صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۶:۰۴
  • دوشنبه ۰۷ فروردين ۱۴۰۲
  • Monday 27 March 2023
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - 2021 October 11
کد خبر: ۱۰۵۰۵۰
یادداشت اختصاصی «سیدرضا صدرالحسینی»، کارشناس مسائل بین‌الملل

ره‌آورد سفر‌های اخیر رئیس دستگاه دیپلماسی به منطقه چیست؟

قطعا سفر اخیر وزیر امور خارجه به روسیه، لبنان و سوریه در این قالب قابل تحلیل است که ایران تلاش می‌کند تا ضمن تقویت روابط سیاسی، روابط اقتصادی خود را نیز با کشورهای منطقه گسترش دهد. عمق بخشیدن به ارتباطات‌منطقه‌ای و گسترش فعالیت‌های اقتصادی اگر در وزارت خارجه دنبال و از تجار و فعالان اقتصادی برای مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی حمایت‌هایی به عمل آورده شود، قطعا گام بلندی به سمت تحقق یکی از شعارهای دولت‌سیزدهم برداشته خواهد شد.

 

به گزارش راهبرد معاصر، یکی از مهمترین مولفه‌های سیاست خارجی دولت سیزدهم بر خلاف دولت‌های گذشته، که بارها و بارها مورد تاکید رئیس جمهور قرار گرفته است، آماده سازی بسترهای لازم و تقویت بسترهای موجود برای افزایش تعاملات مختلف سیاسی، تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه است.

 

در این بین نگاه دولت به تقویت ارتباط با کشورهای مسلمان همسایه در درجه یک، بعد از آن تقویت ارتباطات با کشورهای دوست و کشورهایی است که نسبت به نظام جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران عناد و دشمنی ندارند.

 

تقویت ارتباط با کشورهای همسایه و دوست به عنوان مهمترین هدف سیاست خارجی دولت سیزدهم می‌طلبد که برای رایزنی‌های هر چه بیشتر و دستاوردهای بزرگتر، مسئولین کشور بخصوص در حوزه وزارت خارجه با همتایان خود و مسئولین سیاست خارجی کشورهای هدف گفت‌وگوهایی را داشته باشند. بدین منظور حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان در تازه‌ترین سفرهای خود به کشورهایی چون روسیه، سوریه و لبنان اهداف مورد نظر دولت را مورد پیگیری کرده است.

 

قطعا سفر اخیر وزیر امور خارجه به لبنان، روسیه و سوریه در این قالب قابل تحلیل است که ایران تلاش می‌کند تا ضمن تقویت روابط سیاسی، روابط اقتصادی خود را نیز با کشورهای منطقه گسترش دهد. لذا از این رو پیش‌بینی می‌‎شود کشورهای مقصد سفرهای اخیر وزیر امورخارجه ایران برای حل چالش‌های اقتصادی یکدیگر به صورت جدی عزم قاطعی از خود نشان دهند. ایران پیش از این تلاش‌های خود را برای بی اثر کردن فشارهای اقتصادی مثلث عبری، عربی، غربی برای مردم لبنان را با ارسال سوخت به این کشور و بنوعی دور زدن تحریم‌های امریکا نشان داد، جمهوری اسلامی ایران با این اقدام خود این پیام را مخابره کرد که هیچ تحریم ظالمانه‌ی اقتصادی برای فلج کردن اقتصاد لبنان و دیگرکشورها مانا نیست و ایران توانایی برهم زدن توطئه‌های خصمانه اقتصادی کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی در منطقه را داراست.

 

تلاش جمهوری اسلامی ایران برای رساندن محموله های سوخت و فروش بنزین و گازوئیل ایران به تعدادی از سرمایه‌گذاران و تجار لبنانی قطعا یک حرکت بسیار بزرگ است که علی رغم خنثی سازی توطئه های دشمن در لبنان، نشان داد تحریم ها نمی تواند مانع فعالیت های اقتصادی و تجاری بین المللی جمهوری اسلامی ایران شود.

 

از سوی دیگر سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به لبنان را می‌توان در راستای تقویت مواضع و همگرایی هر چه بیشتر دو کشور، با نگاه به بررسی آخرین تحولات مقاومت لبنان نیز ارزیابی کرد. همچنین در دیدار صورت گرفته بین امیر عبداللهیان با رهبران محور مقاومت، آخرین تحولات منطقه نیز مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

 

سفر امیرعبداللهیان به سوریه به عنوان دومین سفر اخیر وی به این کشور نشان می‌دهد، ایران مایل به همکاری وحضور هر چه بیشتر در عرصه ساخت و ساز و توسعه اقتصادی سوریه است. از این رو می‌توان گفت در حقیقت سفر دوم آقای امیرعبداللهیان به سوریه ناظر بر تقویت بسترهای اقتصادی و تجاری با این کشور بوده است. بی‌تردید وزیر امور خارجه تلاش می‌کند تا با سفر به کشورهای همسایه و دوست شعار دولت سیزدهم یعنی افزایش سطح دیپلماسی با کشورهای منطقه را عملی کند. عمق بخشیدن به ارتباطات منطقه‌ای و گسترش فعالیت‌های تجاری و اقتصادی اگر در وزارت خارجه با رایزنی های مسئولین سیاسی دنبال شود و از تجار و فعالان اقتصادی ایران برای مشارکت در فعالیت‌های اقتصادیو بازرگانی حمایت‌هایی به عمل آورده شود، قطعا گام بلندی به سمت تحقق یکی از شعارهای دولت سیزدهم برداشته می شود.

 

این نکته حائز اهمیت است سفر اخیر وزیرامورخارجه ایران به روسیه به عنوان یک شریک راهبردی در مسائل منطقه و بین‌الملل را باید از ابعاد مختلفی مورد ارزیابی قرار داد. افزایش تعاملات سیاسی و اقتصادی با روسیه می‌تواند زمینه فعالیت‌های اقتصادی و توسعه اقتصادی را برای جمهوری اسلامی در عرصه بین‌الملل فراهم کند.

 

 با توجه به از سرگیری گفت‌وگوهای وین توسط وزیر محترم امور خارجه، به نظر می‌رسد وزارت خارجه در ارتباط با حرکت‌های بعدی بین المللی در موضوع برجام و  پرونده هسته‌ای نیازمند به هماهنگی‌های لازم با کشورهای دوست است، بنابراین در مجموع سفر وزیر خارجه به کشورهای همسایه و دوست را می‌توان گامی رو به جلو و حرکتی جدید در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران عنوان نمود.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: