پاتریک شاناهان نامزد اصلی وزارت دفاع آمریکا شد-راهبرد معاصر

پاتریک شاناهان نامزد اصلی وزارت دفاع آمریکا شد

کاخ سفید برای انتخاب نامزد برای سمت وزارت دفاع با مشکل مواجه شده است و تعداد کمی حاضر به پذیرفتن این سمت هستند.
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۶ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - 2019 February 24
کد خبر: ۵۴۱۱

به گزارش راهبرد معاصر ،فارن پالیسی نوشت: کاخ سفید برای انتخاب نامزد برای سمت وزارت دفاع با مشکل مواجه شده است و تعداد کمی حاضر به پذیرفتن این سمت هستند.

 

این پایگاه اینترنتی در تحلیلی به قلم لارا سلیگمن نوشت: جستجو برای یافتن جایگزین دائمی برای جیمز ماتیس، وزیر دفاع سابق آمریکا، فردی که بتواند هم رضایت رئیس جمهور و هم رضایت مجلس سنا را جلب کند، به خوبی پیش نمی رود.
به گفته شماری از مقامات سابق و کنونی آمریکا، در ماه های اخیر، دستکم چهار نامزد احتمالی از پذیرفتن این سمت خودداری کردند، از جمله آنها می توان به سناتور لینزی گراهام، سناتور تام کاتن و سناتور سابق جان کایل اشاره کرد که همه آنها جمهوری خواه هستند.


جک کین، ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا، نیز در این فهرست بود که او نیز از پذیرفتن آن خودداری کرده است. یکی از دلایل آنها نیز مشکلات این سمت است.


لورن تامسون از اندیشکده لکسینگتون در این زمینه گفت: "شخصیت ناپایدار رئیس جمهور به عقب نشینی آنها دامن زده است."
مقامات سابق و فعلی آمریکا به فارن پالیسی گفتند اولین گزینه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، برای این سمت پاتریک شاناهان بود. شاناهان معاون ماتیس بود و در حال حاضر سرپرست وزارت دفاع است.


به گفته این منابع آگاه، شاناهان ویژگی هایی دارد که از نظر رئیس جمهور، جان بولتون، مشاور امنیت ملی و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه وی، بسیار اهمیت دارد و آن وفاداری و سرسپردگی است.


یک مقام بلند پایه سابق دولت آمریکا گفت: "پمپئو، بولتون و (میک) مالوینی (رئیس دفتر موقت کاخ سفید) شاناهان را دوست دارند زیرا وی هیچ تجربه سیاسی ندارد و در نتیجه آنها را به چالش نخواهد کشید. کاخ سفید خوشحال است که شاناهان سرپرست وزارت دفاع است و اگر وی در راس کار قرار بگیرد، احتمال هیچ گونه مقاومتی از وزارت دفاع وجود ندارد."


یکی دیگر از مقامات سابق دولت آمریکا گفت: "آنها به دنبال یک جیمز ماتیس دیگر نیستند."
اما این منابع معتقدند در صورت نامزدی شاناهان برای سمت وزارت دفاع که باید از سوی سنا نیز تایید شود، احتمالا کنگره با آن مخالفت خواهد کرد.


به گفته دو مقام سابق آمریکا، دن کوتس، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، نیز از پذیرفتن این سمت خودداری کرده است. وی اخیرا پس از مخالفت با ترامپ در کنگره درباره تهدیدات کره شمالی، ایران و دولت اسلامی (گروه وهابی صهیونیستی داعش) با رئیس جمهور درگیر شده است. کوتس به صورت خصوصی با تصمیم ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و افغانستان مخالفت کرده است. به گزارش برخی از رسانه های خبری ترامپ اخیرا نظر خوبی درباره کوتس ندارد.


به گفته تامسون، نامزدهای احتمالی دیگر نیز دلایل خود را برای رد این پیشنهاد داشتند. کاتن نمی خواهد کرسی قدرتمند خود را در سنا از دست بدهد به خصوص به بهای خدمت به رئیس جمهوری که ممکن است برای دور دوم ریاست جمهوری در انتخابات پیروز نشود. این سناتور احتمالا در این فکر است که تصدی این شغل می تواند با جاه طلبی های وی برای به دست آوردن سمت ریاست جمهوری در آینده تداخل داشته باشد.


سخنگوی سناتور گراهام نیز گفت وی مایل است در کنگره بماند و بارها به صورت علنی اعلام کرده است که هیچ علاقه ای به هیچ سمتی در دولت ندارد.


اما به جز شاناهان، یک مقام بلند پایه دیگر نیز خواستار این سمت است. هدر ویلسون، وزیر کاخ سفید برای انتخاب نامزد برای سمت وزارت دفاع با مشکل مواجه شده است و تعداد کمی حاضر به پذیرفتن این سمت هستند.، که ظاهرا هفته گذشته در مصاحبه ای با پلیتیکو تمایل خود را در این زمینه بیان کرد. وی روابط بسیار خوبی در کنگره دارد زیرا سابقا عضو جمهوری خواه کنگره بود و به راحتی می تواند تایید کنگره را به دست آورد. اما به گفته تامسون او رابطه نزدیکی با رئیس جمهور ندارد.
دیوید مک کورمیک، یکی از مدیران اجرایی شرکت سرمایه گذاری جهانی بریج واتر اسوشییتس نیز از دیگر نامزدهای احتمالی این سمت است و گفته می شود ترامپ بعد از شاناهان مایل است که وی زمام امور وزارت دفاع را برعهده بگیرد.


اما با در نظر گرفتن همه این گزینه ها، شاناهان احتمالا بهترین گزینه برای این سمت است.
تامسون گفت با توجه به تعداد نسبتا اندک کسانی که خواهان تصدی این سمت هستند و کسانی که کاخ سفید می خواهد آنها را در این سمت ببیند، بخت بیشتری برای شاناهان وجود دارد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده