صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۸:۱۳ - ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - 2021 October 30
کد خبر: ۱۰۷۴۲۴

چند توصیه مهم به سهامداران بورسی

امروز در اولین روز معاملاتی هفته دوم آبان شاخص کل بورس باز هم با اصلاح رو به رو شد و در نیمه اول معاملات با پنج هزار واحد افت در محدوده یک میلیون و ۳۸۸ هزار واحد قرار گرفت. تحلیل کارشناسان از وضعیت بازار به چه صورت است؟

به گزارش راهبرد معاصر، امروز در اولین روز معاملاتی هفته دوم آبان شاخص کل بورس باز هم با اصلاح رو به رو شد و در نیمه اول معاملات با پنج هزار واحد افت در محدوده یک میلیون و ۳۸۸ هزار واحد قرار گرفت.

ابراهیم سماوی، کارشناس بازار سهام درباره روند بازار سرمایه به تجارت‌نیوز گفت: میزان سرمایه­‌های پارک شده و همچنین محقق شدن بازدهی ۱۰-۲۰ درصدی سهام ارزنده توسط سرمایه‌­گذاران نشان دهنده این مورد است که چشم‌انداز بلندمدت این بازار هنوز با ابهامات اساسی مواجه است.

وی ادامه داد: بازار در شرایط فعلی متاثر از جذب غیرمستقیم نقدینگی توسط دولت جهت پوشش کسری بودجه و همچنین تحت عواملی همچون زمزمه­‌های ادامه مذاکرات توافقات هسته­‌ای بسیار کم رمق بوده است. علاوه بر موارد ذکر شده، دولت فعلی وعده‌­های زیادی جهت کمک به بازار سرمایه قبل از برگزاری انتخابات داده که تا به الان به آنها جامه عمل نپوشانیده که به کاهش اعتماد جمعی به دولت جدید نقش داشته است.

سماوی در بخش دیگری درباره ورود به بازار سرمایه گفت: در مورد ورود یا عدم ورود به بازار سرمایه در شرایط فعلی بستگی به افق زمانی مدنظر و همچنین میزان ریسک‌­پذیری سرمایه‌­گذاران دارد. انتظارات تورمی، کسری بودجه شدید که احتمال زیاد در سال‌های آتی ادامه­‌دار خواهد بود ریسک‌هایی است که روند بازار را تحت تاثیر خودش قرار می‌دهد.

این کارشناس بازار ادامه داد: قیمت­‌های جهانی در حال حاضر بستر مناسبی برای سرمایه­‌گذاران با دید بلندمدتی فراهم کرده است. بازار در شرایط فعلی در بسیاری از صنایع همچون فلزات اساسی، استخراج کانه­‌های فلزی، پتروشیمی به طور ویژه تولیدکنندگان اوره و متانول و همچنین برخی از شرکت­‌های صنعت دارویی (متاثر از حذف ارز ۴،۲۰۰ تومانی) ارزنده هستند.

وی افزود: شرکت‌های سرمایه­‌گذاری که اصلاح قیمت مناسبی داشتند و همچنین نسبت قیمت به خالص ارزش بازار دارایی­‌ها (P/NAV) به محدوده پایین ۶۵ درصد رسیده، از گزینه­‌های مناسب در شرایط فعلی بازار هستند. در مجموع سهام بخش زیادی از بازار (از منظر ارزش بازار) با توجه به شرایط کلان اقتصاد فعلی ارزنده هستند و اصلاحات قیمتی پیش رو می­‌تواند یک فرصت مناسب جهت یک پله خرید باشد.

وی همچنین درباره سهامدارانی که در بازه کوتاه مدت می‌خواهند در بازار فعالیت داشته باشند گفت: اگر افق زمانی سرمایه­‌گذار کوتاه­ مدت باشد، این شرایط فعلی بازار که روند مشخص و منطقی ندارد می­‌تواند برای این دسته از سرمایه­‌گذاران بسیار آزاردهنده باشد به خصوص افرادی که مهارت و دانش کافی جهت انتخاب سهم بر اساس استراتژی معاملاتی کوتاه مدت جهت نوسانگیری نداشته باشند.

وی در این باره تشریح کرد: اگر سرمایه‌­گذاران با دید کوتاه­ مدت، به اصل سرمایه خود نیاز دارند، در شرایط فعلی سرمایه‌­گذاری در صندوق‌­های درآمد ثابت یا اوراق توصیه می‌شود. همچنین اگر از ریسک‌­پذیری بالایی برخوردار هستند، توصیه می‌­شود در سهامی سرمایه­‌گذاری کنند که از نقدشوندگی مناسب برخوردار باشد وگرنه در شرایط فعلی که کلیت بازار از نقدشوندگی بالایی برخوردار نیست، احتمال شکست پیاده‌­سازی صحیح نوسانگیری افزایش یافته و در نهایت سهامدار متضرر می­‌شود./تجارت نیوز

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: