صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۸:۳۴ - ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - 2021 September 25
کد خبر: ۱۰۳۲۲۶
معصومه آباد، نویسنده اثر برگزیده «من زنده ام» در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

شهید اسطوره نشود، سلبریتی برند می‌شود!

معصومه آباد، نویسنده اثر برگزیده «من زنده ام» با تاکید بر نشر ارزش‌های دفاع مقدس با استفاده از ابرازهای نوین ارتباطی اظهار داشت: وقتی در یک جامعه اسطوره‌ها را تخریب کردند نمادها و نشانه‌ها را از بین بردند طبیعی است که دیگر کسی به آنها اقتدا نمی‌کند و آنها اسطوره و برند جامعه نمی‌شوند! در مقابل یک سلبریتی می‌آید و در کمال ناباوری در جامعه برند می‌شود!

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ در عصر ارتباطات و رسانه‌های اجتماعی هستیم اما نتوانستیم از این ظرفیت برای ترویج و انتشار محتوای دفاع مقدس و معرفی آن به دنیا  بهره ببریم و نسل جدید را با مفاهیم مقاومت آشنا کنیم. راهبرد معاصر در همین خصوص با «معصومه آباد» نویسنده اثر برگزیده «من زنده ام» در سیزدهمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس گفتگویی داشته است. آباد در سن ۱۷ سالگی به همراه سه تن دیگر از بانوان به اسارت درآمد و چهار سال در اسارت ارتش عراق بود و ناگفته ها و خاطرات بسیاری از دوران اسارت در اثر من زنده ام به تحریر در آورده است.

 

*خانم آباد! از منظر شما به عنوان یک بانوی آزاده که سالها رنج اسارت را تحمل کرده اید و برای انتشار حقایق آن دست به قلم شدید چطور می‌توان نسل جدید را با مفاهیم مقاومت بیشتر آشنا کرد؟

کاملا مشهود است آنچه ما امروز داریم برای معرفی دفاع مقدس و معرفی فرهنگ مقاومت انجام می‌دهیم بیشتر از آنکه یک کار تعمیقی باشد و درگذر زمان و نسل ها جاری شود یک کار تبلیغاتی است، کارهای تبلیغی هم مقطعی و زودگذر است و نمیتواند اثرگذاری لازم را داشته باشد.

 

باید بگویم  حوزه دفاع مقدس یک  حوزه بسیار مهم و تاثیرگذار در روحیه، روان و رفتار جامعه است. این حوزه تاثیرگزار مستلزم آن است که ما به طور مستمر یک موضوعی را در یک دایره وسیع و نه یک دایره محدود و مربوط به خانواده شهدا یا ایثارگران و رزمندگان و جانبازان و آزادگان تعریف کنیم بلکه باید این مهم را به همه جامعه تعمیم بدهیم تا همه جامعه نسبت به آن تعلق خاطر داشته باشند در  واقع دفاع مقدس، فرهنگ و خاطرات و آثار آن سرمایه ملی کشور ماست که همه باید نسبت به آن احساس تعلق کنند.

 

*چرا در حوزه اسطوره سازی از شهدا ضعف داریم و چطور باید اسطوره سازی از شهدا را اجرایی کنیم؟

وقتی در یک جامعه اسطوره‌ها را تخریب کردند نمادها و نشانه ها را از بین بردند طبیعی است که دیگر کسی به آنها اقتدا نمی‌کند و آنها اسطوره و برند جامعه نمی‌شوند! در مقابل یک سلبریتی می‌آید و در کمال ناباوری در جامعه برند می‌شود! چرا؟ چون کارهای خوب، رفتار و منش خوب آن شهید که نمادی از جامعه ایثارگری دفاع مقدس است به عنوان الگو به جامعه معرفی نشده است.

 

علت آنکه یک سلبریتی به جای یک شهید اسطوره می‌شود این است که تمام ظرفیت‌هایی که مرتبط با دفاع مقدس است ممکن است در جامعه الگوسازی نشود لذا ضرورت دارد از این الگوها به عنوان یک سرمایه مراقبت و صیانت کنیم تا بتوانیم برای جامعه برندسازی کنیم.

 

باید ببینیم برای برندسازی یک فرد با یک کار کوچک و معمولی چه راهکاری در دنیا وجود دارد و دیگران برای بزرگ کردن چه می‌کنند؟ در حالیکه ما شخصیت‌های بزرگ و والایی همانند سردار شهید قاسم سلیمانی داریم. اما  شهید سلیمانی را از دفاع مقدس جدا میکنیم! درحالیکه ایشان اگر هر ظرفیتی به دست آورده از اخلاص و سرمایه وجودی و جهاد  و اعتقادش، ذره ذره را از روزهای جهاد و دفاع مقدس و در روزهای دفاع از حرمین به دست آورده و  این برای جامعه قداست دارد.

 

 ولی ما سعی می‌کنیم این قداست را از دفاع مقدس جدا و فردی تعریف کنیم، فردی هست درست اما ظرفیت‌های فردی وقتی در موج دفاع مقدس قرار می‌گیرند بارور می‌شود و رشد می‌کند. اسطوره سازی و ورود به جریان آن بحث‌های مفصلی دارد که باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

 

به جنگهای جهانی که دفاع نبوده بلکه جنگ بوده‌اند مانند جنگ روس‌ها و آلمانها نگاهی بیندازید ببینید چرا مردم برای گذشتگانشان به عنوان کشته‌های جنگی که حتی نام شهید هم ندارند ارزش قائلند و ادبیات جنگ روسها و آلمانها تبدیل به ادبیات غنی شده که هنوز دارند در موردش فیلم می‌سازند کتاب مینویسند و نسل به نسل دارد منتقل می‌شود.حتما باید به عنوان گروه‌های تحقیقاتی روی این موارد تحقیق و بررسی انجام دهید تا بتوانید به راهکارها و راه حل‌های اساسی دسترسی پیدا کنید.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: