صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۴۲ - ۲۶ شهريور ۱۴۰۰ - 2021 September 17
کد خبر: ۱۰۲۴۹۲
وزیر امور خارجه:

مردم آثار عضویت ایران در سازمان شانگهای را مشاهده میکنند

وزیر امور خارجه با اشاره به پذیرش عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای گفت که مردم حتما آثار این عضویت را در برنامه اقتصادی دولت سیزدهم مشاهده خواهند کرد.

به گزارش راهبرد معاصر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به همراه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به منظور شرکت در نشست سران سازمان همکاری شانگهای در دوشنبه پایتخت تاجیکستان حضور دارد، امروز (جمعه) در گفت‌‌وگویی درباره پذیرش عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در این سازمان گفت: مهمترین شروع فرآیند عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای است که ابعاد مختلف سیاسی، امنیتی، تجاری، اقتصادی و فرهنگی و گمرکی و زمینه‌های متعدد دیگری را شامل می‌شود.

امیرعبداللهیان ظهر امروز در توئیتی نوشت: ‏با کمال خرسندی اکنون سند عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای در شهر دوشنبه با حضور رئیس جمهور محترم کشورمان به تایید سران رسید. این عضویت راهبردی تاثیر مهمی بر روند همکاری های همه جانبه ایران در راستای سیاست همسایگی و آسیا محور دارد.

وی در این گفت‌وگو افزود:‌ این عضویت خیلی کمک می‌کند به دولت سیزدهم در اولویت سیاست سیا محور و کار با آسیا یکی از اولویت‌‌های اصلی سیاست متوازن دولت جدید جمهوری اسلامی ایران است.

امیرعبداللهیان با بیان این‌که از سال‌های پیش عضویت دائم در دستورکار بود، اظهار داشت: برای وارد شدن به پروسه عضویت دائم که امروز این اتفاق مهم رخ داد نیازمند پیگیری‌های جدی بودیم که رئیس جمهور از همه فرصت‌های تماس‌های تلفنی و مهمانانی که برای مراسم تحلیف به تهران آمدند و عضو پیمان شانگهای بودند استفاده و شخصا پیگیری کرد و به بنده هم تکلیف کرد که در رایزنی‌ها با همتایان این موضوع را با جدیت دنبال کنیم که بتوانیم این عضویت را در دوشنبه پایتخت تاجیکستان به نتیجه برسانیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان این‌که برای این عضویت موانع زیادی نیز وجود داشت، خاطرنشان کرد: اما با مجموع تلاش‌هایی که در دولت انجام شد خوشبختانه این اتفاق افتاد و سران کشورهایی چون روسیه، چین، هندوستان و تاجیکستان که میزبان اجلاس بود کمک و همکاری کردند و این اتفاق مهم رقم خورد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: باید عضویت ایران در این سازمان را یک دستاورد خیلی مهم این اجلاس به شمار آورد و حتما مردم عزیزمان آثار آن را در برنامه اقتصادی دولت سیزدهم مشاهده و ملاحظه خواهند کرد./فارس

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: