صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۱۳ - ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - 2021 November 05
کد خبر: ۱۰۷۷۴۳
مصیب نعیمی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با راهبرد معاصر مطرح کرد؛

ناتوانی ترکیه در ادامه سیاست‌های تنش‌زا در سوریه

مصیب نعیمی، کارشناس مسائل غرب آسیا در خصوص در خصوص حملات ترکیه به شمال شرقی سوریه و تبعات این حملات گفت: رقبای اردوغان به شدت علیه وی و روش‌های تنش‌زای وی وارد عرصه شده و سیاست‌های وی را محکوم می‌کنند و نتایج آن را برای اقتصاد فاجعه‌بار میدانند،. لذا ترکیه به دلیل شرایط سیاسی، امنیتی و اقتصادی قادر نخواهد بود که بیش از این برای خود هزینه ایجاد کند.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ سیاست های تنش‌زای ترکیه در سوریه، موضوعی است که نه تنها در سوریه بلکه در کشورهای مختلف زمینه های افزایش تنش و آشوب را در منطقه ایجاد کرده است. یکی از مصادیق بارز تجاوز به کشورهای همسایه، حملات مکرر و اشغال قسمت‌هایی از خاک سوریه و عراق است. مصیب نعیمی کارشناس مسائل منطقه در این باره به راهبرد معاصر توضیحاتی داده است.

 

حمله ترکیه به کردهای سوریه موضوع جدیدی نیست، ضمن اینکه کشور ترکیه به دلایل سیاسی و اقتصادی در شرایطی قرار ندارد که بتواند بیش از این هزینه تنش‌ها را پرداخت کند. به هر حال تنش های ایجاد شده در منطقه از سوی اردوغان تبعات اقتصادی، سیاسی و حتی اجتماعی برای ترکیه به دنبال خواهد داشت. ترکیه تلاش میکند در شمال سوریه منطقه ای بی طرف و خالی از کردها ایجاد شود. دولت ترکیه بارها به این موضوع اذعان کرده و بخشی از این کشور را به دلایل مورد نظر خود نیز اشغال کرده است.

 

نعیمی گفت: مساله به گونه‌ای است که حتی دولت اردوغان تلاش کرد مهاجرین سوری را در این مناطق اسکان دهد. این در حالی است که دولت سوریه این موضوع را مردود شمرد و نوعی دخالت در امور داخلی و نسبت به تمامیت ارضی کشور خود تجاوز خوانده است. علی رغم اینکه دولت سوریه به این موضع ترکیه بارها اعتراض کرده اما متاسفانه ترک ها تلاش می کنند تا خواسته های خود را در این منطقه از طریق تنش‌آفرینی و درگیری و حملات نظامی پیش ببرند.

 

مصیب نعیمی درباره اهداف و خواسته های دولت اردوغان گفت: ترکیه تلاش می کند تا با کلید زدن تنش‌ها در مذاکرات صلح  آتی بتواند وضعیت خود را در شمال سوریه تثبیت کند. قطعا سوری‌ها با این موضوع به هیچ وجه موافقت نخواهند کرد. از سوی دیگر، کردهای ساکن روستاها و شهرهای این منطقه هم قطعا نمی‌پذیرند که در ترکیب جمعیتی  این منطقه که قرن ها در آن زندگی کرده‌اند، تغییری ایجاد شود.

 

وی ادامه داد: اصولا ترکیه سعی می کند از این موقعیت به نفع خود استفاده کند تا از به هم ریختگی و تغییر جغرافی جدید، مناطقی ایجاد کند که منافع این کشور را تامین کند و قطعا قابل تحقق نیست. از این منظر می‌توان گفت ترکیه جز حملات محدودی که به کردهای عراق یا سوریه دارد نمی‌تواند کار دیگری انجام دهد و قطعات تمایلی به شروع یک جنگ فرسایشی ندارد.

 

مصیب نعیمی در پایان تاکید کرد: با توجه به اینکه وضعیت اقتصادی ترکیه شکننده است و در حال حاضر شرایط مطلوبی ندارد، رقبای اردوغان به شدت علیه وی و روش های تنش‌زای وی وارد عرصه شده و سیاست‌های وی را محکوم می‌کنند و نتایج آن را برای اقتصاد فاجعه‌بار میدانند،. لذا ترکیه به دلیل شرایط سیاسی، امنیتی و اقتصادی قادر نخواهد بود که بیش از این برای خود هزینه ایجاد کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: