صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - 2021 September 29
کد خبر: ۱۰۳۷۰۳
«راهبرد معاصر» بررسی می‌کند؛

دستاوردهای بزرگترین مانور فرهنگی جهان اسلام

اربعین به یکی از رخدادهای مهم جهان اسلام تبدیل شده است که حاوی پیام های مهمی در ابعاد منطقه‌ای و جهانی بوده و وحدت و اجماع مسلمانان از مذاهب مختلف و حتی حضور پیروان سایر ادیان و مکاتب در این گردهمایی بزرگ از جمله دستاوردهای مهم آن به شمار می‌رود که ضمن نمایش علنی وحدت مسلمانان، نشانه‌هایی از تحولات منطقه و مانور قدرت جهان اسلام را به دنیا مخابره می‌کند.

 

به گزارش راهبردمعاصر؛ شیعیان لحظه شماری می‌کنند تا در اربعین حسینی پای در مسیری بگذارند که هزار و 400 سال پیش از این زائرانی با پای پیاده در آن قدم نهادند تا آغازگر رابطه‌ای باشند که  سوای از عشق شیعیان به مولایشان همگرایی و همبستگی‌های عظیمی در 1400 سال پس از آن واقعه میان دوملت مسلمان و شیعه به همراه بیاورد. دو ملتی که اگر متحد شوند بزرگترین دشمنان هم یارای مقابله با آنها نیستند.

 

اربعین نقطه ای برای همگرایی و وحدت

این روزها جهان اسلام شاهد حادثه‌ای عظیم و ستورک است حادثه‌ای که پای پیاده زائران و عاشقان اهل البیت(ع) آن را رقم زده و تبدیل به نقطه‌ای برای همگرایی و وحدت کرده است. شاید آن روزی که عبدالله انصاری و عطیه عوفی پای در راه زیارت قبر خاکی اباعبدالله گزاردن گمانش را هم نمی‌کردند که این حرکت هزار و 400 سال بعد تبدیل به همایشی به عنوان یکی از رخدادهای مهم جهان اسلام شود و بعد از حج قدرت جهان اسلام را به جهانیان نشان دهد.

 

هر چند دوسالی می شود که ویروس منحوس کرونا روزهای خوشمان را گرفته و جای آن استرس و ترس از بیماری و مرگ گرفته است اما شیعیان حسینی بازهم دل از مولایشان رها نکرده و سختی راه را همراه با رعایت پروتکل‌ها به جان می‌خرند تا جهان اسلام باز هم شاهد رخدادهای مهمی باشد که از قرابت فرهنگی شیعیان تا اتحاد میان دو ملت از یک امت را به ارمغان بیاورد.

 

 چنانچه امسال با توجه به شرایط کرونایی ظرفیت حضور زائران ایرانی در مراسم اربعین حسینی از سوی دولت عراق  به سهمیه ۶۰ هزار نفری با شرط  انجام هوایی سفر و تزریق دو دز واکسن محدود شد اما باز هم زائران بسیاری خود را به مرز مهران رساندند و برخی توانستند خود را به این پیاده روی پرشور برسانند.

 

با این حال دشمنان اسلام و انقلاب از سال ها پیش از حضور میلیونی شیعیان در پیاده روی اربعین وحشت داشته و سعی در تغییر جلوه های ایمانی، فرهنگی و اجتماعی آن داشتند و امروز در مذمت این حضور گسترده حرف‌ها و سخن‌ها از عدم رعایت پروتکل‌ها تا پیک بعدی کرونا بعد از این همایش بزرگ می‌زنند. اما همه این حرف و سخن‌ها راوی یک اتفاق عظیم است که دشمن از حضور و همبستگی شیعیان پی به واقعیتی بی‌بدیل برده و آن اینکه دیر یا زود این انقلاب جهانی تا بیخ گوششان هم میرسد و شاید همین واقعیت است که سبب شده آنها  بنا بر اتفاقات روز سعی در به سخره گرفتن این حرکت عظیم داشته باشند.

 

مانوری برای قدرت جهان اسلام

اما با وجود همه تلاش‌های دشمنانه جهان غرب و البته تاحدودی هم جهان عرب باید تاکید کرد امروزه پیاده روی اربعین به یکی از رخدادهای مهم جهان اسلام تبدیل شده است که حاوی پیام های مهمی در ابعاد منطقه‌ای و جهانی بوده و وحدت و اجماع مسلمانان از مذاهب مختلف و حتی حضور پیروان سایر ادیان و مکاتب در این گردهمایی بزرگ از جمله دستاوردهای مهم آن به شمار می‌رود که ضمن نمایش علنی وحدت مسلمانان، نشانه‌هایی از تحولات منطقه و مانور قدرت جهان اسلام را به دنیا مخابره می‌کند.

  

همایش اربعین در وحدت و همگرایی امت اسلام و مذاهب مختلف نقشی بی‌بدیل داشته و همانطور که اشاره شد بر تحولات منطقه و عظمت بخشی به جهان اسلام نقش مهمی ایفا کرده است. این حرکت عظیم که کاملا مردمی و به دور از هر گونه برنامه ریزی دولتی و حکومتی هر سال عظیمتر از قبل رخ می‌دهد دلها و قلوب مسلمانان و شیعیان را در مسیر راهپیمایی به هم نزدیک کرده و قرابت های فرهنگی بسیاری را هم رقم زده است.

 

قرابت فرهنگی ایران و عراق

به گفته بسیاری از پژوهشگران و تاریخ نگاران دینی و فرهنگی اربعین علیرغم تلاش‌های جهان عرب برای دوری عراق از ایران و سلطه‌بر اتفاقات داخلی آن به نقطه‌ای برای نزدیکی دو ملت ایران و عراق مبدل شده است و میزبانان عراقی با شوق و علاقه از میهمانان ایرانی شان استقبال و پذیرایی می‌کنند. صحنه‌ای که دشمنان غربی و منطقه‌ای بعد از سال ها تلاش برای برهم زدن این دوستی، چشم دیدنش را ندارند.

 

شاید همین امر است که سبب شده برخی حرکت‌های برنامه ریزی شده خیلی پیش‌تر از حرکت اربعین سعی در برهم زدن این همگرایی داشته باشند و با دامن زدن به برخی اختلافات واهی و تفرقه افکنی به دنبال تخریب آن باشند. اینگونه می‌شود که از غیرت ایرانی برای تخریب چهره عراقی استفاده می‌کند و میزبانی عراقی را در چشم ایرانی تنها برای مقاصد نامعلوم نشان می‌دهد! تلاشی که هر چند روی برخی کوته فکران تاثیر داشته اما با بیداری امت اسلام و نور روشنگری حرکت آزادی خواهانه کربلا توسط سالار شهیدان، نقش بر آب شده و امروز شاهد آن هستیم که نه تنها این همگرایی در مسیر وحدت امت اسلام حرکت می‌کند بلکه دیگر ادیان و مذاهب را هم با خود همراه و همگام کرده است.

 

کنگره ای به بزرگی حج

به گفته بزرگان دین همایش اربعین این روزها نمایشی از قدرت اسلام است و باید گفت بعد از حج، کنگره عظیم دیگری که بتواند به وحدت و همگرایی تمامی مسلمانان منجر شود و اقشار مختلف جوامع اعم از مسلمان و غیر مسلمان را در کنار هم جمع کند، کربلا و موضوع اربعین است.

 

اگر با نگاه جامعه‌شناسی به مسئله اربعین نگاه کنیم شاهد آن خواهیم بود که اربعین و پیاده روی آن با کاهش فاصله‌های جغرافیایی و ایجاد همدلی و برادری نوعی همگرایی و تجانس بین امت اسلام و همه مسلمانان به وجود می‌آورد و این مهم در این نکته خلاصه می‌شود که اباعبدالله تنها مختص شیعه، ایرانی یا عراقی نیست بلکه کل جهان اسلام و حتی غیر مسلمانان هم با روایت ایثارها و از جان گذشتگی‌های دشت نینوا به امام حسین(ع) ارادات دارند.

  

این مهم را «حجت الاسلام حسنلو»، مدیر گروه تاریخ وسیره مرکز مطالعات وپاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه پیش از این اینچنین عنوان کرده است: « ظرفیت مراسم اربعین برای ایجاد وحدت فرا تر از امت اسلام است چنانکه می بینیم مسیحیان وکشیش‌های آنها وعلمای یهود نیز شیفته این اجتماع معنوی خالصانه هستند.»

 

بهره سخن

اربعین رخدادی به بزرگی حج و ابعادی به اهمیت وحدت شیعه و جهان اسلام است که هر سال با حضوری مردمی و البته  بزرگتر از سال پیش در حال روایت این وحدت و همدلی است تا به جهان غرب و آن دسته از جهان عرب که چشم دیدن وحدت و همدلی شیعیان از دو ملت ایران و عراق را ندارند ثابت کند؛ حتی با وجود پاندمی کرونا با رعایت پروتکل‌ها دست از این وحدت و همدلی بر نمی‌دارند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: