صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۳۹ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۰ - 2021 August 27
کد خبر: ۱۰۰۰۱۴

پیش بینی بورس هفته آینده

10 کارشناس بازار سرمایه در پیش بینی بورس هفته آینده، روند آن را صعودی دانستند.

به گزارش راهبرد معاصر در قالب سوالی پنج گزینه‌ای از ۱۰ کارشناس با سابقه بازار سرمایه کشور، در مورد پیش‌بینی روند شاخص کل بورس در هفته پیش رو که منتهی به چهار شنبه 10 شهریور ۱۴۰۰ است، نظرسنجی صورت گرفت.

سوال و نتایج این نظرسنجی به همراه نظرات تکمیلی و کوتاه کارشناسان به شرح زیر است:

روند بازار سرمایه و بازدهی شاخص کل در هفته آتی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

۱. مثبت (قوی). بالای ۱/۶۰۰ میلیون واحد

۲. مثبت (ضعیف). بین ۱/۵۵۰ تا ۱/۶۰۰ میلیون واحد

۳. منفی (ضعیف). بین ۱/۵۵۰ تا ۱/۵۰۰ میلیون واحد

۴. منفی (قوی). کاهش به زیر ۱/۵۰۰ میلیون واحد

این سوال را به طور مشترک از ۱۰ کارشناس بازار سرمایه پرسیدیم که شما مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان می‌توانید نتیجه این نظر سنجی را در نمودار زیر مشاهده کنید.

همچنین در جدول زیر، علت انتخاب گزینه‌ها توسط کارشناسان توضیح داده شده است.

نام کارشناس توضیحات
کورش آسایش گزینه دوم. پول به سمت شاخص هم وزن و شرکت های کوچک تر بازار حرکت کرده و محدوده ۱۵۵۰ تا ۱۶۰۰ مقاومت مهمی برای شاخص کل است. انتظار می رود لیدر بازار گروه های خودرو و بانکی باشند.
فردین آقابزرگی گزینه دوم. علی رغم فضای مثبت و اشتیاق خرید حقیقی ها، به تجربه تلخ سال ۹۹ و به دلیل ایفای نقش موثر بازارگردان ها و به نوعی مدیریت شاخص، امکان رشد قابل توجه و هیجانی وجود ندارد.
آراد پورکار گزینه دوم. بازار در آخرین روز معاملاتی خود به دلیل عرضه‌ حقوقی‌‌ها منفی شد اما تا انتهای بازار این منفی شدن به رشد ۶۷۶۰ واحدی شاخص کل منجر شد. بنابراین می توان متصور بود که این رشد در ابتدای روز معاملاتی بعد با توجه به مفروضات و گزارش های یک ماهه شرکت ها آغاز شود، اما به دلیل منطقه‌ حساس شاخص کل همچنان عرضه‌های زیاد را خواهیم داشت.
علیرضا تاجبر گزینه دوم. روند میان مدت بازار صعودی است. اما انتظار می رود در هفته آتی شیب صعودی شاخص کل اندکی کاهش یابد.
پیمان حدادی گزینه دوم. هفته پیش رو اولین هفته فعالیت رسمی دولت و کابینه جدید است و با توجه به اظهار نظرات درباره تغییر نرخ ارز می تواند از موارد اثر گذار بازار باشد. البته اگر تغییر داشته باشد، همچنان گزارشات شرکت ها باعث می شود که بازار به لحاظ بنیادی ارزشمند تلقی شود. به نظر می رسد که همچنان شاهد افزایش ارزش معاملات خرد خواهیم بود و انتظار این است که رشد شاخص هم وزن نسبت به شاخص کل بیشتر باشد.
علی حیدری گزینه دوم. انتظارات بازار در مورد کابینه دولت جدید به پایان رسید و بازار متوجه رویکرد تورمی دولت فعلی شد. از این پس، نگاه ها بیشتر به بیرون مرزها (برجام) دوخته می شود. همچنین حرکت نیز صعودی، آرام و با تردید است.
جواد عشقی نژاد گزینه دوم. به علت زمان بر بودن اجرایی شدن برنامه ها.
وحید کشمیری پور گزینه دوم. همچنان روند كلی بازار صعودی خواهد بود اما با توجه به رشد اخير احتمالا كمی از سرعت اين رشد كاسته شود .
محمدرضا صادقی مقدم گزینه دوم. بازار روندی همچون هفته گذشته را دنبال می کند. زیرا متغیرهای تاثیرگذار بر قیمت سهم تغییرات چندانی نکرده اند.
مهدی میرزایی

گزینه اول. عامل مهمی که در کوتاه‌مدت بر وضعیت بازار موثر است، نرخ ارز است که هفته قبل روند صعودی را طی کرد. این عامل تاثیر افزایشی بر شاخص خواهد داشت. از عوامل بلندمدت نیز تورم، نقدینگی و تاحدودی عملکرد شرکت ها اثرگذارند. دو عامل تورم و نقدینگی، تاثیر افزایشی بر شاخص دارند. به همین دلیل روند مثبت بازار، امری محتمل است. رای‌گیری وزرای پیشنهادی و مشخص شدن تیم اقتصادی نیز از جمله علل مهم رشد بازار است. از طرفی بازار به مقاومت ۱۵۰۰ واکنش مثبتی نشان داد و تحت تاثیر آن قرار نگرفت. به همین دلیل رشد خوبی را طی خواهد کرد. با این حال و به علت اینکه رشد شارپی بازار به سایر بازارها لطمه میزند، سبب می شود که بازار رشد قوی نداشته باشد. تصور می کنم شاخص کل بین ۱۶۰۰ تا ۱۶۵۰ باشد.

با توجه به نتیجه نظرسنجی و انتخاب 90 درصدی گزینه دوم (مثبت (ضعیف) بین 1.550 تا 1.600) و انتخاب 10 درصدی گزینه اول (مثبت(قوی) بالای 1.600 میلیون واحد) می توان انتظار داشت که شاخص کل در هفته پیش رو  رشد خواهد کرد و شاهد بازاری سبزپوش خواهیم بود./باشگاه خبرنگاران

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: