صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۰:۴۹ - ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - 2021 September 05
کد خبر: ۱۰۱۰۱۷

پیش بینی بورس فردا دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۰

امروز بازار بورس روند اصلاحی در پیش گرفت، پیش بینی بورس فردا دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ چیست؟

به گزارش راهبرد معاصر امروز شاخص بورس با ریزش به محدوده یکی میلیون و 537 هزار واحد بازگشت. هفته گذشته برخی از کارشناسان پیش بینی اصلاح بازار را کرده بودند. اما پیش بینی بورس فردا از سوی کارشناسان چیست؟ کارشناسان معتقدند شاخص بورس در محدوده مقاومتی خود قرار دارد. در این میان برخی نیز اصلاح بازار را به نرخ ارز مرتبط می دانند. در این میان برخی از سهامداران از سهام شاخص ساز زده شده و به سمت سهام شرکت های کوچک به ویژه سهام دارویی و زراعت متمایل شدند.

 

 

پیش بینی بورس فردا دوشنبه

مهران فتحی، کارشناس بازار سرمایه درباره دلایل ریزش بازار گفت: انتظار اصلاح ریزش و اصلاح در بازار را از هفته گذشته داشتیم و در ابتدای هفته جاری با اصلاح گروه فلزات اساسی بازار وارد جو اصلاحی شد.وی افزود: حالا اگر بخواهیم دو دلیل مهم برای اصلاح در بازار در نظر بگیریم، باید به روند کاهشی نرخ ارز در پی سیگنال دولت برای از سرگیری مذاکرات برجام و ثبات در نرخ دلار هرات و کاهش تنش‌ها در افغانستان اشاره کنیم.وی در باره نرخ ارز در کشور گفت: دولت در حال حاضر سیاست کنترل نرخ ارز را در پیش گرفته و در چند روز گذشته قیمت دلار ثابت یا کاهشی بوده است. اما تا پایان سال انتظار می‌رود نرخ ارز در کشور بین ۳۰ تا ۳۴ هزار تومان باشد.فتحی درباره روند شاخص بورس گفت: شاخص کل بورس در حال حاضر به نقطه مقاومتی خود رسیده و اصلاح در آن دور از انتظار نبوده است. به طور کلی تا پایان این ماه رشد خاصی در بازار نداریم و گروه‌هایی که به نظر می‌رسد روند بهتری را در این روند اصلاحی دشته باشند سهم‌های کامودیتی محور و پتروشیمی‌ها هستند.

 

 

رشد کوچک‌تر‌های بورس تا کجا ادامه دارد؟

به این ترتیب به نظر می‌رسد حقیقی‌های بورس دو دسته شده‌اند. عده‌ای در سمت خرید سهام کوچک‌تر فعال شده‌اند و برخی دیگر که فکر می‌کنند بازار سهام در این سطوح پایدار نیست، میل بیشتری به صندوق‌های درآمد ثابت پیدا کرده‌اند.به طور کلی هم با بررسی روند بازار سهام طی روزهای اخیر به نظر می‌رسد بورس‌بازان از نمادهای بزرگ به سمت کوچک‌ترها چرخش داشته‌اند. اما سوال اصلی این است که روند صعودی این دسته از نمادها تا کجا ادامه دارد؟

با توجه به این که نسبت P/E آینده‌نگر نمادهای کوچک بورس حدود ۲ واحد بیشتر از این نسبت برای نمادهای بزرگ‌تر شده است، برای برخی از فعالان بازار این تصور ایجاد شده که این دسته از نمادها قرار است در مسیر نزولی قرار بگیرند. اما باید توجه کرد به طور تاریخی نسبت قیمت به درآمد آینده‌نگر نمادهای کوچک‌‌تر بازار حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد بالاتر از همین نسبت برای نمادهای بزرگتر بازار بوده است. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد نمادهای کوچک‌تر بازار برای رسیدن به نسبت‌های پیشین به طور متوسط هنوز چیزی حدود ۱۰ درصد دیگر راه دارند.

 

با حبس بازه‌ای دلار آینده بورس چگونه خواهد بود؟

با توجه به ثبات نسبی دلار در روزهای اخیر و اعتقاد برخی از تحلیلگران بر حبس بازه‌ای دلار در محدوده کنونی تا زمان تعین تکلیف برجام، به نظر می‌رسد در صورت وقوع این اتفاق و در کوتاه‌مدت دلار محرک اصلی بورس برای رشد نباشد. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد معاملات بورس تا حدی کم‌رمق‌تر شود و فضایی مانند روزهای اخیر که ارزش معاملات چندان بالا نبود را شاهد باشیم. همچنین در بازار هم به نظر می‌رسد روند چرخش به سمت نمادهای کوچک‌تر با شدت بیشتری ادامه یابد و فضایی ایجاد شود که هر چندوقت یک‌بار صنعت کوچکی داغ شود و تبدیل به لیدر بورس شود. مثلا مدتی نمادهایی که ارز ۴۲۰۰ می‌گیرند داغ‌ شوند و پس از خوابیدن تب این اتفاق نوبت نمادهایی شود که محصولاتشان از بند قیمت‌گذاری دستوری آزاد شده است.

 

بورس فردا مثبت می‌شود؟

شیب خط نمودار شاخص کل و هم‌وزن در انتهای بازار مثبت بود و براساس داده‌های گذشته‌نگر می‌توان گفت شیب این خط روند بازار در ابتدای روز آتی را پیش‌بینی می‌کند. به همین دلیل با یک برداشت اولیه روند بازار در نیمه ابتدایی روز آتی را می‌توان صعودی در نظر گرفت. اما مهم‌ترین متغیر بیرونی بورس در این روزها یعنی قیمت دلار امروز هم کم‌نوسان بود؛ به‌ همین دلیل به نظر می‌رسد اگر بازار فردا چه صعودی باشد چه نزولی چندان با قدرت نباشد و شاخص‌ها تغییرات چندان سنگینی نداشته باشد.

 

 

 

در بورس امروز چه خبر بود؟

در معاملات امروز شاهد شروع منفی و با فشار فروش بالا در بازار سهام بودیم. این اتفاق در ادامه فشار عرضه‌ای بود که در نیمه دوم بازار دیروز رخ داده بود. البته از ساعت دوم معاملات خریداران کم‌کم در سمت خرید سهام فعال شدند و حقیقی‌ها در بازار امروز هم خالص خرید مثبت داشتند. اما در نهایت شاخص کل با افت ۳۸۰۰ واحدی (معادل ۰.۲۵ درصد) مواجه شد. این در حالی بود که باز هم اقبال به نمادهای کوچکتر بازار بیشتر بود و شاخص هم‌وزن توانست رشد ۰.۶ درصدی را ثبت کند.

در بازار امروز ارزش معاملات باز هم در سطوح خیلی بالایی قرار نگرفت و به 10.6 هزار میلیارد تومان رسید. اما نکته مثبت بورس این بود که حقیقی‌ها توانستند خالص خرید 250 میلیارد تومانی را ثبت کنند. در همین حال اما صندوق‌های درآمد ثابت باز هم ورود پول حقیقی‌ها را ثبت کردند. به این ترتیب در روزی که نمادهای بزرگ بازار سهام معاملات چندان داغی نداشتند صنایع کوچک‌تر بورس و صندوق‌های درآمد ثابت شاهد ورود پول حقیقی بودند.

 

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: