صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - 2021 October 08
کد خبر: ۱۰۴۷۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
غفاری:

ظریف نباید واژه تعلیق را حتی در ضمائم برجام می‌پذیرفت/ هدف نظام لغو تحریم‌ها بود نه تعلیق

کارشناس مسائل بین الملل گفت: اینکه گفته می‌شود ظریف متن برجام را نخوانده است اشتباه است، اما وزیر سابق امور خارجه ایران نباید استفاده از کلید واژه تعلیق را حتی در ضمائم این توافقنامه می‌پذیرفت.

به گزارش راهبرد معاصر، درباره اظهارات اخیر محمد جواد ظریف وزیر سابق امور خارجه کشورمان پیرامون برجام، گفت: آقای ظریف در توضیحات اخیر خود اعلام کرد که واژه تعلیق مربوط به ضمیمه برجام و تحریم‌های اتحادیه اروپا بوده است. یعنی قرار شد ابتدا تحریم‌ها تعلیق و سپس لغو شود. اما از ابتدای مذاکرات برجام ما چیزی به نام تعلیق تحریم‌ها یا به تاخیر انداختن اعمال تحریم‌ها را نداشتیم.

وی افزود: از همان ابتدا بحث نابود کردن یا از بین بردن تحریم‌ها مطرح بوده است، بنابراین حتی اگر بحث تعلیق در ضمائم برجام هم آمده باشد قطعا اهداف تیم مذاکره کننده که توسط نظام هم مشخص شده بود را نفی یا نقض می‌کند.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: چنانچه که در ادامه هم دیدیم که مبنای عملکرد آمریکا و اتحادیه اروپا بر مبنای تعلیق بود نه بر مبنای لغو تحریم ها، به این سبب که شاهد بودیم که هندسه تحریم‌ها باقی ماند و تحریم‌های یک جانبه آمریکا بلافاصله برگشت و بعد از آن هم شاهد بودیم که اروپا توانست تحریم‌ها را عملا به نوعی علیه ما اعمال کند بنابراین در اینجا واژه تعلیق با وجود اینکه در ضمائم برجام آمده است در نقض عهد برجام کاملا مشخص و مشهود بوده است.

غفاری با اشاره به اینکه برخی می‌گویند که آقای ظریف متن برجام را نخوانده است، تصریح کرد: این چنین نیست که برخی می‌گویند که آقای ظریف متن برجام را نخوانده است، این موضوع چند ماه قبل هم مطرح شده بود و وزیر سابق امور خارجه کشورمان هم اشاره کرده بود نسبت به اینکه در ضمائم برجام و در قبال تحریم‌هایی که اتحادیه اروپا وضع کرده بود واژه تعلیق آمده است.

وى با اشاره به تحریم هاى ایران، اظهار کرد: ما چند تحریم داشتیم؛ تحریم‌های چند جانبه شورای امنیت سازمان ملل متحد، تحریم‌ی جانبه آمریکا و تحریم اتحادیه اروپا. آقای ظریف گفته بود که واژه تعلیق در قبال تحریم‌های اتحادیه اروپا و در بخش ضمائم آمده است و ظریف هم آن را مطالعه کرده بود، اما مسئله‌ای که وجود داشته و انتقادی که به آقای ظریف وارد است این است که ایشان می‌دانند حدود و ثغور مسئله «تعیلق» و با حدود، ثغور و مصادیق واژه «لغو» کاملا متفاوت و متضاد است.

غفاری اظهار کرد: متاسفانه ما این را دیدیم که حتی در کمیته مشترک برجام حتی در دوران اوباما وقتی ایران نسبت به عدم لغو تحریم‌ها اعتراض کرد و در عمل شاهد بودیم که در نهایت به همان واژه تعلیقی که در ضمائم آمده بود استناد شده بود./باشگاه خبرنگاران

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمدرضا کیانفر
۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
.
محمدجواد ظریف وزیر خارجه سابق نوشت: رهایی نیابد کس از دست کس، گرفتار را چاره صبر است و بس.

آقای ظریف،
صبر و انتظار خرافات می‌باشد شیخ اجل چون از مغول می‌ترسیده نبوغش را به صبوری و نصیحت عوام منعطف نموده شما که شهامت داشتید از حقایق سخن راندید بهترین چاره این است که همچنان شیر بمانید از هیچ چیز نهراسید در همان مسیر بکوشید و خودتان را از باتلاق برهانید.

سرور گرامی،
تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی،
2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی،
با تشکر از توجه شما،