سرعت گیری «جریان مقاومت» پس از شهادت سردار سلیمانی-راهبرد معاصر
بازگشت ناو شهید مهدوی نیروی دریایی سپاه از ماموریت اقیانوسی تاکید معاون ایمنی سپاه بر استفاده از هوش مصنوعی فرایند انتخابات یک مرحله‌ای شود تأکید آیت الله رئیسی بر پرداخت بموقع وام ازدواج سردار زهرایی: طوفان‌الأقصی سبب بیداری ملت‌ها شد پلیس این 5 گروه را طبق لایحه حجاب باید بازداشت کند آخرین وضعیت بررسی پرداخت مطالبات فرهنگیان بازنشستگان بابت رتبه‌بندی معلمان و متناسب سازی حقوق در مجلس اسلامی: ایران به ونزوئلا برای راه اندازی شتاب‌دهنده‌های پزشکی کمک می‌کند استاندار گیلان: واردات چای به دستور رئیس‌جمهور محدود شد در دوره اتحادیه مجمع اسلامی دانشجویان چه گذشت؟ سردار قریشی: رسانه ها ستون فقرات جهاد تبیین و دریای امیدآفرینی هستند نظر وزیر کشور درباره تقسیم استان سیستان و بلوچستان آیت الله رئیسی و علی‌اف فردا سد قیز قلعه‌سی را افتتاح می‌کنند جزییات جدید درباره تعطیلی شنبه‌ها/ بانک‌ها هم شنبه‌ها تعطیل هستند؟ آخرین دستورکار هفتگی مجلس یازدهم
سردار حسین دهقان در گفتگوی اختصاصی راهبرد معاصر تشریح می کند:

سرعت گیری «جریان مقاومت» پس از شهادت سردار سلیمانی

سردار حسین دهقان: همانطور که ترور رهبران مقاومت در سال های گذشته در لبنان و فلسطین به اتحاد، تقویت و نوزایی آنها منجر شد، شهادت سردار سلیمانی نیز تاثیری مشابه بر این محور گذاشته است. با رشادت های شهید سلیمانی و نیز ابومهدی المهندس نیروهای مقاومت بعد از پیروزی بر داعش و سایر گروه های تروریستی منطقه به طور مستقیم اصلی ترین نیروی تروریستی در جهان یعنی ایالات متحده را هدف قرار دادند و این مسیر هم اکنون نیز با قدرت ادامه یافته است.
سردار حسین دهقان، مشاور فرمانده کل قوا در صنایع دفاعی
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۱ - ۱۵ دی ۱۳۹۹ - 2021 January 04
کد خبر: ۷۲۸۹۵

سرعت گیری «جریان مقاومت» پس از شهادت سردار سلیمانی

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ نقش بی‌بدیل سردار سلیمانی در مدیریت منطقه و مقابله با دشمنان، القابی چون «شبح فرمانده»، «قدرتمندترین فرد خاورمیانه» و «کابوس اسرائیل» را از سوی آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها، برای او به دنبال داشته است. حضور موثر حاج قاسم در صحنه مبارزه با داعش و شکست این توطئه‌ صهیونیستی در منطقه باعث شد تا در اسفندماه ۱۳۹۷ نشان ذوالفقار به عنوان عالی‌ترین نشان نظامی ایران از سوی فرمانده معظم کل قوا به سردار سلیمانی اهدا شود. سرانجام این فرمانده خستگی‌ناپذیر جبهه‌های حق علیه باطل سحرگاه امروز (۱۳ دی‌ماه) در حمله بالگردهای آمریکایی به خودروی حامل وی در اطراف فرودگاه بغداد، شهد شیرین شهادت را سر کشید و به یاران شهیدش پیوست.به مناسبت اولین سالگرد شهید سپهبد قاسم سلیمانی، خبرنگار راهبرد معاصر با سردار حسین دهقان، مشاور فرمانده کل قوا در صنایع دفاعی و وزیر سابق دفاع به گفت و گو پرداخته است.

 

* بعد از موشک باران عین الاسد در گفتگو های متعددی اعلام شد هنوز انتقام خون سردار گرفته نشده است. بنظر شما این اتفاق قرار است کی بیفتد؟

گفته شد انتقام سخت و آنچه در عین الاسد رخ داد یک سیلی بود و گفتیم که در ادامه خروج نیروهای آمریکایی از منطقه انتقامی است که باید در ازای آن ترور انجام شود و به طور طبیعی هدف محور مقاومت همین بود. تا روزی منطقه را از خروج اغیار و بیگانگان خالی ببیند. هدف مقاومت همین است و اگر همه مقاومت همین هدف را دنبال کنند انتقام خون سردار سلیمانی را گرفته ایم.

 

* بسیاری عقیده داشتند با حضور سردار سلیمانی منطقه دور از حواشی است؛ در نبود ایشان این وضعیت به چه سمت و سویی می رود؟

نقش سردار سلیمانی قابل انکار نیست ولی این بدان معنی نیست که حرکت متوقف شود. حرکت سردار سلیمانی در نبود او هم عمق و سرعت خود را بیشتر خواهد کرد.

 

* اوباما و جرج بوش هم قصد ترور شهید سلیمانی را داشتند ولی این ترور به دست ترامپ انجام شد سردار سلیمانی چه خطری برای ترامپ داشت؟

شرایط و زمان و مکان اهمیت دارد و شخصیت ترامپ نیز نقش داشت. او می خواست کارهایی انجام بدهد که دیگران موفق به انجام آن نشده بودند. این حرکت بیشتر به شخصیت او بر می گشت. او به دنبال زدن هدفی بود تا به ناکامی های داخلی خود در حوزه های داخلی پوشش بدهد ولی موفق نشد چون هیچ کسی در دنیا و در داخل آمریکا این حرکت را تایید نکرد و تنها اسرائیل تایید کننده این ترور بود.

 

* نقش راهبردی سردار سلیمانی در منطقه و قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی به چه صورت بود؟

سردار شهید قاسم سلیمانی نقش کلیدی در مبارزه با تروریسم و ایجاد امنیت و ثبات در منطقه غرب آسیا ایفا کرد و هر آنچه که آمریکا به دروغ ادعای آن را داشت، در واقع توسط ایشان انجام می شد. سردار سلیمانی با دفاع از حاکمیت کشورهایی مانند عراق و سوریه و لبنان و کمک به حفظ تمامیت ارضی این کشورها در برابر گروه های تروریستی به خوبی توانست ثبات و امنیت را به کشورهای یادشده بازگرداند. ایشان آزادی خواهی بود که جلوی تضعیف حاکمیت کشورهای منطقه، غارت منابع آنها توسط آمریکا و ایجاد هرج و مرج در غرب آسیا را گرفت و اگر همت والای شهید سلیمانی و توانایی بالای فرماندهی ایشان نبود داعش موفقیت های زیادی در عراق و سوریه و لبنان کسب کرده بود و این امر موجب می شد ایران از نظر ژئوپلتیکی شرایط نامناسبی پیدا کند و نه تنها امکان دسترسی آن به دریای مدیترانه و منافع سیاسی و اقتصادی ناشی از این تحول از دست برود، بلکه در محاصره همسایگانی با مطامع خطرناک قرار بگیرد.

 

*وضعیت قدرت بازدارندگی ایران در حاضر به چه شکلی است؟

ایران در حال حاضر از قدرت بازدارندگی مناسبی در برابر تهدیدات احتمالی برخوردار است و همین مساله موجب شده تا علیرغم همه تهدیدات لفظی آمریکا، ارتش این کشور به هیچ وجه جرات هیچ گونه اقدام عملی را بر ضد جمهوری اسلامی ایران نداشته باشد. زمانی که ایران یک پهپاد آمریکایی را با هک کردن بر زمین نشاند، پنتاگون تا حدی با قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی آشنا شد. در سال های بعد، ایران انواع و اقسام تسلیحات دفاعی خود را در مانورهای عملیاتی مختلف آزمایش کرد و پهپاد متجاوز آمریکایی را در داخل خاک خود سرنگون کرد و در نهایت با موشک باران پایگاه عین الاسد درس مناسبی به نیروهای متجاوز ایالات متحده داد. در حال حاضر نیز آمریکا به شیوه های مختلف از طریق رسانه ها و با ارسال پیام هایی به ایران توانمند اعلام کرده که به هیچ وجه به دنبال درگیری و جنگ با ایران نیست و خروج ناو هواپیمابر نیمیتز خود از خلیج فارس را نیز در راستای کاهش تنش با ایران اعلام کرده است.

 

* اخیرا تهدیداتی در منطقه از سوی امریکا، رژیم صهیونیستی و  عربستان وجود احساس می شود. تحلیل شما در این باره چیست؟

تهدیدات یادشده به نظر جدی نمی رسد و مشابه جوسازی های گذشته با هدف جنگ روانی صورت می گیرد. از سوی دیگر باید توجه داشت که جمهوری اسلامی ایران نیز به هیچ وجه به دنبال درگیری نظامی در منطقه نیست و بارها به شیوه های مختلف این موضوع را اعلام کرده است. در عین حال برخی مقامات آمریکایی و عربی و اسرائیلی از طریق نشت اخبار مجعول و جهت دار به تعدادی از رسانه ها تلاش زیادی دارند تا با خبرسازی جعلی در مورد برنامه ریزی ایران برای حمله به منافع آمریکا در خاورمیانه و نیز انجام اقدامات تحریک آمیز در برخی کشورهای همسایه به خصوص در عراق، فضای رسانه ای را به ضرر جمهوری اسلامی تغییر داده و با عصبانی کردن مقامات ایرانی یا سوق دادن آنها به سمت اشتباه محاسباتی کاری کنند تا ایران آغازگر یک تهاجم در قبال آمریکا و متحدانش به نظر برسد تا بهانه لازم را برای ماجراجویی های تازه در منطقه پیدا کنند. در عین حال، ایران با این ترفندهای آمریکا و همدستان منطقه ای آن به خوبی آشنا بوده و ضمن هشیاری لازم نه تنها هیچ بهانه ای برای شیطنت در اختیار آمریکا نگذاشته، بلکه به گونه ای رفتار کرده که ایالات متحده علیرغم همه ادعاهای خود در مورد سیطره اطلاعاتی و عملیاتی بر منطقه هنوز برآوردی از نوع آماده باش ایران ندارد و قادر به جمع بندی در مورد ماهیت و سمت و سوی رفتارهای جمهوری اسلامی و فهم آن نیست. در عین حال ایران با قدرت ویرانگر خود منتظر کوچک ترین حماقتی از سوی آمریکایی های مستقر در شیخ نشین های جنوب خلیج فارس است تا درسی تاریخی و فراموش نشدنی را که می تواند به نقطه عطفی در تاریخ جهان مبدل شود، به همه آنها بدهد.

 

* تاثیرات مقطعی شهادت سلیمانی بر جبهه مقاومت چه بود؟

در این مورد می توان به نکات متعددی اشاره کرد. سردار شهید قاسم سلیمانی نقش مهمی در جهت متحد ساختن و سازماندهی قدرتمندانه محور مقاومت داشت. اقدامات ایشان در این زمینه چنان موثر بود که پیروزی های محور مقاومت در عراق، سوریه، فلسطین، لبنان، یمن و غیره با گذشت یک سال از شهادت ایشان نه تنها کاهش نیافته، بلکه با قاطعیت ادامه دارد. لذا همانطور که ترور رهبران مقاومت در سال های گذشته در لبنان و فلسطین به اتحاد، تقویت و نوزایی آنها منجر شد، شهادت سردار سلیمانی نیز تاثیری مشابه بر این محور گذاشته است. با رشادت های شهید سلیمانی و نیز ابومهدی المهندس نیروهای مقاومت بعد از پیروزی بر داعش و سایر گروه های تروریستی منطقه به طور مستقیم اصلی ترین نیروی تروریستی در جهان یعنی ایالات متحده را هدف قرار دادند و این مسیر هم اکنون نیز با قدرت ادامه یافته است.

 

* آیا خاطره ی کمتر شنیده شده ای از همراهی با سردار سلیمانی می توانید عنوان کنید؟

ما از عملیات فتح المبین تا شهادت حاج قاسم از نزدیک با هم زندگی می کردیم. وقتی می گویم زندگی منظور من فیزیکی نیست بلکه نوع نگاه ما به مسائل اعم از مسائل راهبردی و استراتژیکی یکی بود و نگاهی بسیار نزدیک داشتیم. در دوران دفاع مقدس ما در قرارگاه ثارالله بودیم ولی به واسطه عملیات های متعدد به هم نزدیک بودیم. ولی خاطره من به بعد از عملیات بدر بر می گرددو نگاه ها متفاوت بود اینکه ادامه داده شود و یا خیر و بحث های نظری زیادی به همراه داشت. ما عقیده داشتیم که می توان با تداوم عملیات ها پیروزی را به خود نزدیک کرد. آخرین جلسات بود و شرایط سختی به لحاظ روانی بود. در آن فضا تنها چیزی که می توانست مرهمی بر بار سنگین مسئولیت جنگ باشد همان پیام حضرت امام ره) بود و پذیرش قطعنامه و آن جمله معروف بود و بچه ها قبول کردند.

 

همواره باور ما بر این بود که باید به فرمانده میدان کمک کرد تا او کار خود را انجام بدهد. در دوره ای که خود من وزیر دفاع بودم آقای سلیمانی را خواستم و گفتم که به هیچ عنوان نیاز نیست که شما احساس کنید به چیزی نیاز دارید و از این منظر در میدان کمبودی حس کنید. حتی لازم نیست که خود شما به من بگویید فقط یک نفر را مشخص کنید و هر چه که خواستید برای ما لیست کند و بحث حساب و کتاب نیست و بحث محور مقاومت است. اما ایشان انسانی بسیار بزرگوار بودند. وقتی من پیش ایشان می رفتم و هر بار نیاز به دیدار بود سبقت می گرفتند و با هم بحث می کردیم. زمانی که اوضاع منطقه بد شده بود جلسه ای حدودا دو ساعته داشتیم. بحث ارتباط با روس ها در منطقه مطرح بود.

 

* ارزیابی شما در خصوص زنده ماندن «مکتب سلیمانی» در گفتمان انقلاب اسلامی چیست؟

اگر فراز پایانی پیام تسلیت مقام معظم رهبری را ببینید می فرمایند، ایشان یکی از پرورش یافتگان مکتب امام است پس مکتب سلیمانی مکتب امام است و مکتب امام مکتب اسلام ناب است. چطور آنجا بحث کرامت و عزت انسانی مطرح است و بحث صلح و ثبات و امنیت مطرح است و مقابله با زور و زورگویی و تجاوز مطرح است. سلیمانی به مناسباتی شکل داد که این مکتب را عینی سازی کرد. آنچه که ایشان فرهنگ سازی کرد و تبلیغ و ترویج کرد مکتب ایشان است. سردار سلیمانی آرمانی ایجاد کرد و مناسباتی که شکل داد این فرهنگ را در میان جمعیت های محور مقاومت عینی سازی کرد.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار