صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۱:۳۲
  • سه‌شنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۱
  • Tuesday 13 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۵ - ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - 2021 August 31
کد خبر: ۱۰۰۴۱۵

نماینده روسیه: نگرانی‌های ما در قطعنامه شورای امنیت درباره افغانستان نادیده گرفته شد

«واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل روز دوشنبه گفت که روسیه در جریان رای‌گیری درباره قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص افغانستان رای ممتنع داد زیرا نگرانی‌های اصلی مسکو در این قطعنامه نادیده گرفته شد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ «واسیلی نبنزیا» گفت روسیه به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص افغانستان رای ممتنع داد زیرا نگرانی‌های اصلی مسکو در این پیش‌نویس که از سوی آمریکا، انگلیس و فرانسه ارائه شده بود، نادیده گرفته شد.

 

به گزارش خبرگزاری «تاس»، وی در جلسه شورای امنیت گفت: ما مجبور شدیم در جریان رای‌گیری درباره پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در خصوص افغانستان رای ممتنع بدهیم، زیرا نویسندگان آن نگرانی‌های اصلی ما را نادیده گرفتند.

 

به گفته این دیپلمات روس، روسیه پیشنهاد کرد که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص افغانستان شامل مواردی درباره تأثیرات منفی خروج گسترده متخصصان و مسدود شدن دارایی‌های مالی بر وضعیت این کشور باشد، اما این ابتکارات نادیده گرفته شد.

 

نبنزیا گفت: در طول مذاکرات، ما بر غیرقابل قبول بودن آثار منفی تخلیه پرسنل با صلاحیت بالای افغان بر توسعه اجتماعی و اقتصادی افغانستان تأکید کردیم. این کشور در شرایط فرار مغزها نمی‌تواند به اهداف توسعه پایدار برسد. این عوامل که برای مردم افغانستان مهم است، در متن منعکس نشده است.

 

وی همچنین خاطرنشان کرد که پیشنهادهای روسیه برای اشاره به تاثیرات منفی مسدود شدن دارایی‌های دولتی این کشور و محکوم کردن فعالیت‌های داعش و گروه ترکستان شرقی نیز نادیده گرفته شد.

 

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل از اینکه این قطعنامه به سرعت تصویب شد، ابراز سردرگمی کرد و افزود: در عین حال، ما شاهد تلاش‌هایی برای انداختن مسئولیت شکست ۲۰ سال حضور ایالات متحده و متحدانش در افغانستان به گردن طالبان و کشورهای منطقه هستیم که باید با عواقب این کارزار طولانی روبرو شوند.

 

وی تاکید کرد: روسیه به حمایت خود از افغانستان ادامه می‌دهد و می‌خواهد افغانستان را در صلح، امنیت و ثبات ببیند، بدون اینکه تهدیدهای تروریستی و مواد مخدر از خاک آن صادر شود. ما به کمک به افغان‌ها برای رسیدن به این هدف ادامه می‌دهیم.

 

از طرف دیگر، «لیندا توماس گرینفیلد» نماینده دائم ایالات متحده در سازمان ملل روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که آمریکا از رای ممتنع روسیه و چین در رای‌گیری قطعنامه سازمان ملل در خصوص افغانستان ناامید شده است.

 

وی مدعی شد: ما برخی از نگرانی‌هایی را که هم چینی‌ها و هم روس‌ها مطرح کردند در پیش‌نویس قطعنامه‌ای که در نهایت تصویب شد، در نظر گرفتیم.

 

به ادعای این دیپلمات آمریکایی، سند نهایی شامل مسائلی است که برای هر یک از اعضای شورای امنیت مهم است.

 

شورای امنیت سازمان ملل متحد شامگاه دوشنبه با ۱۳ رأی موافق قطعنامه‌ای را درباره افغانستان به تصویب رساند. این قطعنامه شامل بندهایی از جمله بازگشایی سریع و ایمن فرودگاه کابل و محوطه اطراف آن بعد از خروج آمریکایی‌ها از افغانستان است.

 

این پیش‌نویس که از سوی آمریکا، انگلیس و فرانسه ارائه شده بود ۱۳ رأی موافق و ۲ رأی ممتنع از سوی چین و روسیه به تصویب رسید. در این قطعنامه اشاره‌ای به ایجاد «منطقه امن» که رئیس‌جمهور فرانسه قبلاً از آن سخن گفته بود نشده است.

 

در قطعنامه مذکور تصریح شده شورای امنیت از طالبان انتظار دارد «خروج ایمن و منظم افغان‌ها و تمامی شهروندان خارجی از افغانستان» را تسهیل کند.

 

گروه طالبان چند روز قبل در بیانیه‌ای گفته بود شهروندان افغانستان قادر خواهند بود در هر زمانی که بخواهند کشور را ترک کنند.

 

در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحده آمده است: «این شورا انتظار دارد طالبان به تمامی این تعهدات و سایر تعهداتش پایبند بماند.»/فارس

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: