صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۱۲ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - 2021 August 28
کد خبر: ۱۰۰۰۷۱

عملکرد در قبال افغانستان کار دست بایدن داد

دو عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا با محکوم کردن عملکرد «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه این کشور در قبال افغانستان، خواستار استیضاح و برکناری او شدند.

به گزارش راهبرد معاصر,  با شدت گرفتن انتقادها از دولت جو بایدن درباره افغانستان و کشته شدن حداقل سیزده آمریکایی در انفجارهای اخیر در فرودگاه کابل، دو قانونگذار کنگره خواهان استیضاح وزیر خارجه این کشور شدند.

 

بنا بر گزارش شبکه فاکس نیوز، «رالف نورمن» و «اندی هریس» دو عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا از این مجلس خواستند که آنتونی بلینکن وزیر خارجه را استیضاح کند.

 

به گفته این دو قانونگذار، بلینکن در ارائه مشورت درست به رئیس‌جمهور آمریکا شکست خورد و منافع آمریکا در افغانستان را نادیده گرفت.

 

در طرح پیشنهادی آنها به مجلس نمایندگان آمریکا برای استیضاح وزیر خارجه دولت بایدن آنده است: «وزیر خارجه بلینکن نتوانسته سوگند خود را وفادارانه حفظ کند و به طرزی بی‌ملاحظه مسئول کنار گذاشتن منافع، امنیت و ارزش‌های ملت ما در خروج نیروهای آمریکایی و دارایی‌های دیپلماتیک از افغانستان بوده است».

 

این دو عضو مجلس نمانیدگان آمریکا در توضیح بندهای استیضاح وزیر خارجه این کشور در طرح خود نوشتند: «وزیر امور خارجه بلینکن در تضاد مستقیم با توصیه‌های جامعه اطلاعاتی و توصیه‌های دیپلمات‌های خود نتوانست به رئیس جمهور مشورت و مشاوره بدهد و کنگره و شهروندان آمریکایی در داخل و خارج را از خطرات آگاه نکرد».

 

رالف نورمن و اندی هریس در شرایطی استیضاح وزیر خارجه آمریکا را در مجلس نمایندگان کلید زده‌اند که اکثریت این مجلس در اختیار دموکرات‌ها قرار دارد.

 

تحرکات جمهوری‌خواهان علیه عملکرد دولت بایدن بعد از کشته شدن 13 نیروی نظامی آمریکا در انفجارهای انتحاری در فرودگاه کابل تشدید شده و مخالفان دولت بایدن، خواستار حساب کشی کردن از این دولت در زمینه مرگ آمریکایی‌ها شده‌اند.

 

نورمن نماینده ایالت کارولینای جنوبی در مجلس نمایندگان در بیانیه‌ای که در اختیار «فاکس نیوز» قرار داد، گفت: "بر اساس قانون اساسی ایالات متحده آمریکا، وزیر امور خارجه موظف است کنگره و شهروندان آمریکایی را در مورد روابط خارجی ایالات متحده آگاه کند. او در افغانستان نتوانست این کار را انجام دهد و شهروندان آمریکایی را در شهری تحت کنترل طالبان در معرض خطر قرار داد. وزیرخارجه بلینکن همچنین مسئول امنیت شهروندان آمریکایی در خارج از کشور و در صورت خطر، تخلیه ایمن و کارآمد آن آمریکایی‌ها است اما او تا کنون این کار را انجام نداده است».

 

شبکه فاکس نیوز برای جویا شدن موضع وزارت خارجه آمریکا در خصوص تلاش دو عضو کنگره برای استیضاح آنتونی بلینکن از این وزارتخانه سوال کرد اما این وزارتخانه تاکنون جوابی ارائه نداده است./فارس

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: