صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۰:۳۵ - ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - 2021 November 22
کد خبر: ۱۱۰۷۶۹

رتبه بندی معلمان و بیش از یک دهه انتظار فرهنگیان

 یکی از نمایندگان فرهنگیان نوشته است:رتبه بندی معلمان می توانست از ابتدای برنامه پنجساله ششم توسعه یعنی شروع سال ۱۳۹۶ اجرا شود، حال که به ماه های آخر برنامه ششم رسیده ایم رتبه بندی سریعا و با بهترین کیفیت تعیین تکلیف شود.

به گزارش راهبرد معاصر اسماعیل جعفری یکی از فعالان فرهنگی در یادادشتی درباره رتبه بندی معلمان نوشته است فرهنگیان 10 سال منتظر اجرای این طرح هستند.در ادامه متن این یادداشت را بخوانید. 

پس از رونمایی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بیش از ۱۰ سال است که معلمان منتظر تصویب و اجرای رتبه بندی هستند.

 یکی از اهداف سند تحول، رتبه بندی معلمان است که در دهه اخیر بارها در دولت و مجلس مطرح شد ولی به سرانجام نرسید.

 تابستان امسال بعد از گزارش شور دوم کمیسیون آموزش مجلس و اظهارات اعضای هیئت رئیسه، هیئت علمی و گروه های دیگر به اصطلاح کارشناس منجر به مسکوت ماندن لایحه شد.

 بعد از آن در اظهاراتی نادرست و غیر کارشناسی اعلام شد بودجه مورد نیاز برای اجرای رتبه بندی ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است، در حالیکه بودجه فعلی آ.پ ۱۰۰ همت است.
بعد از این اظهارات هجمه ها علیه رتبه بندی و معلمان شروع شد:

 عده ای رتبه بندی را عامل تورم وحشتناک معرفی کردند
 گروهی دیگر اعلام کردند معلمان باید از رتبه بندی صرف نظر کنند
 عده ای هم مدعی شدند معلمان حقوق خوبی میگیرند و نیازی به افزایش دیگری ندارند
 گروهی دیگر گفتند چرا معلمان را با هیئت علمی مقایسه می کنید.
 اظهاراتی که جدا از اینکه کارشناسی نبود، معلمان را تحت فشار افکار عمومی و جامعه هم قرار داده است.

 اما هیچ کدام با آمار و عدد و رقم صحبت نکردند برای مثال در مقایسه حقوق معلمان با سایر کارمندان به این آمار اشاره می کنیم:

جمعیت معلمان بیش از یک سوم جمعیت کارمندان دولت است ولی بودجه ای که صرف حقوق معلمان میشود بین یک پنجم تا یک ششم کل بودجه حقوق و‌ مزایای کلیه کارکنان دولت است.
در مقایسه حقوق و پرداختی ها همین آمار نشان می دهد که چه تفاوتی بین حقوق معلمان و سایر کارمندان وجود دارد.
کارمندانی که جدا از حقوق ثابت، بصورت ماهانه از مزایا و رفاهیات مختلفی در فیش های حقوقی برخوردار هستند که بعضا" تا چند برابر حقوق ثابت می باشد؛ در حالیکه معلمان حتی یک ریال هم بابت این موضوع دریافتی ندارند.

 تصویب و اجرای رتبه بندی به شکل کامل و درست و همچنین نظام پرداخت ناعادلانه که منجر به فاصله حقوق بین معلمان و سایر کارمندان شده است موضوعی بوده که هم در صحبت های رئیس جمهور محترم مطرح شده و هم اکثریت مجلس به آن اشاره کرده اند و معطل نگه داشتن تصویب رتبه بندی بیش از این دیگر توجیهی ندارد و حتی شائبه و شایعات بسیاری را ایجاد می کند که موجب نگرانی بین‌ معلمان شده است.

 نمایندگان محترم، رئیس سازمان برنامه بودجه و دیگر مسئولین عزیز دولتی باید در اظهارات خود حداقل این مورد را در نظر گرفته و سپس اظهار نظر کرده یا تصمیمی بگیرند.

 وضع معیشت و حقوق معلمان در پایین ترین سطح کارمندان دولتی قرار دارد و لازم است که حتما اقدامی مناسب صورت بگیرد، دولت مردمی و‌ مجلس انقلابی اگر رتبه بندی با همترازی هشتاد درصد را به هر دلیلی نمی توانید یا نمی خواهید اجرا کنید، پیشنهاد و طرح خود را برای اینکه حقوق معلم را به خط فقر برسانید را اعلام کنید.
(حکم نو معلم چهار میلیون و یک معلم با مدرک دکتری و ۲۶ سال سابقه هشت و نیم میلیون است که خالص دریافتی پس از کسورات خیلی کمتر از این عدد می شود)

 پیشنهاد معلمان مشخص است:

مجلس محترم با تعامل و همراهی دولت ابتدا مشخص کنند بودجه ۲۵ همت برای ۶ ماه است یا یکسال و سپس طبق سیاست های کلی نظام اداری ابلاغی رهبری و ماده ۲۹ برنامه ششم‌ توسعه و تاکید رئیس جمهور محترم مبنی بر حل مشکل معیشت معلمان یکبار برای همیشه، همترازی با حداقل هشتاد درصد حقوق و مزایای هیئت علمی متناظر را تصویب و امسال در سقف بودجه اعلام شده اجرا و دولت را مکلف کنند که ظرف سه سال به طول کامل اجرا کند.
آن ۲۰۰ همت که به اشتباه و غیر کارشناسی مطرح شد را نمیخواهیم برای رتبه بندی با همترازی هیئت علمی بودجه ای در حدود ⅓ آن مبلغ یعنی حدود ۷۰ همت را اختصاص دهید و در بازه زمانی گفته شده بطور کامل اجرا کنید.

 مجلس محترم؛ مگر میشود رتبه بندی را به گونه ای تصویب و اجرا کرد که در آن معلمان بصورت سالانه مورد ارزیابی قرار نگیرند و بابت ارزیابی و رشد سالانه ارتقای جایگاه و حقوق نداشته باشند⁉️

 رتبه بندی می توانست از ابتدای برنامه پنجساله ششم توسعه یعنی شروع سال ۱۳۹۶ اجرا شود، حال که به ماه های آخر برنامه ششم رسیده ایم رتبه بندی سریعا و با بهترین کیفیت تعیین تکلیف شود، قابل ذکر است که افزایش حقوق درصدی چاره کار نخواهد بود و مشکل معیشت معلمان را حل نخواهد کرد.

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: