صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۲۵ - ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - 2021 November 01
کد خبر: ۱۰۷۵۷۹
حسین کنعانی مقدم، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با «راهبرد معاصر» بررسی می‌کند؛

اصلاح‌طلبان و تاکتیک شکست خورده «فشار از پايين، چانه‌زنی از بالا»

حسین کنعانی مقدم، کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به تاکید اخیر برخی از اعضای طیف رادیکال جریان اصلاحات بر احیای تاکتیک سیاسی «فشار از پایین، چانه‌زنی از بالا» گفت: «این نظرات حاکی از این است که بخشی از اصلاح طلبان وارد عرصه اپوزیسیون داخلی شده‌اند و می‌خواهند به عنوان یک اپوزیسیون داخلی، رفتار و یک نوع خروج از حاکمیت را بیان کنند.

 

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ بعد از تاکید «مصطفی تاجزاده» بر ضرورت «بسیج افکار عمومی» برای تحت فشار قرار دادن حاکمیت، «سعید حجاریان» نیز طی یادداشتی در «مشق نو» تاکید کرد تاکتیک سیاسی «فشار از پایین، چانه‌زنی از بالا» - که پس از دوم خرداد 76 مطرح  کرده بود- هر زمان و همه جا از جمله «اعتراضات صنفی» کاربرد دارد.  وی هدف از بسیج افکار عمومی و آموزش در این زمینه را «هدایت اعتراضات به نقطه مطالبگری حداکثری» معرفی کرده و با اشاره به اعتراضات صنفی معلمان، کارگران و بازنشستگان تاکید می کند نباید تنها بر مطالبات «سیاسی» تمرکز کرد.

 

«حسین کنعانی مقدم»، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با «راهبرد معاصر» با اشاره به اظهارات اخیر برخی از اعضای طیف رادیکال جریان اصلاحات گفت: این نظرات حاکی از این است که بخشی از اصلاح طلبان وارد  عرصه اپوزیسیون داخلی شده اند و می خواهند به عنوان یک اپوزیسیون داخلی  رفتار و یک نوع خروج از حاکمیت را بیان می کنند که این بسیار خطرناک است.

 

اصلاح طلبان تکلیفشان را با مردم  مشخص کنند

کنعانی مقدم افزود: البته همه اصلاح طلبان به این شکل نیستند و بخش عمده ای  نظام را از خود می دانند  و به دنبال اصلاح امور و نه  تخریب ساختارها هستند؛ اما به نظر می رسد اگر می خواهند به عنوان اپوزیسیون داخلی رفتار کنند باید تکلیفشان را با مردم هم  مشخص کنند.

 

وی تصریح کرد: شباهت هایی بین حرف های آقای احمدی نژاد، تاجزاده و رضا پهلوی  به عنوان مثلث  اپوزیسیون داخلی و خارجی می دانم.

 

دوره نفاق پایان یافته!

این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: مردم برنمی تابند کسانی در درون نظام قرار بگیرند و بعد  بخواهند تیشه به ریشه آن بزنند و به عنوان اپوزیسیون عمل کنند؛ دوره نفاق در مسائل سیاسی پایان یافته و کسانی که می خواهند در این عرصه  حضور داشته و اعتماد مردم را جلب کنند بایستی واقعیت های  سیاسی پشت صحنه خود را نیز با مردم بیان کنند و اینطور نباشد  که از یک طرف به دنبال شرکت در انتخابات  و پست  های ریاست جمهوری و مجلس هستند و از یک طرف به هوادارانشان پیام می دهند که باید به  عنوان یک  اپوزیسیون عمل کنند! این رفتار نفاق به نظر می رسد بدتر از نفاق منافقان خواهد بود.

 

فشار برای حفظ منافع

کنعانی مقدم با اشاره به این جمله حجاریان که گفته بود «فشار از پایین و چانه زنی از بالا»، اظهار داشت: ما که به دنبال فشار بر نظام و بعد سهم خواهی از آن نیستیم معنی و مفهوم «فشار از پایین و چانه زنی از بالا» یعنی ما به عنوان بخشی از اپوزیسیون داخلی به حاکمیت فشار بیاوریم تا بتوانیم منافع خودمان را حفظ کنیم. این حرکتِ منافقانه‌ای است که مردم آن را قبول ندارند. این همان حرفی  است که آقای ترامپ می زد یعنی «فشار حداکثری از بیرون و شورش از درون» برای اینکه بتواند به امتیازات بیشتری دست پیدا کند اما عملا هم  این اتفاق نیفتاد و نخواهد افتاد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: