به گزارش راهبرد معاصر، بازگشایی مدارس 1400 مخالفان و موافقان زیادی دارد و تصمیم نهایی درباره اعلام زمان بازگشایی مدارس در ستاد ملی کرونا گرفته خواهد شد. اظهار نظر و دیدگاه های متناقض و متعددی در این باره مطرح می شود. وضعیت فعلی شیوع کرونا باعث شده است هنوز تصمیم قطعی برای بازگشایی مدارس از سوی ستاد کرونا اعلام نشود در جدیدترین اخبار درباره بازگشایی مدارس به احتمال زیاد با اتمام واکسیناسیون معلمان، والدین ، سرویس مدارس و کادر مدارس از اول آبان ماه همه مدارس و از اول مهر 30 تا 40 درصد مدارس بازگشایی شوند.
"محمد محسن بیگی" مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی درباره زمان بازگشایی مدارس بیان کرد: هنوز جزئیات کار از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام نشده است، با توجه به وضعیت فعلی بیماری فعلا تصمیمی برای بازگشایی حضوری گرفته نشده است.
وی در ادامه گفت: سال تحصیلی از اول مهر آغاز خواهد شد، اما آموزشها به صورت غیرحضوری هستند، تا اینکه وضعیت این ویروس به ما اجازه بدهند با نظر و تایید ستاد ملی مقابله با کرونا یک زمان مشخص جهت آموزش حضوری در نظر گرفته شود. به نظر میآید با وضعیت فعلی حداقل در مهر ماه، آموزش حضوری نخواهیم داشت. اگر شرایط مناسبتر شود ممکن است از آبان سال ۱۴۰۰ به شکل مدیریت شده مدارس برای کلاس حضوری بازگشایی شود، اما اگر باز هم مشکل داشته باشیم، امکان تأخیر مجدد نیز وجود دارد.
محسن بیگی افزود: هم اکنون با قطعیت میتوانیم بگوییم که در مهرماه آموزش حضوری نیست، اما اینکه وضعیت آبان چطور باشد بستگی به وضعیت ویروس کرونا و تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا دارد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا در دوران کرونا بیماریهای دانشآموزان توسط معاونت سلامت آموزش و پرورش مورد رصد قرار گرفت؟ گفت: البته از آمار و ارقام اطلاعات چندانی نداریم، زیرا این مدت دسترسی دقیقی به دانشآموزان نداشتهایم، اما واقعیت این است که خیلی از فعالیتها در حوزه مسائل بهداشتی با شیوع کرونا تحت شعاع قرار گرفته است.
مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: به عنوان مثال قبلا مواردی که در بحث مکملیاری از جمله قرص آهن و ویتامین دی برای دانشآموزان دختر انجام میشد، از زمان کرونا تاکنون تامین نشده است، زیرا هم مدارس تعطیل بوده و هم وزارت بهداشت نتوانست آنها را تامین کند پس قطعا این بخش هم آسیب دیده است.
وی افزود: همچنین خیلی از خدمات دندانپزشکی که در حوزه دانشآموزان انجام شده است، با توجه به تعطیلی مدارس این اقدامات هم به گونهای تعطیل شدند. در حال حاضر ما بیشتر کارهای آموزشی در کانال شبکه دانش آموزی شاد را انجام میدهیم به عنوان مثال در بحث تغذیه، بهداشت و مراقبت فردی مطالبی در شاد بارگذاری شده است. اما چون به شکل حضوری به دانش آموزان دسترسی نداریم بنابراین این اقدامات به گونهای تحت تاثیر قرار گرفتهاند.
محسن بیگی درباره ضرورت تامین مراقت بهداشت در مدارس با توجه به گسترش کرونا در کشور گفت: ما در ساختارهای جدید اعلام کردهایم که مدارس، فضایی را به عنوان اتاق بهداشت داشته باشد البته برخی از مدارس قدیمی هم اتاق بهداشت تعبیه کردهاند و یک سری تجهیزات و امکانات اولیه در نظر گرفتهاند، اما مشکل اصلی ما نبود مربی بهداشت است. اگر اتاق بهداشت باشد، ولی مربی بهداشت نباشد چه فایدهای دارد؟ برای جذب مربی بهداشت مجوز را ندادند و ۷۰ درصد مدارس مراقب و یا مربی بهداشت ندارند.
وی افزود: ما در حوزه آموزش و پرورش برای تامین و جذب نیروهای مربی بهداشت درخواست دادهایم، اما سهمیه در این زمینه محدود است تامین نیرو و سهمیه بین سایر بخشها تقسیمبندی میشود. ما در کشور حدود ۱۰ هزار مراقب سلامت کم داریم در حالی که سهمیه برای جذب هزاران نفر را به ما میدهند.
مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش گفت: ما از ستاد مقابله با کرونا درخواست کردهایم برای این مسئله به طور ویژه مصوبهای در نظر بگیرند، حال نمیدانم آیا تایید شود یا خیر؟ اگر مصوب شود به طور ویژه چند هزار نفر دیگر به شکل جداگانه به عنوان مربی بهداشت از طریق آزمون جذب میشوند و با همین شیوه مشکل حل خواهد شد.
محسن بیگی در خصوص اتمام دز اول واکسیناسیون معلمان گفت: فاز اول واکسیناسیون معلمان تمام شده و بیش از ۸۰ تا ۸۵ درصد مراجعه کنندگان واکسن دریافت کردند. البته برخی افراد نیز برای واکسیناسیون ممنوعیت و محدودیت داشتند که نتوانستند واکسن را دریافت کنند مثل زنان باردار یا افراد بیمار. همچنین واکسیناسیون دز دوم نیز از هفته جاری آغاز خواهد شد.
علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره بازگشایی مدارس اظهار کرد: دیروز مصوب شد تا اهتمام بر بازگشایی مدارس به صورت حضوری باشد و واکسیناسیون معلمان و والدین و سرویس مدارس و کادر مدارس انجام شود.
وی ادامه داد: ما ١١٢ هزار مدرسه در کشور داریم که ۶٢ هزار مدرسه زیر ١٠٠ نفر جمعیت دارند و اینها میتوانند در کلاس کمتر از ١٠ تا ١۵ دانش آموز حضور داشته باشند.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه امسال ترکیب آموزش مجازی و حضوری در مدارس مدنظر است، گفت: حتی در برخی مدارس دانش آموز ٢ روز به مدرسه برود و دروس اصلی در این روزها تدریس شود و تعداد روزهای حضور در مدرسه بستگی به جمعیت دانش آموزان در مدرسه دارد و اگر بتوانند سقف ١۵ دانش آموز در کلاس را رعایت کنند مدرسه میتواند هر روز حضوری برگزار شود.
رییسی درباره زمین بازگشایی حضوری مدارس اظهار کرد: پیش بینی من این است از اول آبان ماه همه مدارس و از اول مهر ماه ٣٠ تا ۴٠ درصد مدارس به صورت حضوری بازگشایی شوند.
علیرضا کاظمی روز ۵ شهریور در اولین جلسه خود به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش، با قدردانی ویژه از زحمات دکتر حاجی میرزایی در طول سکانداری وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: امیدوارم بتوانم با کمک همکاران این امانت را به خوبی آنچه که دکتر حاجی میرزایی امانت داری کردند، نگه داشته و در انتهای مسیر به نحو مطلوبی تحویل دهم.
کاظمی با اشاره به این که حساسترین زمان در طول برنامههای یک ساله آموزش و پرورش، زمان بازگشایی مدارس است، تصریح کرد: زندگی و مسئولیت در فضای تعلیم و تربیت، بسیار با ارزش است، ولی در کنار تمام ارزش ها، دارای خطرات جدی و مضاعفی نیز میباشد که با توجه به شرایط امروز آموزش و پرورش و سختیهای موجود کار در این دستگاه، نیاز به تلاش و توجه جدی و پیگیریهای مستمر در رسیدن به هدف است.
وی افزود: بازگشایی مدارس به عنوان یک پروژه عظیم و بزرگ در آموزش و پرورش به شمار میآید که کیفیت و چگونگی انجام آن، نماد مدیریت در نظام تعلیم وتربیت بوده و باید مورد توجه و عنایت خاص قرار گیرد.
کاظمی با اشاره به این که در مسیر این مسئولیت، همه ما شاگردان دکتر حاجی میرزایی بوده و از ایشان آموخته ایم، گفت: ادامه مسیر باید باصلابت تر، سالمتر و محکمتر از قبل باشد تا بتوانیم از این امانت، به خوبی محافظت کنیم و این منوط به دو شرط است؛ اول؛ همچنان بتوانیم از رهنمودها و تجربیات ارزشمند دکتر حاجی میرزایی بهرهمند شویم و دوم؛ از حمایت اعضای شورای معاونین برخوردار شوم چرا که این مسئولیت را به پشتوانه تک تک همکارانم قبول کرده ام.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش، ایجاد آرامش در آغاز سال تحصیلی جدید را از انتظارات معقول جامعه فرهنگیان دانست و بیان کرد: از تمام همکاران در مجموعه آموزش و پرورش تقاضا دارم، بدون وقفه کارها را با جدیت در کنار هم دنبال کنند تا بتوانیم در این فرصت باقی مانده مجموعه آموزش و پرورش را سربلند کرده و آغاز آرام و بانشاطی را برای سال تحصیلی جدید داشته باشیم. چرا که یکی از مهمترین استراتژیهای ما، «بازگشایی مدارس» و «آغاز سال تحصیلی» و «شروع مهرماهی» بدون دغدغه است.
وی گفت: در سال تحصیلی جدید باید به چند بٌعد از جمله؛ «سلامت دانش آموزان و همکاران»، «آموزش باکیفیت و استمرار یادگیری» و «آغاز سال جدید با اطمینان برای خانوادهها»، توجه خاص و ویژهای داشته باشیم که خوشبختانه تا امروز برای تمام این موارد ریل گذاری شده است و ما فقط باید آن را رصد و پیگیری کنیم.
کاظمی گفت: معتقدم ۴ نکته مهم و اساسی در دستگاه تعلیم و تربیت وجود دارد که برای شروعی آرام در بازگشایی مدارس باید مورد توجه و عنایت خاص قرار گیرد. نکته اول، «ساماندهی و سازماندهی نیروی انسانی» است که تاکنون، بسیاری از مقدمات و برنامه ریزیهای آن، در معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع انجام شده است، ولی باز هم با توجه به گستردگی این بخش، نیاز به پیگیریهای مستمر دارد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: نکته دوم زیرساختهای لازم برای استمرار آموزش در فضای مجازی و شبکه شاد است. همه ما میدانیم که تقریبا اتکا نظام تعلیم و تربیت، به ایجاد این زیرساخت است. راه اندازی «شاد» کار بسیار فوق العادهای در نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و از جمله دستاوردهای مهم این نظام، در ایام کرونا است؛ که باید مسئولیت آن را به یک فرد مشخص بسپاریم و همه کمک کنیم تا شبکه شاد، بهتر از سال قبل به استمرار آموزش کمک کند.
وی توجه به «نظارت و کنترل بر پروژه مهر» را ضروری دانست و بیان کرد: نکته سوم در آغاز سال تحصیلی، «نظارت و کنترل بر پروژه مهر» است. باید با نظارت و پیگیریهای دقیق و بر اساس مستندات و گزارشات واقعی بدانیم که پروژه، چقدر پیشرفت داشته و چگونه مسیر پیشرفت را طی خواهد کرد؟ و برای نظارت دقیق بر پروژه، ضروری است نظارتها را به صورت میدانی دنبال کنیم و با شبکه سازی تا کف مدرسه، چالشهای اساسی را پیدا کرده و آنها را در استانها پیگیری کنیم تا به حصول نتیجه منجر شود. در این مسیر لازم است یک بسته فرهنگی تهیه و به استانها ارسال شود.
کاظمی ادامه داد: نکته بعدی در آغاز مهری آرام و بدون دغدغه، توجه به «معیشت و منزلت فرهنگیان» بود که خوشبختانه در دوره وزارت دکتر حاجی میرزایی، توانستیم توفیقات بزرگی در این مسیر کسب کنیم، ولی با همه اینها پیگیری مطالبات فرهنگیان را در بخش «پاداش بازنشستگان»، «فوق العاده ویژه» و «طرح رتبه بندی معلمان» باید پیگیر شویم تا به نتیجه مطلوب برسیم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: نکته آخر در بحث بازگشایی مدارس، اقداماتی است که باید در حوزه آماه سازی مدارس و فضا از دو منظر «سلامت دانش آموزان» و «نوسازی و آماده سازی فضای مناسب در مدارس» انجام شود.
وی افزود: تأسیس «سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک» یکی از افتخارات آموزش و پرورش در دولت دوازدهم بود که نیاز به حمایت جدی دارد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، کاظمی در پایان به استمرار ارتباط با دستگاههای برون سازمانی تأکید کرد و گفت: برای اینکه بتوانیم در کنار برنامههای درون سازمانی، عملکرد موفقی داشته باشیم نیاز به یک فعالیت برون سازمانی و ارتباط با مجموعه دستگاههای برون سازمانی داریم که خوشبختانه در دوران وزارت دکتر حاجی میرزایی، در این مورد تلاشهای موثر و مفیدی انجام شده است و توانستیم با راهنماییهای ایشان، ارتباطهای عمیقی را با سایر دستگاهها برقرار کنیم و اکنون باید آن را با حمایت هم و هدایت ایشان ادامه دهیم.