اجماع اصلاح‌طلبان و حامیان دولت بر روی لاریجانی-راهبرد معاصر
بازگشت ناو شهید مهدوی نیروی دریایی سپاه از ماموریت اقیانوسی تاکید معاون ایمنی سپاه بر استفاده از هوش مصنوعی فرایند انتخابات یک مرحله‌ای شود تأکید آیت الله رئیسی بر پرداخت بموقع وام ازدواج سردار زهرایی: طوفان‌الأقصی سبب بیداری ملت‌ها شد پلیس این 5 گروه را طبق لایحه حجاب باید بازداشت کند آخرین وضعیت بررسی پرداخت مطالبات فرهنگیان بازنشستگان بابت رتبه‌بندی معلمان و متناسب سازی حقوق در مجلس اسلامی: ایران به ونزوئلا برای راه اندازی شتاب‌دهنده‌های پزشکی کمک می‌کند استاندار گیلان: واردات چای به دستور رئیس‌جمهور محدود شد در دوره اتحادیه مجمع اسلامی دانشجویان چه گذشت؟ سردار قریشی: رسانه ها ستون فقرات جهاد تبیین و دریای امیدآفرینی هستند نظر وزیر کشور درباره تقسیم استان سیستان و بلوچستان آیت الله رئیسی و علی‌اف فردا سد قیز قلعه‌سی را افتتاح می‌کنند جزییات جدید درباره تعطیلی شنبه‌ها/ بانک‌ها هم شنبه‌ها تعطیل هستند؟ آخرین دستورکار هفتگی مجلس یازدهم
حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در گفت‌وگو با راهبرد معاصر بررسی کرد؛

اجماع اصلاح‌طلبان و حامیان دولت بر روی لاریجانی

حمیدرضا ترقی، کارشناس مسائل سیاسی در خصوص احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از لاریجانی گفت: برآوردها نشان می دهد اگر به هر دلیلی آقای جهانگیری کنار بکشد و یا صلاحیت‌ وی احراز نشود، این احتمال تقویت خواهد شد که ممکن است اصلاح‌طلبان از لاریجانی حمایت کنند. با توجه به اینکه حضور جهانگیری در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری بیشتر برای دفاع از عملکرد دولت فعلی است، بعید به نظر می رسد که تا انتها در صحنه انتخابات باقی بماند و به احتمال زیاد در روزهای پایانی از رقابت انصراف خواهد داد.
حمیدرضا ترقی؛ کارشناس مسائل سیاسی
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - 2021 May 23
کد خبر: ۸۸۵۵۲

 

اجماع اصلاح‌طلبان و حامیان دولت بر روی لاریجانی

 

به گزارش راهبرد معاصر، با پایان زمان ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400، تصویر رقابت‌های انتخاباتی شفاف‌تر شده است. هرچند برخلاف سال‌های گذشته مرزبندی میان برخی از کاندیداها هنوز شفاف نشده است اما با گذر زمان – به‌خصوص بعد از احراز صلاحیت‌ها و اعلام لیست نهایی نامزدها- حمایت جریان‌های سیاسی از آنها علنی خواهد شد. حمیدرضا ترقی کارشناس مسائل سیاسی و عضو حزب موتلفه اسلامی درباره نسبت سیاسی علی لاریجانی با اصلاح‌طلبان و حامیان دولت معتقد است که به احتمال زیاد با کناره‌گیری جهانگیری، هر دو جریان سیاسی پشت لاریجانی قرار خواهند گرفت.

 

حمیدرضا ترقی کارشناس سیاسی و از اعضای شورای مرکزی و معاون بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی در خصوص راهبرد انتخاباتی دولت در هفته‌های پیش‌رو گفت: دولتی‌ها در بعد رسانه‌ای و به‌صورت علنی و قاطع اعلام کرده‌اند که سلامت برگزاری انتخابات، افزایش مشارکت مردم و همچنین تداوم سیاست‌های دولت فعلی مهمترین راهبردی است که آنها در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 دنبال میکنن. به همین دلیل است که نیروهای نزدیک به دولت به‌صورت حداکثری خود را کاندیدای انتخابات کرده‌اند.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است سردار دهقان نامزد پوششی ب‌خصوص برای آقای لاریجانی باشد گفت: بعید به نظر می رسد چنین ایده ای مطرح شده باشد یا چنین کاری در دستور عمل این دو نامزد قرار داشته باشد. از سوی دیگر با توجه به اینکه هنوز احراز صلاحیت‌ها اعلام نشده است، با قاطعیت نمی‌توان در خصوص پوششی‌بودن برخی از کاندیداها اظهار نظر کرد. همچنان‌که نزدیکی دو چهره به‌معنای این نیست که در رقابت‌های انتخاباتی هم با یکدیگر هماهنگ عمل خواهند کرد.

 

ترقی درباره اینکه آیا امکان دارد بین جناح نزدیک به دولت و علی لاریجانی در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری ائتلافی شکل بگیرد، خاطر نشان کرد: اگرچه آقای لاریجانی به این نکته اصرار دارد که با مشی دولت روحانی اختلاف‌های بنیادی دارد و حتی در روز ثبت‌نام در انتخابات با خرده‌گیری بر سیاست‌های دولت، تلاش کرد تا خود را در موضع منتقد قرار بدهد،  اما مشخص است سیاست و استراتژی لاریجانی و جناح نزدیک به دولت، اعتدال‌گرایی است؛ لذا بعید نیست در بسیاری از موارد با هم نقاط اشتراک داشته باشند اما اینکه این تفاهم در حدی است که به تداوم سیاست‌های دولت فعلی در دولت احتمالی لاریجانی منتهی شود و یا اینکه مدیران این دولت را در دولت بعدی حفظ کند، هنوز مشخص نیست. برای پاسخ به این سوال نیازمند گذشت زمان هستیم تا ببینیم تمایلات دو طرف چیست و به چه سمتی حرکت می‌کنند.

 

حمیدرضا ترقی،  کارشناس مسائل سیاسی در ادامه در خصوص مهمترین رقیب لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری 1400 گفت: قطعا مهمترین رقیب همه نامزدهایی که تایید می شوند --از جمله آقای علی لاریجانی- آقای رئیسی است. برآوردها نشان می دهد اگر به هر دلیلی آقای جهانگیری کنار بکشد و یا صلاحیت‌ وی احراز نشود، این احتمال تقویت خواهد شد که ممکن است اصلاح‌طلبان از لاریجانی حمایت کنند. با توجه به اینکه حضور جهانگیری در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری بیشتر برای دفاع از عملکرد دولت فعلی است، بعید به نظر می رسد که تا انتها در صحنه انتخابات باقی بماند و به احتمال زیاد در روزهای پایانی از رقابت انصراف خواهد داد.

 

حمیدرضا ترقی در پایان در خصوص نتایج نظرسنجی‌ها و وضعیت آرای عمومی کاندیداها در میان مردم گفت: درحال حاضر نظر‌سنجی‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر، لاریجانی از پایگاه رای بالایی برخوردار نیست؛ اما اگر استراتژی وی تقویت گفتمان مذاکره باشد، حتما تمام جریان‌های موافق با مذاکره  که سنخیتی با مقاومت ندارند  از آقای لاریجانی حمایت خواهند کرد. بنابراین باید منتظر کمپین انتخاباتی نامزدها باشیم تا با بررسی شعارها و استراتژی‌های آنها بتوانیم تحلیل جامع‌تری از رفتار جریان‌های سیاسی بدست بیاوریم.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار