در احقاق حقوق خود نسبت به دولت متخاصم به خصوص کشورهای اروپایی اقدام ویژه ننماید، باید شاهد ایجاد بسترهای خطرآفرین دیگری باشیم.

 

با تمام این تفاسیر نقطه روشن ناآگاهی روح الله زم از «متوجه نشدن» وی در خصوص تور امنیتی سازمان اطلاعات سپاه، نشان دهنده قدرت بازوی انقلابی – امنیتی کشور در مبارزه با دشمنان ملت بوده که او تا لحظه نهایی دستگیری نیز به عمق این نفوذ اطلاعاتی پی نبرد.  رفتار منعطف پاسداران گمنام امام زمان (عج) در مواجه با زم و برخورد پلیس آمریکا با جورج فلوید تنها یک نمونه عینی از دو نگاه متفاوت به حکمرانی و رابطه قدرت - مردم است. دموکراسی غربی و مردم سالاری دینی نشأت گرفته از آموزه های امام (ره) و سیره عملی امام خامنه ای (مدظله) همان نقطه عطف مهمی بود که در اعترافات سرحلقه رسانه ای جریان ضدانقلاب نمایان شد.

 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده