صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۰:۱۷
  • دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Monday 13 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۶ - ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - 2021 October 26
کد خبر: ۱۰۶۸۲۸
سردار علیرضا افشار، فرمانده پیشین نیروی مقاومت بسیج در گفت و گو با راهبرد معاصر پاسخ داد:

دستاوردهای سفر سرلشکر باقری به روسیه کدامند؟

سردار علیرضا افشار، فرمانده پیشین نیروی مقاومت بسیج با مثبت ارزیابی کردن سفر سرلشکر باقری به مسکو گفت: یکی از مسائل مهم مورد نظر سرلشکر باقری، انعقاد پیمان‌های منطقه‌ای در راستای افزایش امنیت منطقه است. وجود پیمان‌های دو یا چند جانبه موجب می‌شود تا کشورهای فرامنطقه‌ای هوای دخالت در مسائل منطقه‌ای را در سرنپرورانند. بطور نمونه آنچه در منطقه قفقاز صورت پذیرفت و تهدیداتی که با حضور قوی ارتش و سپاه خنثی شد نشان داد روس‌ها نباید درباره مسائل منطقه‌ای بی‌تفاوت باشند.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ سردار سرلشکر باقری به دعوت رسمی ارتشبد «سرگئی شایگو»، وزیر دفاع روسیه طی روزهای گذشته عازم روسیه شد تا درباره توسعه همکاری‌ها و مناسبات مشترک دفاعی و نظامی، مبارزه با تروریسم و بررسی تحولات منطقه‌ای و بین المللی با مقامات بلندپایه روسی گفت‌وگو و تبادل نظر کند. در این موضوع تردیدی وجود ندارد که دعوت وزیردفاع روسیه از رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، نشان دهنده جایگاه خطیر جمهوری اسلامی در تعیین مناسبات و معادلات منطقه ای است. راهبرد معاصر بنا بر ضرورت پرداختن به دستاوردهای این سفر مهم با سردار علیرضا افشار کارشناس مسائل نظامی و فرمانده پیشین نیروی مقاومت بسیج در خصوص اهداف و دستاوردهای سفر سرلشکر باقری گفت و گو کرده است.


سردار علیرضا افشار کارشناس مسائل نظامی در گفت و گو با راهبرد معاصر به چرایی و اهداف سفر سرلشکر باقری به روسیه پرداخت و دراین باره گفت: آنچه که در رابطه با سفر سرلشکر باقری به روسیه مهم است بررسی مسائل منطقه ای و خباثت برخی از کشورهایی است که به شدت مانع ایجاد آرامش در منطقه شده اند. از سوی دیگر باید به این نکته مهم اشاره شود که هدف سرلشکر باقری در سفر به روسیه به هیچ وجه هماهنگی برای خرید تسلیحات نظامی از کشور روسیه نبوده است. چرا که به لطف خدا جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خودکفایی کافی رسیده و با تولید تسلیحات نظامی می تواند مانع هر گونه توطئه تهدید آمیز حمله به مردم ایران از سوی دشمنان شود.


وی در این باره گفت: به همین دلیل در حال حاضر نیاز چندانی به سفر برای خرید تسلیحات نظامی وجود ندارد. بی تردید مهمترین دلیل سفر سرلشکر باقری به روسیه را می توان ایجاد هماهنگی های بیشتر با دولت روسیه برای جلوگیری از تهدیدات منطقه ای عنوان کرد. تهدایداتی که متاسفانه آمریکایی ها به دلایل شکست های مختلف در سیاست هایی که برای منطقه اعمال کرده بودند برآن هستند تا در منطقه و در کشورهای اسلامی اجرا و پیاده کنند.


سردار علیرضا افشار دراین باره خاطر نشان کرد: فرار آمریکایی ها از منطقه و اخراج آنها توسط مردم کشورهای مختلف منطقه ای موجب شده آنها زمینه های بیشتری برای تحرک و تهدیدات منطقه ای کشورهای اسلامی ایجاد کنند. آنها تلاش می کنند به اشکال مختلف ایران و کشورهای همسایه ایران و کشورهای مسلمان منطقه را تهدید کنند. آمریکایی ها با آشوب افکنی درمنطقه تلاش می کنند تا سیاست‌های شکست خورده خود را به گونه ای ترمیم کنند. لذا براین اساس شرایطی ایجاد شد تا سرلشکر باقری برای بررسی های بیشتر مسائل منطقه ای به روسیه سفری داشته باشد.


فرمانده پیشین نیروی مقاومت بسیج دراین باره تصریح کرد: به هر حال کشورهای همسایه و منطقه ای از جمله روسیه نباید به مسائل منطقه ای، تهدیدات و تحرکات آمریکا و کشورهای همسوی آمریکا در منطقه بی توجه و بی تفاوت باشند. چرا که امنیت منطقه به همه مرتبط است از جمله روسیه.


سردار علیرضا افشار با مثالی نسبت به اهمیت مسائل منطقه ای گفت: آنچه که در منطقه قفقاز واقع شد و تهدیداتی که با حضور قوی ارتش و سپاه خنثی شد نشان داد روس‌ها نباید درباره مسائل منطقه ای بی تفاوت باشند و فکر کنند مسائل به آنها مربوط نمی شود چرا که اگر امنیت منطقه تهدید شود و یا مخاطره ای در منطقه ایجاد شود قطعا همه کشورهای منطقه از آسیب های آن در امان نمی مانند، بنابراین همکاری و همراهی کشورهای مختلف منطقه در کاهش تنش ها و رفع هر گونه تهدید موضوعی حائز اهمیت است.


کارشناس مسائل نظامی درخصوص اهمیت انعقاد پیمان های منطقه ای و هدف سفر سرلشکر باقری به روسیه توضیح داد: یکی از مسائل مهم مورد نظر سرلشکر باقری در سفر به روسیه، انعقاد پیمان های منطقه‌ای در راستای افزایش امنیت منطقه است. وجود پیمان های دو یا چند جانبه باعث می شود که کشورهای مختلف از آن سوی دنیا هوای دخالت در مسائل منطقه ما را در سرنپرورانند و با متحدین قوی منطقه ای رو به رو باشند که در برابر تهدیدات آنها به صورت جدی می ایستند.


سردار افشار دستاوردهای سفر را مثبت خواند و دراین باره گفت: خوشبختانه سفر سرلشکر باقری به روسیه پر برکت بوده و دستاوردهای قابل اتکایی برای افزایش امنیت منطقه ای به دنبال داشته است.


وی درپاسخ به این سوال که آیا روسیه می تواند در تقویت تسلیحاتی ایران کمک کننده باشد و تحریم های تسلیحاتی را بشکند گفت: تحریم‌های تسلیحاتی از سوی آمریکا بر ایران وضع شده است، لذا شورای امنیت سازمان ملل بخصوص بعد از برجام تمامی قطعنامه های خود در این موضوع را ملغی کرد، لذا ما از طریق شورای امنیت تهدیدی احساس نمی کنیم و عملا مساله ای برای خرید و فروش تسلیحات برای ایران وجود ندارد.


معاون پیشین وزارت کشور در دولت نهم در این باره توضیح داد: ضمن اینکه عملاً کشورهای دنیا هیچ مشکلی برای مراودات تسلیحاتی با ایران ندارند، چرا که تحریم ها در قالب های مختلف فقط از سوی آمریکاست و برخی کشورها را وادار به همراهی با خود کرده است. لذا این موارد ارتباطی با شورای امنیت سازمان ملل ندارد. یعنی ما می‌توانیم در حال حاضر با همه کشورها مراودات تسلیحاتی داشته باشیم و در این زمینه هیچ مشکلی وجود ندارد. ضمن اینکه بحث مراودات تسلیحاتی برای ما مسئله دوم است بلکه مسئله اول برای ما ایجاد پیوندها و تفاهم‌نامه‌های منطقه ای بین کشورها برای ارتقای امنیت منطقه است. برای تحقق این موضوع مهم هم هماهنگی هایی بین کشورهای منطقه ای لازم است. هر چند این موضوع در زمان حیات شهید حاج قاسم سلیمانی به اوج خود رسید و شاهد همکاری ها و همراهی های کشورهای منطقه ای با هم بودیم. موضوعی که اینک نیز باید در اوج بماند و خط و ربط و راهی که شهید سلیمانی در پیش گرفتند به نحو احسن دنبال شود.

 

نظر شما