صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۸:۵۶
  • سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Tuesday 14 May 2024
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۳ - ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - 2021 October 22
کد خبر: ۱۰۶۰۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
حمیدرضا ترقی، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با راهبرد معاصر بررسی کرد:

راهبرد مطلوب دولت سیزدهم در مذاکرات هسته‌ای

حمیدرضا ترقی، کارشناس مسائل سیاسی در خصوص راهبرد دولت سیزدهم در مذاکرات هسته ای گفت: برخورد فعال ایجاب می کند جمهوری اسلامی ایران به گونه ای برخورد نکند که غربی ها گمان کنند محتاج آنها در برجام هستیم، بلکه ما باید طلبکارانه موضع بگیریم و بر این موضوع تاکید کنیم تا زمانی که غربی ها به تعهدات خود بازنگردند و ما راستی آزمایی نکنیم که آیا به تعهدات خود پایبند می مانند یا خیر، به مذاکره بازنمی گردیم.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم تا کنون مسئولین اروپایی و آمریکایی تلاش کرده اند تا ایران را یک بار دیگر به پای میز مذاکره بکشانند. هر چند وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز از بازگشت به مذاکرات خبر داده است اما در مذاکرات آتی جمهوری اسلامی ایران چه موضعی باید اتخاذ کند که منتهی به تامین منافع ملی شود را در گفت و گو با کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در میان گذاشته ایم.

 

حمید رضا ترقی کارشناس سیاست خارجی و روابط بین الملل در گفت و گو با راهبرد معاصر به موضوع بازگشت ایران به برجام و توسعه هسته ای جمهوری اسلامی ایران گفت: قطعا آمریکایی ها و اروپایی ها به  این واقعیت پی برده اند اگر چه از ابتدا این مساله را می دانستند اما آقای  ترامپ به این مساله توجه نکرد یا به نوعی از خود حماقت نشان داد و از تفاهم نامه بین المللی برجام خارج شد، اما غربی ها به سرعت به این موضوع واقف شدند و پی بردند که اگر طرف غربی به تعهدات خود ذیل برجام عمل می کرد، قطعا جمهوری اسلامی در تمام زمینه هایی که در برجام متعهد شده بود عملکرد درستی از خود ارائه می داد، لذا با توجه به عملکرد ایران نسبت به مفاد و تعهدات خود نمی توانست به پیشرفتی که امروز در عرصه هسته ای کسب کرده برسد از این منظر غربی ها به سختی تلاش می کنند تا یک بار دیگر به اشکال و توسل به راه حل های مختلف، توان هسته ای ما را نابود کنند.

 

وی در این خصوص توضیح داد: در حال حاضر یکی از مهمترین دغدغه ها و نگرانی های غربی ها نسبت به پیشرفت های برنامه هسته ای ایران این است که اجازه توفیقات و دستاوردهای بیشتر علمی، تجربی وتکنولوژی هسته ای به ایران ندهند. آنها تلاش می کنند تا با کارشکنی ها و تهدیدات مختلف ما را از ادامه راه توسعه فعالیت های هسته ای بازدارند.

 

وی درخصوص اینکه غربی ها به دلیل خروج از برجام و بی عملی در برجام مورد انتقاد افکار عمومی هستند گفت: با توجه به اینکه غربی ها تعهدات برجامی خود را زیر پا گذاشتند و دولت آمریکا از آن خارج شد، لذا چون ایران براساس خروج آمریکا و بی عملی اروپا نسبت به ایفای نقش خود در برجام، تعهدات خود را تعلیق کرد و به فعالیت های هسته ای خود توسعه داد امروز غربی ها تلاش می کنند بااستفاده از ابزارهای مختلف مانع رشد هسته ای جمهوری اسلامی ایران و بازگرداندن ما به نقطه بعد از برجام و تخریب و کاهش فعالیت های هسته ای کشور شوند.

 

حمید رضا ترقی کارشناس مسائل سیاسی در این باره توضیح داد: توسعه هسته ای ایران برای دنیای غرب و دشمنان جمهوری اسلامی ایران بسیار نگران کننده است. آنها احساس می کنند با توسعه هسته ای ایران، از همه ابعاد متضرر می شوند و ایران در شرایطی قرار می گیرد که نه تنها درآینده هیچ نیازی به آنها ندارد، بلکه با جهان منطقی صحبت می کند و از حقوق خود دفاع می کند و قطعا افکار عمومی نیز سخنان منطقی را می پذیرند.

 

کارشناس سیاست خارجی در این باره تصریح کرد: نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی به نکته ظریفی اشاره کرد که عضویت ایران در ان پی تی برای ایران چه فاید ه ای دارد ،وقتی اسرائیل به راحتی خارج از ان پی تی بدون هیچ گونه تعهدی به سازمان های بین المللی و معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای به سلاح هسته ای دست می یابد و زور می گوید اما ما از کمترین امکاناتی که اعضای ان پی تی باید برخوردار باشند مثل کمک برای استفاده صلح آمیز هسته ای، برخوردار نیستم، ضمن اینکه هیچ کدام از کشورهای عضو نیز به ما کمک نمی کنند.

 

وی در این خصوص خاطر نشان کرد: این منطق نشان می دهد تبعیض بر آژانس بین المللی انرژی اتمی و بر سازمان بین الملل نیز حاکم است. طبیعتا این سازمان ها زمینه های لازم را برای اینکه حرف و منطق ایران در دنیا پذیرفته نشود و کشورهای مختلف بتوانند زورگویی علیه ایران داشته باشند را فراهم می کنند.

 

حمید رضا ترقی در این باره افزود: بنابراین به نظر می رسد جمهوری اسلامی موضع خوبی را اتخاذ کرده نباید مثل دولت قبلی در رابطه با برجام منفعل عمل کند. بلکه باید فعال عمل کند. برخورد فعال ایجاب می کند جمهوری اسلامی ایران به گونه ای برخورد نکند که غربی ها گمان کنند محتاج آنها در برجام هستیم، بلکه ما باید طلبکارانه موضع بگیریم و بر این موضوع تاکید کنیم تا زمانی که غربی ها به تعهدات خود بازنگردند و وما راستی آزمایی نکنیم که آیا به تعهدات خود پایبند می مانند یا خیر، به مذاکره بازنمی گردیم چرا که در این صورت مذاکره برای ما منفعتی نداشته و ندارد. بنابراین در تداوم چنین وضعیتی دلیلی برای بازگشت به مذاکره برجام وجود ندارد.

 

 

 

 

 

نظر شما
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سلیمان
۲۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
سلام
تقدیروتشکرمیکنم از زحمات بدون شب وروزدست اندرکاران و دولتمردان، اون بی شرفها نمی خوان چیزی برای گفتن داشته باشیم تابخوان مارادرحالت استبای نگه دارندچرابایدآشغالی مثل اسرائیل داشته باشه جمهوری اسلامی ایران نه،پس غلط کردندبه راهتان ادامه دهید که این حق مسلم همه ماایرانیان عزیزاست٪