صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۴:۰۷
  • دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Monday 13 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - 2021 September 14
کد خبر: ۱۰۱۹۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

موشک باران تروریست ها؛ تامین امنیت ملی با دفاع پیش دستانه

حضور گروه‌های تروریستی در اقلیم کردستان، همواره با انتقادات گسترده مقامات ایران و عراقی مواجه شده است . به دلیل ناتوانی دولت بغداد و اقلیم کردستان در کنترل فعالیت‌های تروریستی این گروه‌ها از مبدا خاک عراق، سپاه پاسداران در هفته گذشته در یک قدام پیش دستانه، دست به عملیات نظامی علیه آن‌ها در خاک اقلیم کردستان زد.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ روز دوشنبه، 15 شهریور  محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران با هشدار مسئولان به مسئولان اقلیم کردستان عراق، به ایشان گوشزد کرد که این منطقه نباید تبدیل به «مقر تروریست‌ها» شود و اعلام کرد که ساکنان شمال عراق از تروریست‌ها فاصله بگیرند تا آسیبی متوجه ایشان نشود. پیش از این بازدید فرمانده نیروی زمینی سپاه از مرزهای شمال غربی کشور، در روز پنج شنبه 11 شهریور در درگیری میان سپاه بیت‌المقدس کردستان با تروریست‌های حدکا در سروآباد چندین تن از عناصر خرابکار به هلاکت رسیدند. در پاسخ به این اقدام تروریستی روز پنج شنبه 18 شهریور، سپاه پاسداران در بیانیه‌ای خبر از حمله هماهنگ نیروهای مختلف این نهاد به محل استقرار و جلسه سران تروریست‌ها در منطقه اقلیم کردستان داد. به گزارش «هه نگاو» در این حمله ابتدا چندین جنگنده ایرانی مواضع تروریست‌ها را در ارتفاعات هلگورد هدف قرار دادند و سپس توپخانه‌های سپاه پاسداران این مناطق را گلوله باران کردند. در این حمله که از 7 موشک و 6 پهپاد استفاده شده بود، مناطقی در «سیدا‌کان»، «بربزین»، «چومان» و «حاجی عمران» عراق مورد هدف قرار گرفت. پس از این عملیات سخنگو وزارت امور خارجه کشورمان این اقدام سپاه را پاسخی به تجاوز‌های مکرر تروریست‌ها از داخل خاک عراق  عنوان کرد.

 

پس از شکل خاورمیانه جدید و تولد دولت-ملت‌های جدید خاورمیانه، همواره منطقه کردستان که در چهار کشور ایران، ترکیه، عراق و سوریه پراکنده شده بود، به عنوان محلی برای تجمع اپوزسیون دولت‌ها و گروه‌های تروریستی شناخته می‌شود. وجود گروه‌های تروریستی مانند «حدکا»، «ی پ ک»، «پ ک ک» و ... که ارتباط نزدیکی با سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل، آمریکا و فرانسه دارند، همواره به عنوان تهدیدی علیه امنیت ملی و تمامیت ارضی کشورمان شناخته میشود. این تهدیدات در دوران پس از انقلاب اوج گرفت تا جایی که ما شاهد لشکرکشی تروریست‌ها برای تجزیه ایران و همکاری با رژیم بعث عراق برای ضربه به مقاومت مردمی ملت ایران بودیم. با این وجود عدم همراهی مردم با عناصر تروریست و تجزیه‌طلب سبب کوچ آنها به کوهستان و مناطق صعب‌العبور در اقلیم کردستان عراق شده است.

 

در دوران پساصدام، تهران همواره روابط گرمی با بغداد و مقامات اقلیم کردستان عراق داشته است. در دورانی که کشور ما با سخت‌ترین تحریم‌ها مواجه بود، یکی از مناطق «تنفس» و کم اثر کردن تحریم‌ها برای جمهوری اسلامی ایران مناطق کردی عراق بود. بی‌شک اکراد به عنوان «ایرانی‌ترین» قوم خاورمیانه به «عمق راهبردی» و «سرمایه تمدنی» ما در منطقه غرب آسیا محسوب می‌شوند. چنین موقعیت منحصر به فردی سبب می‌شود تا مقامات اقلیم کردستان حساسیت بیشتری نسبت به تحرکات جریان‌های وابسته به سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه داشته باشند و اجازه استقرار تروریست‌ها را در خاک خود ندهند. در همین راستا به گزارش «بغداد الیوم» ، «ریبین سلام» از رهبران حزب دموکرات کردستان از احزاب مخالف ایران و ترکیه خواسته است تا درگیری‌های خود را به خارج از اقلیم منتقل کنند. وی در ادامه افزود:«این احزاب مشکلات و خطراتی برای مردم اقلیم کردستان دارند؛ بخصوص که مقرشان در مناطق مسکونی شهروندان قرار دارد.» او  با اتمام حجت با این گروه‌های تروریستی گفت که اگر این احزاب مسئله‌ای دارند باید خاک اقلیم کردستان را ترک کنند و به کشورهایشان بروند زیرا اقلیم نمی‌خواهد مکان درگیری کشورهای مختلف در اراضی خود باشد.

 

بهره سخن

حزب دموکرات کردستان ایران، حزب دموکرات کردستان، کومله کردستان ایران و کومله زحمتکشان جریانات تروریستی هستند که از سال 2016 بخشی از نیروهای خود را در ارتفاعات مرزی مابین اقلیم کردستان، پیرانشهر و اشنویه مستقر کردند. در این بازه زمانی سپاه پاسداران نیز در پاسخ به این اقدام مواضع آنها را از زمین و هوا به وسیله حملات موشکی و پهپادی هدف قرار می‌دهد. در سالهای اخیر اقلیم کردستان به دلیل میزبانی از جریانات خرابکار، همواره محل مداخله نظامی همسایگان خود قرار دارد. چنین وضعیتی سبب ایجاد ناامنی برای شهروندان، فرار سرمایه‌های خارجی، تیره شدن روابط دیپلماتیک با همسایگان و ... می‌شود. عقل سلیم حکم می‌کند مقامات اقلیم کردی برای استقرار صلح و امنیت در مناطق تحت کنترل خود، گروه‌های تروریستی را از این منطقه بیرون کند و به آنها اجازه ندهد تا امنیت اقلیم کردستان خدشه دار شود. در سوی دیگر ایران نیز باید ضمن توجه به زمینه‌های شکل‌گیری، رشد و پیوستن افراد به این جریان‌های خرابکار، بر اساس اصل «دفاع پیش دستانه» بر شدت حملات خود بر ضد تروریست بیفزاید تا از این طریق هرگونه فتنه و نقشه برای حمله تروریستی به خاک کشورمان را در نطفه از بین ببرد.

نظر شما
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
احمدعرفانی
۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
توروخدارحمشون نکنید