صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۳:۲۰
  • دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱
  • Monday 12 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - 2021 October 20
کد خبر: ۱۰۵۷۱۰
صالح اسکندری، تحلیل‌گر مسائل سیاسی در گفتگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

«طرح B» طبل توخالی آمریکا و صهیونیست‌ها/ ایران توانایی ترک میز مذاکره را دارد

صالح‌اسکندری، تحلیل‌گر مسائل‌سیاسی و استاد دانشگاه با بیان اینکه «طرح B» طبل توخالی صهیونیست‌ها و آمریکایی‌هاست، گفت:  امروز نه اقتصاد آمریکا در شرایطی است که بتواند چین‌و روسیه را تحت فشار قرار دهد و نه قدرت‌نظامی صهیونیست‌ها با اندازه‌ای است؛ که بخواهند در منطقه تنش‌آفرینی کنند، که اگر چنین امکانی وجود داشت پیش‌از این متوسل شده‌‎بودند نه اینکه مرتب برای مذاکره با تهران التماس کنند. هرچند جمهوری اسلامی علی‌رغم اینکه متمایل به مذاکره است، توانایی ترک میز مذاکره را دارد.

 

«صالح اسکندری» استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل سیاسی در گفتگو با «راهبرد معاصر» با بیان اینکه تهدید آنتونی بلینکن و رابرت مالی مبنی بر بسته شدن پنجره برجام، تحت فشار صهیونیست‌ها و بهانه‌گیری‌های یائیر لاپید وزیر خارجه رژیم صهیونیستی است، گفت: این دست لفاظی‌ها مصرف داخلی دارد و برای ساکت کردن رژیم صهیونیستی است و در واقعیت مابه ازایی ندارد.

 

وی با بیان اینکه واقعیت این‌است‌که علی‌رغم پایبندی جمهوری اسلامی به مفاد برجام، آمریکایی‌ها بدعهدی کردند و در دوره ترامپ به صورت یک طرفه از برجام خارج شدند، افزود: اینکه غربی‌ها مدعی هستند تهران در حال بازسازی ذخایر اورانیوم غنی شده، پالایش در سطوح بالای خلوص و نصب سانتریفیوژهای پیشرفته برای تسریع غنی سازی است صرف نظر از واقعی یا غیر واقعی بودن آن واکنش طبیعی به بدعهدی غربی‌ها و تنش آفرینی صهیونیست‌ها با خرابکاری در تاسیسات هسته ای ایران است.

 

این استاد دانشگاه گفت: به تعبیر سعدی علیه الرحمه "بگفتا ای برادر این نه جنگ است/کلوخ انداز را پاداش سنگ است". بنای جمهوری اسلامی گفتگو و مذاکره است و من مطمئن هستم به زودی این مذاکره صورت خواهد گرفت.

 

وی  بیان کرد: طرح‌هایی برای مذاکره در کارگروهی که در دبیر خانه شورای عالی امنیت ملی با حضور سران قوا، دبیر شورای عالی امنیت ملی و ... تشکیل شده مطرح شده و در مرحله جمع بندی است.

 

اسکندری با بیان اینکه پنجره برجام در دولت ترامپ بسته شد، گفت: صهیونیست‌ها با بی‌خردی شیشه‌های این پنجره را هم شکسته‌اند و اصرار آمریکایی‌ها و برخی عناصر داخلی شان نسبت به احیای برجام بلاوجه است.

 

وی در پاسخ به سوالی پیرامون تکنیک های مذاکرات در دور جدید گفت: اولین تکنیک تیم مذاکره کننده این بود که نشان داد جمهوری اسلامی علی‌رغم اینکه متمایل به مذاکره است، توانایی ترک میز مذاکره را دارد.

اسکندری گفت: اگر رابرت مالی اعلام آمادگی می‌کند در صورتی که ایران به مذاکرات و تعهدات برجام برگردد آمریکا کلیه تحریم‌های ناشی از برجام را به سرعت لغو می‌کند ناشی از همین تکنیک توانایی در ترک میز مذاکره است.

 

وی با بیان اینکه تکنیک دیگر یارگیری در مذاکره است، گفت: همانگونه که بلینکن تهدید «طرح B» را در دیدار وزیر خارجه امارات و وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به بهانه عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی مطرح کرد،  جمهوری اسلامی نیز در مذاکرات اخیر خود با عربستان سعودی دستاوردها و توافقات خوبی بدست آورده است.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه «طرح B» طبل توخالی صهیونیست‌ها و آمریکایی‌هاست، گفت: امروز نه اقتصاد آمریکا در شرایطی است که بتواند چین و روسیه را تحت فشار قرار دهد و نه قدرت نظامی صهیونیست ها با اندازه‌ای است که بخواهند در منطقه تنش آفرینی کنند چرا که اگر چنین امکانی وجود داشت پیش از این متوسل شده بودند نه اینکه مرتب برای مذاکره با تهران التماس کنند.

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: