صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - 2021 October 17
کد خبر: ۱۰۵۲۴۸
محمد صادق کوشکی، کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌و‌گو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

تغییر راهبرد رژیم صهیونیستی همزمان با خروج تدریجی آمریکا از منطقه

محمد صادق کوشکی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگویی پیرامون راهبرد منطقه‌ای اسرائیل اظهار داشت: مهمترین دلیل افزایش دامنه تحرکات دیپلماتیک اسرائیل در حوزه بین‌المللی و منطقه خاورمیانه ترس و تنهایی در مقطع کنونی است، بویژه آن که آمریکا‌یی‌ها به دنبال کاهش نیروهای خود در منطقه بوده و صهیونیست‌ها در چنین فضایی راه نجات خود در پناه آوردن به جنگ های پراکنده قرن بیست و یکمی در منطقه جستجو می‌کنند.

 

محمد صادق کوشکی در گفت‌و‌گو با راهبرد معاصر در رابطه با دلایل افزایش دامنه تحرکات دیپلماتیک اسرائیل در حوزه بین‌المللی و منطقه خاورمیانه گفت: ترس و تنهایی رژیم صهیونیستی اسرائیل و اینکه آمریکا‌یی‌ها به دنبال کاهش نیروهای خود در منطقه هستند از مهمترین دلایل افزایش دامنه تحرکات دیپلماتیک اسرائیلی ها است.

 

کارشناس سیاست بین‌الملل بیان داشت: به همان میزان که آمریکا به دنبال کاهش نیروهای خود در منطقه است، اسرائیل احساس تنهایی می‌کند و به نوعی سایه حمایت آمریکا را نسبت به خود در حال کم شدن می‌بیند و به همین علت تلاش می‌کند که این خلأ را جبران کند.

 

وی تبیین کرد: بخشی از فعالیت دیپلماسی اسرائیل در خلیج فارس با همین هدف است که هم خلأ آمریکا در منطقه خلیج فارس را پر کند و به عبارتی برای کشورهای عرب جنوب خلیج فارس جایگزین آمریکا شود و هم از طرف دیگر به علت کم شدن حمایت آمریکا، خود از بین کشورهای عرب شرکایی را پیدا کند تا با کمک آنها ضریب امنیت خودش را افزایش دهد.

 

کوشکی افزود: صهیونیست‌ها با افزایش نفوذ و قدرت جمهوری اسلامی ایران احساس جدی ناامنی می‌کنند و به همین دلیل به دنبال این هستند که با اتخاذ روش‌های مختلف نظامی که جنگ های پراکنده قرن بیست و یکمی به آن می‌گوییم نوعی جمهوری اسلامی را درگیر این جنگ‌های غیرمتمرکز کند و توان کشورمان را کاهش دهد.

 

وی گفت: صهیونیست‌ها مطمئن شدند که اکنون نه امریکا و نه هیچ قدرت غربی دیگر به دنبال جنگ با ایران نیست و کاهش حضور آمریکا در منطقه نشان می‌دهد که اسرائیلی ها امیدی به انجام چنین حرکت اصلی آمریکایی‌ها یا قدرت غربی دیگری ندارند.

 

کارشناس سیاست بین‌الملل بیان داشت: در غیاب آمریکا هم کشورهایی مانند عربستان و بحرین و امارات احساس تنهایی می‌کنند و هم رژیم صهیونیستی احساس تنهایی می‌کند و به همین علت اسرائیل تلاش می‌کند با حضور خودش در منطقه خلیج فارس و همراهی با این کشورها هم تنهایی آنها را به نوعی جبران کند و هم تنهایی خودش را.

 

این استاد دانشگاه یادآور شد: کسانی که تا دیروز عملا از حمایت و همراهی آمریکا بهره مند می‌شدند امروز با خروج آمریکا از منطقه احساس تنهایی می‌کنند و می‌خواهند تنهایی خودشان را با هم‌افزایی جبران کنند و حتی بتوانند یک جبهه مقابله با ایران تشکیل دهند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: