صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۳:۴۹
  • يکشنبه ۰۶ شهريور ۱۴۰۱
  • Sunday 28 August 2022
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۷ - ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - 2021 August 31
کد خبر: ۱۰۰۴۶۴

جزییات زمان نوبت دهی جدید واکسیناسیون کرونا

نوبت دهی جدید واکسیناسیون کرونا برای تزریق دز اول کرونا از هفته آینده آغاز می شود.

به گزارش راهبرد معاصر بر اساس اعلام علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت زمان نوبت دهی جدید واکسیناسیون کرونا از هفته آینده آغاز می شود. در هفته اخیر واکسن جدیدی به کشور وارد نشده است و واکسن های موجود در مراکز واکسیناسیون کرونا برای تزریق دز دوم مورد استفاده قرار می گیرد تا واکسیناسیون آنها به تاخیر نیافتد. بر این اساس گروه سنی که برای دز اول نوبت دهی شده اند از هفته آینده نوبت جدید دریافت می کنند.

 

 

 

زمان نوبت دهی جدید واکسیناسیون کرونا

دکتر علیرضا رییسی در حاشیه اجلاس روسای دانشگاه‌ های علوم پزشکی کشور در جمع خبرنگاران با اشاره به چرایی تاخیر در تزریق دز اول واکسن کرونا برای گروه های سنی که اخیرا اعلام شده، افزود: در این هفته واکسن جدیدی وارد نشد و موکول به آخر هفته شد، یعنی به پنجشنبه و از آنجایی که نوبت دز دومی‌ ها رسیده است، ترجیح مان این است که دز دومی‌ ها را بزنیم تا واکسیناسیونشان به تاخیر نیفتد و کامل شود و از شنبه هفته آینده، گروه سنی که نوبت ‌دهی شدند، دز اول‌ شان را دریافت می‌ کنند و از هفته آینده نوبت ‌دهی جدید هم داریم و علاوه بر دز دومی ‌ها، دز اول ها را هم تزریق می‌ کنیم. وی ادامه داد: در زمینه بحث واکسیناسیون اکنون فاز یک که واکسیناسیون کادر بهداشت و درمان بود، تمام شد. فاز دو هم گروه‌ های سنی بودند و خوشبختانه ۸۷ درصد گروه سالمندی ما که افراد ۶۰ سال به بالا هستند و مورد نظرمان در فاز دوم بودند، واکسینه شدند. فاز سوم مربوط به مشاغل حساس و گروه‌ های شغلی و همچنین بیماران سرطانی، دیابتی، دیالیزی و هموفیلی، تالاسمی و بیماران خاص بود که خوشبختانه واکسیناسیون این عزیزان هم تقریبا بالای ۸۰ تا ۹۰ درصد پایان پذیرفته است.

 

 

تعداد واکسن های مورد نیاز کشور چقدر است؟

وی با بیان اینکه در حال حاضر وارد فاز چهارم واکسیناسیون علیه کرونا شده‌ ایم، افزود: فاز چهارم برای واکسیناسیون افراد زیر ۶۰ سال بود که حدود تقریبا ۴۲ میلیون نفر شامل این فاز می ‌شوند که تقریبا حدود ۸۴ تا ۸۵ میلیون واکسن برای این فاز نیاز داریم. بر اساس برنامه ‌ریزی‌های انجام شده، خوشبختانه خبر خوب این است که از هفته آینده به طور مستمر میزان قابل توجهی واکسن وارد کشور می‌ شود و هفتگی ۵ میلیون دوز وارد کشور خواهد شد. با این حساب تصور می شود که در شهریور ماه با احتساب واکسن‌ هایی که در حال حاضر در اختیار داریم، مجموعا حداقل ۲۰ میلیون واکسن در شهریور ماه و حدود ۳۰ میلیون واکسن هم با توجه به اقدامات خوبی که انجام شده در مهر ماه به دستمان می‌ رسد که سرعت واکسیناسیونمان بالا خواهد رفت.

 

میزان روزانه تزریق کرونا چقدر است؟

رییسی ادامه داد: در حال حاضر به طور میانگین روزانه ۶۴۰ تا ۶۵۰ هزار دز واکسن تزریق می‌ کنیم و این قابلیت وجود دارد که این ظرفیت دو برابر شود. اکنون در مرحله‌ ای هستیم که حدود ۲۷ میلیون دوز واکسن تزریق شده و واکسن‌ های مختلفی که داشتیم اعم از سینوفارم، آسترازنکا، برکت و بهارات و اسپوتنیک، خوشبختانه اثربخشی مناسبی دارند. آمار و ارقامی که در زمینه افرادی که واکسینه شده ‌اند، داریم، علیرغم موج دلتا که میزان سرایت بسیار بالایی دارد، میزان بستری افراد واکسینه شده، نسبت به افرادی که در همان گروه سنی واکسینه نشده ‌اند، به طور قابل توجهی پایین ‌تر است. در عین حال، تفاوتی در نوع واکسن هایی که تاکنون تزریق شده، مشاهده نکردیم.

 

 

 

دلیل تاخیر بازگشایی سامانه  salamat.gov.ir

آغاز واکسیناسیون گروه‌های شغلی را از طرفی شاید بتوان علتی برای تاخیر یک هفته‌ای در بازگشایی سامانه salamat.gov.ir برای ثبت نام متولدین ۱۳۵۰ و ماقبل علی‌رغم دستور وزیر سابق بهداشت دانست؛ زیرا با وجود واردات و تولید واکسن می‌بایست حداقل نیمی از موجودی واکسن‌ها را برای تزریق به دُز دومی‌ها نگهداری کرد. با این حال سامانه مذکور با تاخیری حدودا یک هفته‌ای در تاریخ ۳۰ مردادماه برای گروه سنی ۵۰ سال و بالاتر بازگشایی شد اما هنوز با گذشت ۹ روز از این امر، بسیاری از مشمولان این گروه سنی موفق به تزریق واکسن نشده و در عین حال گروه سنی جدیدی نیز برای ثبت‌نام در سامانه واکسیناسیون اعلام نشده است؛ به طوری که در مراجعه به پایگاه ها و مراکز تزریق واکسن مشخصا اعلام می شود که تزریق تنها برای دوز دومی هاست. این در حالیست که بسیاری از دوز دومی ها نیز در برخی استانها در موعد تزریق با مراجعه به مراکز با نبود واکسن و تاخیر در تزریق روبرو شده اند؛ این تاخیر در تزریق دوز دوم برخی واکسنها نظیر اسپوتنیک روس و همچنین بهارات هند بسیار بیشتر از سایر واکسنهاست و سرگردانی ها و نگرانی های مراجعان را در پی داشته است؛ آخرین آمار تفکیکی واکسیناسیون اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، شاهدی بر این موضوع است.

سوالی که پیش می‌آید این است که علت این تاخیرها در تزریق دوز دوم چیست؛ نبود واکسن؟ تکلیف کسانی که محل تزریق دُز اول واکسنشان جمع‌آوری شده، چیست؟  همچنین آیا تاخیر در دریافت دُز دوم مشکلی در روند ایمنی‌زایی ایجاد نخواهد کرد؟

این درحالی است که پیش‌تر دکتر جعفرصادق تبریزی _ رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، اعلام کرده بود: «اگر مرکزی که دُز اول واکسن را در آن تزریق کردند جابه‌جا و یا ادغام شده باشد، اعلام می‌شود تا افراد برای دُز دوم به مرکز جدیدی که آدرسش مشخص است مراجعه کنند. ترجیح این است که برای دریافت دُز دوم هم به مرکزی که دُز اول را دریافت کردند مراجعه کنند؛ اما در غیر این صورت می‌توانند به مرکزی که تحت پوشش یک دانشگاه علوم پزشکی دیگر در همان شهر است نیز، مراجعه کنند.»

از سوی دیگر برخی از این خبرنگاران نیز پاسخ شنیدند که شنبه هفته بعد (۱۳ شهریورماه) برای دریافت واکسن مراجعه کنند تا واکسن کافی تامین شود. البته با وجود افت وخیزهایی که در آمار روزانه تزریق واکسن مشاهده می شود و کاهش چشمگیر تزریق بویژه در روزهای تعطیل؛ اما بر اساس اعلام وزارت بهداشت میزان تزریق روزانه واکسن در روز ۸ شهریور (روز گذشته) با تزریق ۷۶۵ هزار و ۱۳۴ دُز رکورد زده است؛ با این حساب و با توجه به افزایش میزان واردات واکسن، مشکل و تاخیر در تزریق دُز دوم‌ واکسن برای برخی افراد چه توجیهی دارد؟

 

 

 

کاهش ساعت کار مراکز واکسیناسیون

این درحالی است که براساس مشاهدات میدانی خبرنگار ایسنا از مراکز تزریق واکسن و همچنین بر اساس اعلام اپلیکیشن‌های مسیریاب که اقدام به معرفی مراکز واکسیناسیون می‌کنند، ساعت کار بسیاری از مراکز تزریق واکسن در بسیاری از استانها نیز کاهش یافته و راس ساعت ۱۴ تعطیل می‌شوند؛ آنهم در شرایطی که نیاز به گسترش واکسیناسیون به شدت بالا بوده و حتی پیش‌تر راهکارهایی برای تزریق شبانه‌روزی واکسن ارائه شده است تا هرچه سریع‌تر افراد بیشتری واکسینه شوند. در چنین شرایطی علت کاهش ساعت کار مراکز واکسیناسیون چیست؟ در همین راستا، دکتر علیرضازالی_ فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونا استان تهران نیز در روز هشتم شهریورماه نسبت به روند تامین واکسن اظهار نگرانی کرده و گفته بود: «در بحث واکسیناسیون نگرانی در حوزه زنجیره تامین واکسن وجود دارد که واردات واکسن دچار خدشه نشود.» وی در عین حال گفت که «در استان تهران آمادگی لازم برای راه اندازی مراکز واکسیناسیون و همچنین افزایش شیفت‌های کاری برای سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون وجود دارد.» بر این اساس و با توجه به اعلام قبلی دکتر علیرضارئیسی _ سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اکنون «۸۴۰ پایگاه تجمیعی واکسیناسیون و ۳۱ هزار تیم واکسینتور در کشور داریم» بنابراین مشکل فعلی و کندی روند واکسیناسیون چیست؟ کمبود واکسن یا کمبود نیرو و مراکز تزریق؟

 

 

چه تعداد واکسن تزریق شده است؟

بر اساس آخرین‌ اطلاعات اعلام شده از سوی وزارت بهداشت تا هشتم شهریور ماه جمعا ۲۶۹۴۱۲۶۰ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. همچنین قول هایی مبنی بر افزایش چشمگیر سرعت واکسیناسیون در روزهای پیش رو داده شده است؛ به طوری که پیشتر دکتر علیرضا رئیسی_معاون بهداشت وزارت بهداشت اعلام کرد که« تا پایان شهریور قطعا حدود ۳۰ میلیون دُز واکسن وارداتی خواهیم داشت. با یک تفاهم‌نامه دیگر از مهرماه، ۱۵ میلیون دز واکسن وارداتی دیگر و در آبان‌ نیز ۱۵ میلیون دز دیگر به دستمان می‌رسد که در تماس تلفنی رئیس جمهور کشورمان با رئیس جمهور چین قرار شد میزان واکسن آبان ماه در همان مهرماه به دستمان برسد؛ بنابراین اگر از الان تا پایان مهر ۶۰ میلیون دز واکسن داشته باشیم می‌توانیم تا اول آبان به واکسیناسیون تا سن ۳۰ سال برسیم.»

 

 

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: